VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
PRE SOCIÁLNE VECI
Číslo: CRD-2018/2019 60. schôdza výboru
210
Uznesenie
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre sociálne veci
z 21. novembra 2019
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1693)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci
po prerokovaní
A. súhlasí
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1693);
B. odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1693) s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi uvedenými v prílohe tohto uznesenia schváliť;
C. p o v e r u j e
predsedníčku výboru, aby výsledky rokovania Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci v druhom čítaní spolu s výsledkami rokovania ostatných výborov
spracovala do písomnej spoločnej správy výborov Národnej rady Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a predložila ju na schválenie.
Alena B a š i s t o v á
predsedníčka výboru
overovatelia výboru:
Petra Krištúfková
Magdaléna Kuciaňová
2
VÝBOR NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
PRE SOCIÁLNE VECI
Príloha k uzneseniu č. 210
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1693)
___________________________________________________________________________
1.K čl. I bodu 184 (§ 123 ods. 8)
V čl. I bode 184 § 123 ods. 8 sa pred slovo „predloženia“ vkladá slovo „jej“.
Legislatívno-technická úprava – spresnenie formulácie a jej
zosúladenie s obdobnými formuláciami v rámci daného
novelizačného bodu.
2.K čl. I bodu 218 (§ 169 ods. 2)
V čl. I bode 218 sa na konci pripájajú tieto slová: „a slová „Príslušný odborový orgán je oprávnený“ sa nahrádzajú slovami „Zástupcovia zamestnancov sú oprávnení“.“.
Pozmeňujúci návrh dopĺňa potrebnú úpravu nahradenie slov „príslušný odborový orgán“ slovami „zástupcovia zamestnancov“ v rámci celého § 169 ods. 2, nakoľko ide o vzájomne na seba nadväzujúce úpravy.
3.V čl. II sa vkladá nový bod 1, ktorý znie:
„1. § 5 sa dopĺňa odsekom 6, ktorý znie:
„(6) Úrad predkladá príslušnému výboru Národnej rady Slovenskej republiky správu o výsledku kontroly, ktorá bola ukončená protokolom o výsledku kontroly.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Rozširuje sa pôsobnosť Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky o novú právomoc, a to právomoc predkladať správu o výsledku kontroly, ktorá bola ukončená protokolom o výsledku kontroly vecne príslušnému výboru Národnej rady Slovenskej republiky, ktorý v zmysle zákona
3
Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky bude následne oprávnený takýto materiál zaradiť do programu svojej schôdze, prerokovať ho a prijať k nemu príslušné uznesenie.
4.V Čl. II sa vypúšťajú body 1 a 2.
Vládnym návrhom zákona sa vstupuje aj do zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z. z. o Najvyššom kontrolnom úrade Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Čl. II sa upravuje právny rámec overovania odborných vedomostí a praktických zručností kontrolórov Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky (ďalej ako „NKÚ“). Formulácia predmetného článku sa javí ako problematická a vágna z viacerých dôvodov. V čl. II bode 1 (§11 ods. 3) sa hovorí o možnosti overovať odborné vedomosti a zručnosti kontrolórov NKÚ, zatiaľ čo ods. 2 hovorí o povinnosti kontrolórov disponovať predmetnými vedomosťami a zručnosťami. V ods. 3 absentuje subjekt, ktorý by tieto vedomosti a zručnosti overoval. Uvedená povinnosť overovania odborných vedomostí nie je kvalifikovaná vopred rozsahom, periodicitou a tak je ponechaná nepomerne široká miera voľnej úvahy na služobný úrad. Navrhovanou úpravou v čl. II by došlo k zhoršeniu postavenia kontrolórov NKÚ a preto sa navrhuje čl. II vypustiť.
5.Za čl. II sa vkladá nový čl. III, ktorý znie:
Čl. III
Zákon č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 209/2002 Z. z., zákona č. 401/2002 Z. z., zákona č. 442/2003 Z. z., zákona č. 465/2003 Z. z., zákona č. 528/2003 Z. z., zákona č. 365/2004 Z. z., zákona č. 455/2004 Z. z., zákona č. 523/2004 Z. z., zákona č. 578/2004 Z. z., zákona č. 5/2005 Z. z., zákona č. 332/2005 Z. z., zákona č. 363/2007 Z. z., zákona č. 129/2008 Z. z., zákona č. 144/2008 Z. z., zákona č. 282/2008 Z. z., zákona č. 462/2008 Z. z., zákona č. 496/2009 Z. z., zákona č. 133/2010 Z. z., zákona č. 199/2010 Z. z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 333/2010 Z. z., zákona č. 6/2011 Z. z., zákona č. 125/2011 Z. z., zákona č. 250/2011 Z. z., zákona č. 390/2011 Z. z., zákona č. 57/2012 Z. z., zákona č. 455/2012 Z. z., zákona č. 312/2013 Z. z., zákona č. 352/2013 Z. z., zákona č. 436/2013 Z. z., zákona č. 464/2013 Z. z., zákona č. 281/2015 Z. z., zákona č. 422/2015 Z. z., zákona č. 270/2018 Z. z., zákona č. 318/2018 Z. z., zákona č. 95/2019 Z. z., zákona č. 138/2019 Z. z., zákona č. 155/2019 Z. z. a zákona č. 221/2019 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
4
1.V § 58 ods. 5 sa slová „ods. 13“ nahrádzajú slovami „ods. 14“.
2.V § 73a sa za odsek 11 vkladá nový odsek 12, ktorý znie:
„(12) Ministerstvo školstva na základe dohody poskytuje Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky údaje z centrálneho registra študentov v rozsahu nevyhnutnom na účely zabezpečenia tvorby analýz a prognóz vývoja na trhu práce.40cc)“.
Doterajšie odseky 12 až 17 sa označujú ako odseky 13 až 18.
Poznámka pod čiarou k odkazu 40cc znie:
40cc) § 3 ods. 1 písm. h) zákona č. 453/2003 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 81/2017 Z. z.“.“.
3.V § 73a ods. 16 sa slová „odseku 14“ nahrádzajú slovami „odseku 15“.
Nasledujúce články sa primerane prečíslujú.
V nadväznosti na úpravu štátnozamestnaneckých vzťahov sa v záujme efektívneho výkonu štátnej správy navrhuje doplniť novelizáciou zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách novú kompetenciu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR v oblasti poskytovania údajov z centrálneho registra študentov 73a ods. 12) Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny SR na účely zabezpečovania tvorby analýz a prognóz vývoja na trhu práce, vrátane uplatňovania absolventov vysokých škôl na trhu práce, ktoré je vzhľadom na každoročne vysokú početnosť týchto absolventov vstupujúcich na trh práce alebo do evidencie uchádzačov o zamestnanie, ich nevyhnutnou súčasťou. Tento návrh súvisí s výkonom pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR ustanovenej zákonom o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti, a to zabezpečovať tvorbu analýz a prognóz vývoja na trhu práce a zverejňovanie ich na svojom webovom sídle. V porovnaní s platným právnym stavom sa tak návrhom zabezpečuje prepojenie na uvedenú pôsobnosť Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR doplnením chýbajúceho právneho rámca na poskytovanie a využívanie údajov o výsledkoch týkajúcich sa absolventov vysokoškolského vzdelávania na tvorbu analýz a prognóz vývoja na trhu práce, kým právny rámec využívania údajov o výsledkoch týkajúcich sa absolventov odborného vzdelávania a prípravy je podľa platného právneho stavu ustanovený zákonom o odbornom vzdelávaní a príprave. Navrhovaným doplnením sa zároveň reaguje na
5
Odporúčanie Rady z 20. novembra 2017 týkajúce sa sledovania uplatnenia absolventov, ktoré zdôrazňuje hodnotu informácií o uplatnení absolventoch škôl na trhu práce podľa konkrétnych odborov vzdelávania na účely riešenia príčin problémov súvisiacich so zamestnateľnosťou absolventov a vykonávania politík zamestnanosti.