Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre financie a rozpočet
81. schôdza
2018/2019
506
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre financie a rozpočet
z 19. novembra 2019
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet prerokoval vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1693) a
A.súhlasí
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1693)
B.odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1693) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi tak, ako sú uvedené v prílohe tohto uznesenia;
C.ukladá
predsedovi výboru
podať predsedníčke Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorskému výboru informáciu o výsledku prerokovania.
Róbert Puci
predseda výboru
Igor Federič
Peter Štarchoň
overovateľ výboru
2
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre financie a rozpočet
Príloha k uzn. č. 506
81. schôdza
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1693)
1. V čl. I bode 15, § 9a ods. 2 sa na konci pripájajú tieto slová: „alebo s vysokou školou “.
Účelom návrhu je umožniť služobným úradom uzatvárať dohody, ktorých predmetom je odborná stáž študentov vysokých škôl, nielen s fakultou vysokej školy (ako sa pôvodne navrhuje), ale aj s vysokou školou, a to napríklad v prípadoch, keď sa vysoká škola nečlení na fakulty.
2.V čl. I bode 27 sa slová „ods. 6“ nahrádzajú slovami „ods. 7“ a slová „„odsek 7““ sa nahrádzajú slovami „„odsek 8““.
Legislatívno-technická úprava, ktorá je potrebná v nadväznosti na novelizáciu zákona o štátnej službe schválenú na 51. schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky (tlač 1604, čl. III body 4 a 5 zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony).
3.V čl. I bode 40 sa vypúšťajú slová „o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov“.
Legislatívno-technická úprava, ktorá je potrebná v nadväznosti na novelizáciu zákona o štátnej službe schválenú na 51. schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky (tlač 1604, čl. III bod 3 zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony).
4.V čl. I bod 44 znie:
„44.Doterajší text § 21 sa označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekmi 2 a 3, ktoré znejú:
„(2)Služobný úrad poskytuje úradu vlády pri výkone jeho pôsobnosti podľa tohto zákona požadovanú súčinnosť.
(3)Na základe žiadosti úradu vlády poskytuje služobný úrad úradu vlády údaje o štátnom zamestnancovi potrebné na štatistické a analytické účely v súvislosti
3
s tvorbou a uskutočňovaním štátnej politiky v oblasti štátnozamestnaneckých vzťahov. Povinnosť služobného úradu podľa prvej vety sa vzťahuje na údaje o
a)občianstve, veku a pohlaví,
b)funkcii a o tom, či ide o vedúceho štátneho zamestnanca,
c)kvalifikačných predpokladoch a ovládaní cudzieho jazyka,
d)druhu štátnej služby a dni vzniku štátnozamestnaneckého pomeru,
e)platových náležitostiach,
f)vzdelávaní, služobnom hodnotení a iných skutočnostiach potrebných na dosiahnutie účelu podľa prvej vety.“.“.
Navrhuje sa rozšíriť doterajšie kompetencie úradu vlády o možnosť požadovať od jednotlivých služobných úradov anonymizované údaje o štátnych zamestnancoch v stanovenom rozsahu a o tomu zodpovedajúcu povinnosť služobných úradov. Podľa kompetenčného zákona (zákon č. 575/2001 Z. z.) sa ústredné orgány štátnej správy podieľajú na tvorbe jednotnej štátnej politiky v jednotlivých oblastiach a realizujú túto politiku. Úrad vlády Slovenskej republiky je ústredným orgánom štátnej správy pre štátnozamestnanecké vzťahy. Pre potreby náležitého plnenia uvedenej kompetencie je nevyhnutné, aby úrad vlády mohol disponovať kvalifikovanými a aktuálnymi údajmi o štátnych zamestnancoch.
5.V čl. I bode 45, § 23 ods. 4 sa slovo „orgánoch“ nahrádza slovom „orgánov“.
Legislatívno-technická úprava.
6.V čl. I bode 80 sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripájajú sa tieto slová: „alebo ak bolo výberové konanie zrušené.“.
V predmetnom ustanovení sa navrhuje upraviť prípady, v ktorých generálny tajomník služobného úradu nie je povinný zriaďovať výberovú komisiu, pretože jej zriadenie nie je z praktického hľadiska potrebné. Týmto pozmeňujúcim návrhom sa navrhuje rozšírenie úpravy o situáciu, keď došlo k zrušeniu výberového konania. Výberové konanie sa v takýchto prípadoch reálne neuskutoční a zriaďovanie výberovej komisie je taktiež nadbytočné.
7.V čl. I bode 93 sa na konci pripája táto veta: „O výberovom konaní, ktoré bolo zrušené, sa vyhotovuje záznam, ktorý podpisuje určený štátny zamestnanec služobného úradu alebo predseda výberovej komisie.“.
Ak došlo k zrušeniu výberového konania podľa § 42 zákona o štátnej službe, samotné výberové konanie sa neuskutoční. Vyhotovovať zápisnicu o výberovom konaní, ktorú by mali podpisovať všetci členovia výberovej komisie, v takýchto prípadoch nie je potrebné. Navrhuje sa, aby sa o výberovom konaní, ktoré bolo zrušené, vyhotovoval záznam. V prípade, ak došlo k zriadeniu výberovej komisie pred zrušením výberového konania, záznam by mal podpisovať jej predseda. V prípade, ak výberová komisia zriadená nebola, záznam by mal podpisovať určený štátny zamestnanec.
4
8.V čl. I bode 153 sa za odsek 5 vkladá nový odsek 6, ktorý znie:
„(6) Štátnozamestnanecký pomer justičného čakateľa sa skončí na základe zákona aj podľa osobitného predpisu.36b)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 36b znie:
36b) § 149n zákona č. 385/2000 Z. z. v znení zákona č. .../2019 Z. z.“.
Doterajší odsek 6 sa označuje ako odsek 7.
V navrhovanom znení § 82 zákona je potrebné zohľadniť úpravu prijatú na 51. schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky (tlač 1604, čl. III bod 9 zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony).
9.V čl. I sa za bod 157 vkladá nový bod 158, ktorý znie:
„158. V § 100 sa vypúšťa odsek 1. Súčasne sa zrušuje označenie odseku 2.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
V nadväznosti na navrhované vloženie nového novelizačného bodu sa primerane upraví čl. V ustanovujúci účinnosť.
Legislatívno-technická úprava; v nadväznosti na návrh na doplnenie delegovanej pôsobnosti Zákonníka práce v § 171 zákona o štátnej službe (čl. I bod 221). Súčasné znenie § 100 ods. 1 zákona o štátnej službe je duplicitné so znením § 103 ods. 1 a 2 Zákonníka práce.
10.V čl. I bode 170 sa za slovo „štyrikrát“ vkladajú slová „po sebe“.
Navrhuje sa spresnenie textu, za účelom jednoznačnejšieho vyjadrenia významu predmetnej úpravy.
11. K čl. I bodu 184 (§ 123 ods. 8)
V čl. I bode 184 § 123 ods. 8 sa pred slovo „predloženia“ vkladá slovo „jej“.
Legislatívno-technická úprava – spresnenie formulácie a jej
zosúladenie s obdobnými formuláciami v rámci daného
novelizačného bodu.
12. V čl. I sa za bod 196 vkladá nový bod 197, ktorý znie:
„197. V § 153 sa za slovo „ochranu“ vkladá slovo „osobných“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
V nadväznosti na navrhované vloženie nového novelizačného bodu sa primerane upraví čl. V ustanovujúci účinnosť.
5
Legislatívno-technická úprava; v nadväznosti na úpravu navrhovanú v § 21 ods. 3 zákona je potrebné jednoznačne rozlíšiť pojem „údaje o štátnom zamestnancovi“ a „osobné údaje štátneho zamestnanca“, na ktoré sa vzťahuje úprava podľa § 153 zákona.
13. K čl. I bodu 218 (§ 169 ods. 2)
V čl. I bode 218 sa na konci pripájajú tieto slová: „a slová „Príslušný odborový orgán je oprávnený“ sa nahrádzajú slovami „Zástupcovia zamestnancov sú oprávnení“.“.
Pozmeňujúci návrh dopĺňa potrebnú úpravu nahradenie slov „príslušný odborový orgán“ slovami „zástupcovia zamestnancov“ v rámci celého § 169 ods. 2, nakoľko ide o vzájomne na seba nadväzujúce úpravy.
14. V čl. I bod 219 znie:
„219.V § 169 odsek 4 znie:
„(4) Zástupcom zamestnancov na účely kontroly podľa odseku 2 a príslušnému odborovému orgánu na účely kontroly podľa odseku 3 poskytuje služobný úrad potrebné informácie, konzultácie a doklady a prihliada na ich stanovisko.“.“.
Ide o spresnenie úpravy v nadväznosti na zmeny navrhované v § 169 ods. 2 zákona.
15. V čl. I bod 221 znie:
„221. V § 171 sa za slová „až 102,“ vkladajú slová „§ 103 ods. 1 a 2,“, za slová „až 222,“ sa vkladajú slová „§ 229 ods. 4 8,“ a za slová „až 236,“ sa vkladajú slová „§ 237 ods. 1 a 3,“.“.
Schválením návrhu zákona, ktorým sa mení zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov (tlač 1630) na 51. schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky bola prijatá priaznivejšia úprava nároku na dovolenku v prípade zamestnancov trvalo sa starajúcich o deti. Nová úprava podľa Zákonníka práce sa vzťahuje na zamestnancov súkromného sektora i na podstatnú časť zamestnancov verejného sektora (zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme podľa zákona č. 552/2003 Z. z.), nevzťahuje sa však na štátnych zamestnancov.
V porovnaní s pôvodným znením článku I bodu 221 sa preto navrhuje jeho rozšírenie o predmetnú úpravu podľa Zákonníka práce. Účelom tohto návrhu je zabrániť vzniku neopodstatnených rozdielov v nároku na dovolenku štátneho zamestnanca, ktorý sa trvalo stará o dieťa, v porovnaní so zamestnancom pri výkone práce vo verejnom záujme a so zamestnancom v súkromnom sektore starajúcimi sa o dieťa.
16. V čl. I bode 225, § 193d ods. 3 sa za slovo „sa“ vkladajú slová „od 1. januára 2020“.
6
Navrhuje sa precizovanie znenia prechodného ustanovenia zákona.
17. V čl. I bode 225 sa § 193d dopĺňa odsekom 5, ktorý znie:
„(5) Etický kódex štátneho zamestnanca vydaný podľa tohto zákona v znení účinnom do 31. decembra 2019 sa považuje za Etický kódex štátneho zamestnanca vydaný podľa tohto zákona v znení účinnom od 1. januára 2020.“.
V nadväznosti na čl. I bod 42, ktorým sa vypúšťa § 21 písm. h) (obsahujúci splnomocnenie na vydanie Etického kódexu) v spojení s čl. I bodom 24, ktorým sa vkladá, okrem iného, § 14a ods. 1 obsahujúci splnomocnenie na vydanie Etického kódexu sa navrhuje doplniť ďalšie prechodné ustanovenie, ktorým sa zabezpečí, že Etický kódex vydaný podľa zákona o štátnej službe pred novelizáciou obsiahnutou v tlači 1693 zostane v platnosti aj po tejto novelizácii, keďže dochádza len k zmene umiestnenia splnomocňovacieho ustanovenia.
18. V čl. IV sa za doterajší bod 6 vkladá bod 7, ktorý znie:
„7. Za § 32h sa vkladá § 32i, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 32i
Prechodné ustanovenie účinné od 1. januára 2020
Na účely výpočtu objektivizovaného platového koeficientu na rok 2020 sa použijú zvýšenia platových taríf účinné od 1. januára 2020.“.“.
Úprava spôsobu výpočtu objektivizovaného platového koeficientu sa navrhuje v nadväznosti na zvýšenie platových taríf učiteľov vysokých škôl a výskumných a vývojových zamestnancov a platových taríf pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov, ktoré bolo vykonané zákonom č. 224/2019 Z. z., ktorým sa novelizoval zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Vzhľadom na to, že jednotlivé platové tarify sa zvýšili o pevnú sumu a nie rovnakým percentom navýšenia, výpočet objektivizovaného platového koeficientu spôsobom ustanoveným v § 23 zákona č. 553/2003 Z. z. sa stal v aplikačnej praxi nevykonateľný.