DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Richard Vašečka, Eduard Heger.
Predkladatelia sa trvalo snažia o zvýšenie transparentnosti výkonu verejnej moci v Slovenskej republike a preto predkladajú tento návrh zákona, ktorý má niekoľko hlavných cieľov:
-Centralizovať informácie o príprave všetkých legislatívnych a nelegislatívnych aktov, na ktorých pracujú zástupcovia orgánov Slovenskej republiky na úrovni Európkej únie a Rady Európy a ktoré sa dotýkajú problematiky gender nedefinovanej jasne na biologickom základe ako muži a ženy na jednom mieste;
-Stransparentniť rozhodovanie orgánov SR pri rokovaniach na úrovni Európskej únie a Rady Európy;
-Zefektívniť výkon právomocí Národnej rady Slovenskej republiky v kultúrno-etických otázkach;
-Umožniť lepšiu verejnú kontrolu postupu zástupcov Slovenskej republiky pri rokovaniach na pôde Európskej únie a Rady Európy.
Rozhodnutia orgánov Európskej únie, na ktorých sa zúčastňujú členské štáty Únie vo veľkej miere menia právny stav na Slovensku a preto je z hľadiska demokratického procesu nevyhnutné podriadiť postup zástupcov orgánov Slovenskej republiky na rokovaniach v rámci Európskej únie a Rady Európy kontrole Národnej rady Slovenskej republiky.
Kultúrno-etické otázky sa stali dôležitou témou verejného diškurzu a polarizujú spoločnosť. Otvorená verejná debata na tieto témy je potrebná pre zvýšenie kohézie slovenskej spoločnosti.
Národná rada Slovenskej republiky v Deklarácii Národnej rady Slovenskej republiky o zvrchovanosti členských štátov Európskej únie a štátov kandidujúcich na členstvo v Európskej únii v kultúrno-etických otázkach zaviazala orgány verejnej moci, aby tieto otázky ostali v pôsobnosti členských štátov a zároveň, aby záujmy Slovesnkej republiky v kultúrno-etických témach boli efektívne zastupované. K tomuto cieľu sa hlási aj tento návrh zákona, ktorý chce zefektívniť výkon kontroly Národnej rady Slovenskej republiky v danej oblasti.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Bod 1 precizuje predmetné ustanovenie zákona a špecifikuje “iné akty” spôsobom ich presnejšieho demonštratívneho vymedzenia a zároveň rozširuje pôsobnosť výboru pre európske záležitosti aj na akty Rady Európy.
K bodom 2 a 3
Návrh zákona rozširuje pôsobnosť výboru pre európske záležitosti aj na akty Rady Európy.
K bodu 4
Bod 4 upravuje postup akým majú postupovať orgány verejnej moci v prípade, že obdržaný dokument obsahuje pojem gender, ktorý jasne nedefinuje pojmy muž a žena ako biologické kategórie. V takomto prípade vláda alebo poverený člen vlády má povinnosť najneskôr v lehote šesť týždňov po obdržaní návrhu legislatívneho alebo nelegislatívneho aktu predložiť výboru pre európske záležitosti predbežné stanovisko k tomuto návrhu; predbežné stanovisko obsahuje najmä stručnú informáciu o obsahu a cieľoch návrhu, o druhu a časovom priebehu rozhodovacieho procesu v Európskej únii, o súlade návrhu s Ústavou SR a dosahu návrhu na Slovenskú republiku z pohľadu politického, legislatívneho, ekonomického a sociálneho. Pričom o takomto návrhu musí výbor pre európske záležitosti rokovať verejne pokiaľ nerozhodne inak.
K bodu 5
Bod 5 rieši situácia ak ústredný orgán štátnej správy alebo jeho zástupca sa začal zúčastňovať na prípravných prácach tvorby legislatívneho alebo nelegislatívneho aktu a v procese jeho prípravy sa dozvie, že jeho súčasťou budú aj ustanovenia či iné zmienky obsahujúce pojem gender, ktorý jasne nedefinuje pojmy muž a žena ako biologické kategórie, vláda alebo poverený člen vlády má povinnosť bezodkladne informovať výbor pre európske záležitosti o tejto skutočnosti s cieľom umožniť výboru prerokovať takúto skutočnosť. Súčasťou informácie je známy obsah a cieľ pripravovaného aktu, druh a časový priebeh rozhodovacieho procesu v Európskej únii a Rade Európy, súlad návrhu s Ústavou SR, dosah návrhu na Slovenskú republiku z pohľadu politického, legislatívneho, ekonomického a sociálneho. O takejto informácii musí výbor pre európske záležitosti rokovať verejne.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od 1. apríla 2020.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej Eduard Heger, Richard Vašečka
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
3. Predmet návrhu zákona:
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vzhľadom na to, že predmet návrhu zákona nie je upravený v práve Európskej únie, je
bezpredmetné vyjadrovať sa k bodom 4 a 5.
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4. Vplyvy na životné prostredie
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
A.3. Poznámky
Vplyv návrhu zákona na rozpočet verejnej správy nie je žiadny.
A.4. Alternatívne riešeniaBezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.