pri voľbe kandidátov na ústavných sudoch. Podľa čl. 4 ods. 2 Volebného poriadku „Kancelária zabezpečí, aby predložený návrh bol poslancom doručený najneskôr do 24 hodín pred začatím rozpravy) a aby bol zverejnený na webovom sídle Národnej rady.“.Dôsledkom takéhoto stavu je, že v porovnaní s voľbou kandidátov na ústavných sudcov prebieha voľba iných funkcionárov oveľa menej transparentne a poslanci NR SR i verejnosť majú o navrhnutých kandidátoch oveľa menej informácií i možností overiť si ich odborné a osobnostné predpoklady pre výkon funkcie, či informácie týkajúce sa ich predchádzajúceho pôsobenia.
Postup pri vypočúvaní navrhnutých kandidátov na ústavných sudcov na zasadnutí ústavnoprávneho výboru NR SR v priebehu roku 2019 na základe novej právnej úpravy schválenej v roku 2018 ukázal, že verejné vypočutia majú význam. Voľbe kandidátov na ústavných sudcov bola venovaná oveľa väčšia pozornosť než pri iných voľbách nielen z hľadiska dôležitosti ústavného súdu, ale aj v dôsledku verejných vypočutí na zasadnutí ústavnoprávneho výboru NR SR. Navrhnutí kandidáti mali možnosť ukázať svoje odborné a osobnostné kvality, poslanci NR SR, zástupcovia Kancelárie prezidenta SR i verejnosť mali možnosť dôkladne preveriť ich pripravenosť na výkon funkcií ústavných sudcov.
NR SR okrem už vyššie spomenutých kandidátov na ústavných sudcov a generálneho riaditeľa RTVS volí napr. aj kandidáta na generálneho prokurátora, špeciálneho prokurátora, guvernéra a viceguvernérov Národnej banky Slovenska, predsedu a podpredsedov Najvyššieho kontrolného úradu, verejného ochrancu práv, komisára pre deti, komisára pre osoby so zdravotným postihnutím, riaditeľa Národného bezpečnostného úradu, predsedu Úradu na ochranu osobných údajov, predsedu Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, členov správnej rady a dozornej rady Ústavu pamäti národa, členov Súdnej rady, kandidátov na členov disciplinárnych senátov Najvyššieho súdu, členov Rady pre vysielanie a retransmisiu, Rady RTVS, Rady TASR, dozornej rady Sociálnej poisťovne, dozornej rady Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, regulačnej rady Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, rady Slovenského pozemkového fondu, či predsedu Úradu na ochranu oznamovateľov protispoločenskej činnosti.
V záujme zvýšenia transparentnosti a kvality procesu voľby verejných funkcionárov v NR SR sa navrhuje, aby aj ostatným voľbám predchádzal rovnaký alebo obdobný postup ako voľbe kandidátov na ústavných sudcov. To sa nebude týkať volieb funkcionárov NR SR (predseda a podpredsedovia NR SR, predsedovia výborov NR SR), ktoré sú vnútornou vecou NR SR a tieto pozície sa obsahujú na základe politických dohôd. Pri ostatných voľbách v NR SR sa navrhuje postup, ktorý umožní dôkladnejšie preveriť odborné a osobnostné predpoklady navrhnutých kandidátov na výkon príslušných funkcií.
Návrh zákona nebude mať priamy dopad na verejné rozpočty, neprináša nárok na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a tvorbu pracovných miest, na životné prostredie, ani na podnikateľské prostredie, nebude mať ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu a ani sociálne vplyvy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, jej zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.