f)oprávnenie na efektívne využívanie zverených finančných zdrojov
g)oprávnenie na regulovanie počtu samosprávnych pracovníkov,
h)oprávnenie na zriaďovanie, zlučovanie, rozčleňovanie a zrušovanie komunálnych podnikov,
i)oprávnenie na zriaďovanie a prevádzkovanie všeobecne prospešných zariadení a inštitúcií,
j)oprávnenie na schvaľovanie rozvojových dokumentov týkajúcich sa obce (mesta),
k)oprávnenie na schvaľovanie samosprávnych normatívnych aktov,
l)oprávnenie na konštituovanie samosprávnych orgánov,
m)oprávnenie na uskutočňovanie organizačných zmien,
n)oprávnenie na využívanie práva na samosprávne združovanie,
o)oprávnenie na dobrovoľné organizovanie samosprávnych územných jednotiek,
p)oprávnenie na zakotvenie a využívanie iných samosprávnych oprávnení,
q)oprávnenie na medzirepublikovú spoluprácu,
r)oprávnenie ma spoluprácu so samosprávnymi orgánmi v iných štátoch,
s)oprávnenie na redistribúciu zdrojov a včasné vytváranie zdrojov v súlade s budúcimi potrebami,
t)právo na autonómnu tvorbu rozhodnutí.“
(Zdroj: M. GAŠPAR: Moderná verejná správa, Vydav.: PROCOM, spol. s r. o. Bratislava, 1993, 4. kapitola Samospráva ako forma verejnej správy, §2 Pojem samosprávy, str. 67-68, zároveň A. Danko: Verejná správa a jej charakteristické črty, rigorózna práca, Univerzita Mateja Bela Banská Bystrica, Právnická fakulta, 2000, II. KAPITOLA „ZÁKLADNÉ KOMPONENTY VEREJNEJ SPRÁVY“, 2.2. Pojem samosprávy ako právny pojem, str. 33-34)
K § 12
„Vzhľadom na to, že samosprávna činnosť predstavuje samostatnú činnosť spojenú s organizovaním miestnych územných jednotiek, je nevyhnutné zakotviť túto činnosť do ústav.
Riešenie požiadavky zakotvenie samosprávy do ústav možno uskutočniť viacerými spôsobmi:
a)zakotvenie formou minimálnej ústavnoprávnej regulácie – štát pri výkone vlastných druhov štátnej činnosti dbá aj o rozvoj samosprávy ako miestnej formy demokracie, uplatňovanej pri zabezpečovaní zákonom vyčlenených záležitostí obcí a miest,
b)zakotvenie formou stredne rozvinutej formy ústavnoprávnej regulácie – základom správy obcí a miest je nimi organizovaná, zabezpečovaná a rozvíjaná samospráva. Obce a mestá dbajú o náležité využívanie komunálneho vlastníctva. Majú oprávnenie na rozvíjanie samosprávneho finančného systému. Za účelom plnenia samosprávnych úloh obce a mestá zriaďujú, organizujú a rozvíjajú systém samosprávnych orgánov.
c)zakotvenie formou rozvinutej ústavnoprávnej regulácie – orgány republiky, v rámci svojej pôsobnosti dbajú o rozvoj samosprávy.
Obce a mestá majú právo zriaďovať, organizovať a rozvíjať vlastné samosprávne orgány, organizácie a inštitúcie. Majú oprávnenie zostavovať samostatný rozpočet. Aby využívali toto oprávnenie, rozvíjajú vlastnú príjmovú základňu a v ustanovenom rozsahu využívajú tiež príjmy z rozpočtu republiky. Obce a mestá sú povinné zveľaďovať vlastníctvo obce a mesta (komunálne vlastníctvo).
Orgány obcí a miest rešpektujú záujmy štátu a využívajú spoluprácu so štátnymi orgánmi na prospech svojho vlastného rozvoja a celkového rozvoja štátu. Obce a mestá sú zodpovedné za svoju činnosť v rozsahu zodpovedajúcom ich samostatným finančným zdrojom.“
(Zdroj: M. GAŠPAR: Moderná verejná správa, Vydav.: PROCOM, spol. s r. o. Bratislava, 1993, 4. kapitola Samospráva ako forma verejnej správy, §2 Pojem samosprávy, str. 69-70, zároveň A. Danko: Verejná správa a jej charakteristické črty, rigorózna práca, Univerzita Mateja Bela Banská Bystrica, Právnická fakulta, 2000, II. KAPITOLA „ZÁKLADNÉ KOMPONENTY VEREJNEJ SPRÁVY“, 2.3. Pojem samosprávy ako ústavnoprávny pojem, str. 35-36)