B. Osobitná časťK § 1
V tomto ustanovení sa vymedzuje účel zákona, ktorým je zamedzenie konfliktu záujmov konečného užívateľa výhod osoby vykonávajúcej činnosť v oblasti médií a ktorý je súčasne končeným užívateľom výhod osoby, ktorá má prijem z verejných zdrojov značného rozsahu, a to v záujme zabezpečenia nezávislosti a riadneho fungovania médií v demokratickej spoločnosti, slobody prejavu a práva na pravdivé a úplné informácie ohľadom spoločensky významných tém.
Účel navrhovaného zákona vyplýva z verejného záujmu na zabezpečení nezávislosti a riadneho fungovania médií, s ktorým je spojená sloboda prejavu a právo na informácie garantované v čl. 26 Ústavy Slovenskej republiky, ktorý odôvodňuje zásah do základných práv a slobôd konečného užívateľa výhod osoby vykonávajúcej činnosť v oblasti médií.
K § 2
Ustanovenie navrhovaného zákona sú definované vybrané dôležité pojmy používané v ďalších ustanoveniach zákona. Definície nadväzujú na definície používané v špeciálnych zákonoch, napr. konečný užívateľ výhod (§ 6a zákona č. 297/2008 Z. z.), aby sa zabezpečila pojmová koherencia.
Z dôvodu právnej istoty konečných užívateľov výhod a riadneho výkonu kontrolnej činnosti bolo pod písm. b) potrebné osobitne definovať zasahovanie do činnosti médií, a to aspoň rámcovým spôsobom.
K § 3
V odseku 1 sa definuje podstata navrhovaného zákona, a to konflikt záujmov, ktorý sa týmto ustanovením zakazuje. Do konfliktu záujmov sa môže dostať iba konečný užívateľ výhod, pretože cieľom navrhovaného zákazu je ochrániť mediálne odvetvie pred subjektami, ktoré majú motiváciu zneužívať vlastnené média, aby mohli ovplyvňovať verejnú mienku vo svoj osobný a podnikateľský prospech. Podľa názoru predkladateľov je navrhované riešenie súladné z hľadiska povinnosti dosahovať zamýšľaný cieľ zákonodarcu čo najmiernejšími prostriedkami (subtest potrebnosti testu primeranosti), pretože zákaz konfliktu záujmov precízne cieli na konkrétne subjekty, pričom miernejšie prostriedky neexistujú.
Podľa názoru predkladateľov je potrebné ustanoviť hranicu obratu média a takisto aj subjektu čerpajúceho verejné zdroje, na ktoré má vplyv konečný užívateľ výhod. Stanovené hranice obratu alebo čerpania verejných zdrojov indikujú, že týmto opatrením budú zasiahnuté iba tie subjekty, ktoré v dôsledku svojej ekonomickej sily dokážu skutočne efektívne vplývať na verejnú mienku.
V odseku 2 sa stanovuje povinnosť napraviť porušenie zákazu konfliktu záujmov, čím sa zaručuje vynútiteľnosť dodržiavania zákazu konfliktu záujmov. Navrhuje sa stanoviť doba 12 mesiacov na zjednanie nápravy, čo je podľa názoru predkladateľov primerane dlhá doba.