mohla ovplyvňovať ich činnosť spôsobom, ktorý by priniesol neprimeranú hospodársku výhodu nad nedôvodným využívaním prostriedkov verejného zdravotného poistenia. Zákaz koncentrácie ovládania viacerých sektorov u jedného orgánu verejnej moci v prípade štátom vlastnených osôb je z dôvodu riadneho výkonu verejnej moci a vzájomnej kontroly orgánov, ktoré sú jej súčasťou.K § 5
Kontrolu nad dodržiavaním bude vykonávať Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou ako orgán vykonávajúci dohľad nad zdravotnou starostlivosťou aj zdravotnými poisťovňami, teda všetkými sektormi. Keďže verejná správa pri svojom výkone potrebuje spolupracovať s ďalšími osobami, ak niekto dôvodným spôsobom spochybní dodržiavanie zákona, bude môcť sa na úrad obrátiť podnetom, pričom tento podnet bude musieť úrad preskúmať. Táto povinnosť však platí len vtedy, keď je podnet riadne odôvodnený, čo zabráni bezpredmetným alebo šikanóznym podnetom.
V konaní o kontrole môže nastať podozrenie, že z dôvodu obchádzania tohto zákona bol do registra partnerov verejného sektora zapísaný len fiktívny konečný užívateľ výhod, pričom ten reálny v tomto registri zapísaný nie je. O tejto skutočnosti rozhodne Okresný súd Žilina ako orgán spravujúci register partnerov verejného sektora a na základe jeho zistení potom úrad rozhodne, či došlo k porušeniu zákazu konfliktu záujmov alebo nie.
V konaní sa taktiež umožní preukázať osobe, ktorá má dodržiavať zákazy podľa tohto zákona ich dodržiavanie, zároveň sa stane aj účastníkom konania.
Keďže kontrolu konečného užívateľa výhod vykonávajú povinné osoby podľa osobitného predpisu o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a financovaním terorizmu, budú povinné poskytnúť súčinnosť úradu pri kontrole.
K § 6
Navrhovaná sankcia sa môže javiť ako relatívne prísna, avšak dôvodom jej prísnosti je závažnosť porušenia zákazov uloženým týmto zákonom. Sankcia sa ukladá za každý deň porušenia, ktorý je možné zistiť, predpokladá sa ale náročnejšie dokazovanie, preto posledným termínom, odkedy sa pokuta počíta bude deň začatia konania o kontrole. Pokuta sa bude ukladať osobe, ktorej je ten ktorý zákaz adresovaný.
Po zjednaní nápravy úrad určí deň, ktorým k zjednaniu nápravy došlo, čím dôjde k určeniu počtu dní, za ktoré sa bude pokuta hradiť. Pokuta sa bude ukladať dvojfázovo. V prvej fáze za dni, ktoré predchádzali rozhodnutiu o porušení povinnosti a v druhej fáze po tomto dni.
K § 7
Keďže konanie o kontrole vykonáva orgán verejnej správy, použije sa správny poriadok.
K § 8
Zákon predpokladá možnú existenciu porušenia zákazov ku dňu jeho účinnosti, a preto sa navrhuje prechodné obdobie na zjednanie nápravy, za ktoré sa nebude ukladať pokuta.