DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Predložený návrh za cieľ poskytnúť vyššiu právnu ochranu pri vzniku škodových udalostí vzniknutých bez pričinenia poškodených, ktorí napriek tomu musia niesť neoprávnené bremeno pri odstraňovaní následkov škody, resp. pri uvádzaní veci do pôvodného stavu. V súčasnosti je bežným javom, že poškodenú vec (motorové vozidlo) je možné uviesť do pôvodného stavu len tak, že poškodené opotrebované časti sa nahradia novými. Dôvodom je, že na trhu nie (okrem vrakovísk) dostupné náhradné diely v takom opotrebovanom stave, v akom boli na poškodenom motorovom vozidle. Predkladaná novela zákona preto za cieľ presadiť prednosť tzv. naturálnej reštitúcie (t. zn. uvedenie veci do pôvodného stavu) pred relutárnou náhradou (t. zn. náhradou vzniknutej škody v peniazoch). Ako príklad môže poslúžiť autonehoda, pri ktorej nevinnému poškodenému spôsobí iný účastník cestnej premávky škodu, pričom súčasná úprava nijako nebráni tomu, aby poškodený dostal peňažné plnenie znížené o amortizáciu. Ak je takýto poškodený účastníkom dopravnej nehody z viny iného účastníka dopravnej nehody, predkladatelia nevidia dôvod, aby znášal rozdiel medzi spôsobenou škodou a finančnými nákladmi, ktoré potrebné na opätovné uvedenie vozidla do stavu, v akom bol pred dopravnou nehodou. Inými slovami takýto účastník dopravnej nehody by nemal znášať cenový rozdiel medzi novým náhradným dielom a opotrebovaným dielom.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na verejné financie. Návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie, nepredpokladá sa negatívny vplyv na informatizáciu spoločnosti a ani sociálny vplyv. Návrh nebude mať negatívny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
B.Osobitná časť
K Čl. I
K bodom 1 a 2
Navrhuje sa zmena ustanovení Občianskeho zákonníka upravujúcich náhradu škody s cieľom zakotviť prednosť tzv. naturálnej reštitúcie, kedy sa poškodenému musí poškodená vec uviesť do pôvodného stavu alebo uhradiť náklady nevyhnutné na uvedenie do predošlého stavu. Relutárna náhrada (finančná kompenzácia) mať podľa predloženého návrhu subsidiárne postavenie; v jej prípade sa navrhuje, aby v prípade úhrady škody na veci v peniazoch bez uvedenia do predošlého stavu sa vychádzalo z ceny v čase poškodenia.
K Čl. II
K bodu 1
V súlade s navrhovanou novelou Občianskeho zákonníka sa navrhuje upraviť ustanovenie § 15 zákona o povinnom zmluvnom poistení tak, aby sa v prípade poistnej udalosti nahrádzala poistenému reálna škoda bez ohľadu na amortizáciu motorového vozidla. V odseku 4 je obsiahnutá subsidiárna úprava pre možnosť úhrady nominálnej škody v peniazoch v prípade tzv. totálnej škody.
K bodu 2
Navrhnuté znenie prechodných ustanovení sa štandardným spôsobom vysporiadava s právnymi vzťahmi vzniknutými v minulosti a jednak ukladá poisťovateľom, aby všeobecné poistné podmienky zosúladili s novou úpravou k 1. aprílu 2020.
K Čl. III
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti novely zákona na 1. apríla 2020.