NKÚ SR sú rizikom legislatívne opatrenia, ktoré sú síce zahrnuté v prognóze, ale doposiaľ neboli schválené v NR SR, ďalej legislatívne opatrenia, ktoré neboli zahrnuté v prognóze a najmä legislatívne opatrenia, pri ktorých nebol vyčíslený vplyv na rozpočet verejnej správy napríklad pri dani z pridanej hodnoty a dani z príjmov.
Hrubý dlh verejnej správy sa má v roku 2020 zvýšiť o 800 mil. eur na úroveň 45 895 mil. eur, čo bude predstavovať zníženie jeho podielu na úroveň 46,8 % HDP. Znamená to, že dlh sa udrží pod dolným sankčným pásmom dlhovej brzdy ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti.
4.Návrh ŠR na rok 2020 je ohraničený východiskovým rámcom návrhu RVS na rok 2020. Schodok ŠR, rozpočtovaný na hotovostnej báze, sa má v roku 2020 medziročne zvýšiť o 641 mil. eur na úroveň 2 682 mil. eur, z toho príjmy ŠR sa majú medziročne zvýšiť o 2,5 % a výdavky ŠR o 5,9 %
5.NKÚ SR kontrolou rozpočtovania výdavkov vo vybraných kapitolách ŠR na rok 2020 a vlastnou analytickou činnosťou identifikoval niekoľko rizík:
V oblasti školstva, vedy a výskumu sa Slovensko dlhodobo borí s viacerými problémami, pričom medzi ich príčiny možno zaradiť poddimenzované financovanie, ale aj medzery v efektívnosti manažovania. Úroveň financovania dobre popisuje ukazovateľ verejných výdavkov SR na vzdelávanie, vyjadrených ako % HDP, ktorého hodnota sa dlhodobo nachádza pod úrovňou priemeru za porovnateľné krajiny. Predpokladaná hodnota tohto ukazovateľa na rok 2020 je vo výške 4,2 %. Ide o hodnotu totožnú s hodnotou z roku 2010, a zároveň je o 0,4 p. b. nižšia ako bol priemer za krajiny EÚ v roku 2017 a o 0,7 p. b. nižšia ako priemer za krajiny V3 v tom istom roku. S manažmentom školstva súvisí aj diskutovaný, no doteraz neriešený problém racionalizácie siete škôl.
V zdravotníctve nižšiu hodnotu za peniaze spôsobuje neefektívna alokácia zdrojov. Priestor na zefektívnenie je najmä v liekovej politike a v ambulantnej starostlivosti. V roku 2020 by mali byť realizované úsporné opatrenia vo výške 114 mil. eur vo výdavkoch na lieky a dietetické potraviny. NKÚ SR upozorňuje na niektoré riziká úsporných opatrení. V ambulantnej starostlivosti rast hodnoty za peniaze brzdí podhodnotená primárna starostlivosť, ktorá sa prejavuje nízkymi počtami a vysokým priemerným vekom všeobecných lekárov, ako aj ich obmedzenými kompetenciami. Ako reakcia na uvedené skutočnosti vznikol v roku 2012 Rezidentský program. NKÚ SR poukazuje na vybrané faktory, ktoré sa v rokoch 2014 – 2018 podieľali na klesajúcom záujme lekárov o tento program a v súčasnosti ovplyvňujú Rezidentské štúdium. NKÚ SR tiež poukazuje na súvislosti s pokračujúcim rastom dlhu univerzitných a fakultných nemocníc.
Mnohé ciele z programového rozpočtu, ktoré si na rok 2020 stanovilo splniť Ministerstvo dopravy a výstavby SR, nemajú buď dostatočné finančné krytie, alebo sú neambiciózne a neprispejú k zlepšeniu súčasného stavu cestnej a železničnej infraštruktúry. Naplánované výdavky na výstavbu D a RC sú na rok 2020 nedostatočné. Navyše, rezort dopravy plánuje začať výstavbu úseku, ktorý nebol posúdený z hľadiska najlepšej hodnoty za peniaze. Riziko vzniká aj pri plnení termínov výstavby niektorých dôležitých úsekov financovaných prostredníctvom fondov EÚ. Rovnako pretrváva riziko pokračujúceho slabého čerpania eurofondov na vybraných prioritných osiach OP Integrovaná infraštruktúra.
V rámci sociálnych politík NKÚ SR upozorňuje na nekoncepčný zásah do systému dôchodkového poistenia, ktorý narúša princíp zásluhovosti a znižuje motiváciu platiť poistné. Súvisí s novelou zákona o sociálnom poistení, ktorou sa od januára 2020 minimálne dôchodky namiesto životného minima budú odvádzať od výšky priemernej mzdy.
NKÚ SR ďalej upozorňuje na:
−nevyhnutnosť pristupovať k čerpaniu rezerv v súlade s ich účelovým určením a v prípade bližšie nešpecifikovaných rezerv zabezpečiť ich oprávnené použitie v kapitolách, kde vzniknú riziká v priebehu roka
−neplnenie opatrení hodnoty za peniaze, ktorých implementácia je bez očakávaných fiškálnych úspor; výnimkou je len kapitola MZ SR, ktorá dosiahla čiastočné úspory
−legislatívne opatrenia, pri ktorých nie je vyčíslený vplyv na rozpočet VS.