NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VII. volebné obdobie
___________________________________________
Číslo: CRD-1732/2019
1602a
S p r á v a
Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 183/2011 Z. z. o uznávaní a výkone rozhodnutí o peňažnej sankcii v Európskej únii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 91/2016 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1602) v druhom čítaní
___________________________________________________________________________
Ústavnoprávny výbor Národnej rady podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov správu o výsledku prerokovania vládneho
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 183/2011 Z. z. o uznávaní
a výkone rozhodnutí o peňažnej sankcii v Európskej únii a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení zákona č. 91/2016 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
(tlač 1602) v druhom čítaní.
2
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 2006 z 12. septembra 2019 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 183/2011 Z. z. o uznávaní a výkone rozhodnutí o peňažnej sankcii v Európskej únii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 91/2016 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1602) na prerokovanie Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky, a to aj ako gestorskému výboru a určila lehotu na jeho prerokovanie v druhom čítaní.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výboru, ktorému bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
III.
IV.
Z uznesenia Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1. V čl. III sa za bod 2. vkladá nový bod 3., ktorý znie:
„3. V § 6 ods. 3 sa vypúšťajú slová ,,a na území ktorého sa odsúdený zdržiava“.“.
Ostávajúce body sa primerane prečíslujú.
V zmysle novelizačného bodu 2 v čl. III 4 ods. 1 písm. b)) návrhu zákona pojem „obvyklý pobyt“ subsumuje aj pojem „zdržuje sa“. V nadväznosti na túto skutočnosť je
3
potrebné vypustiť tento pojem v celom texte platného zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2. V čl. III bod 3. znie:
,,3. § 10 odsek 1 znie:
„(1) Na konanie o uznaní a výkone rozhodnutia vydaného justičným orgánom štátu pôvodu je príslušný okresný súd, v ktorého obvode odsúdený trvalý pobyt alebo posledný trvalý pobyt. Ak odsúdený nemá na území Slovenskej republiky trvalý pobyt alebo posledný trvalý pobyt, je na konanie príslušný Okresný súd Bratislava I. Na zmenu rozhodných skutočností na určenie príslušnosti sa po začiatku konania neprihliada.“.“.
V zmysle novelizačného bodu 3 čl. III 10 ods. 1) návrhu zákona, podľa ktorého na konanie o uznaní a výkone rozhodnutia vydaného justičným orgánom štátu pôvodu je príslušný okresný súd, v ktorého obvode odsúdený trvalý pobyt alebo posledný trvalý pobyt, nie je ustanovená príslušnosť súdu v prípadoch ak odsúdený na území Slovenskej republiky nemá a nikdy nemal trvalý pobyt. Po vzore konceptu zavedenom v ostatných zákonoch upravujúcich justičnú spoluprácu v trestných veciach sa pre tieto prípady navrhuje kauzálna príslušnosť Okresného súdu Bratislava I.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3. V čl. III sa za bod 3. vkladá nový bod 4., ktorý znie:
„4. V § 12 ods. 1 písm. f) sa vypúšťajú slová ,,a nezdržiava sa na území Slovenskej republiky“.“.
Ostávajúci bod sa primerane prečísluje.
V zmysle novelizačného bodu 2 v čl. III 4 ods. 1 písm. b)) návrhu zákona pojem „obvyklý pobyt“ subsumuje aj pojem „zdržuje sa“. V nadväznosti na túto skutočnosť je potrebné vypustiť tento pojem v celom texte platného zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4. V čl. V 2. bod § 12 ods. 1 sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie: ,,Ak dotknutá osoba nemá na území Slovenskej republiky trvalý pobyt alebo posledný trvalý pobyt, je na konanie príslušný Okresný súd Bratislava I.“.
4
V zmysle novelizačného bodu 2 čl. V 12 ods. 1) návrhu zákona, podľa ktorého na konanie o uznaní a výkone rozhodnutia o opatreniach dohľadu podľa tejto časti je príslušný okresný súd, v obvode ktorého dotknutá osoba trvalý pobyt alebo posledný trvalý pobyt, nie je ustanovená príslušnosť súdu v prípadoch ak odsúdený na území Slovenskej republiky nemá a nikdy nemal trvalý pobyt. Po vzore konceptu zavedenom v ostatných zákonoch upravujúcich justičnú spoluprácu v trestných veciach sa pre tieto prípady navrhuje kauzálna príslušnosť Okresného súdu Bratislava I.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5. V čl. V bod 4. znie:
„4. Za § 27 sa vkladá § 27a, ktorý vrátane nadpisu znie:
,,§ 27a
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. januára 2020
Konanie začaté pred 1. januárom 2020 sa dokončí podľa tohto zákona v znení účinnom do 31. decembra 2019.“.
Súčasné znenie § 27 obsahuje právnu úpravu týkajúcu sa použitia Trestného poriadku, čiže právnu úpravu týkajúcu sa viacerých alebo všetkých ustanovení právneho predpisu, a teda obsahovo patrí pod spoločné ustanovenie, ktoré z pohľadu systematiky členenia zákona predchádza prechodným ustanoveniam. Z uvedeného dôvodu je tak vhodné navrhované prechodné ustanovenie systematicky zaradiť až za § 27.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6. V čl. VI bod 3. znie:
„3. Za § 23 sa vkladá § 23a, ktorý vrátane nadpisu znie:
,,§ 23a
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. januára 2020
Konanie začaté pred 1. januárom 2020 sa dokončí podľa tohto zákona v znení účinnom do 31. decembra 2019.“.
Súčasné znenie § 23 obsahuje právnu úpravu týkajúcu sa použitia Trestného poriadku, čiže právnu úpravu týkajúcu sa viacerých alebo všetkých ustanovení právneho predpisu, a teda obsahovo patrí pod spoločné ustanovenie,
5
ktoré z pohľadu systematiky členenia zákona predchádza prechodným ustanoveniam. Z uvedeného dôvodu je tak vhodné navrhované prechodné ustanovenie systematicky zaradiť až za § 23.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča hlasovať spoločne o všetkých uvedených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch (body 1 až 6) s odporúčaním schváliť.
V.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky ako gestorský výbor odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 183/2011 Z. z. o uznávaní a výkone rozhodnutí o peňažnej sankcii v Európskej únii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 91/2016 Z. z. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1602) schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spravodajkyňu Irén Sárközy, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informovala o výsledku rokovania výboru a pri rokovaní o vládnom návrhu zákona predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Róbert Madej v. r.
predseda Ústavnoprávneho výboru
Národnej rady Slovenskej republiky
Bratislava 15. októbra 2019