1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
___________________________________________________________________________
VII. volebné obdobie
Číslo: CRD - 1720/2019
1629a
Spoločná správa
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Štefana VAVREKA a Ladislava BALÓDIHO na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1629) v druhom čítaní
___________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením z 19. septembra 2019 č. 2054 sa uzniesla prerokovať návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Štefana VAVREKA a Ladislava BALÓDIHO na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1629) v druhom čítaní a prideliť ho týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport;
Ako gestorský výbor určila Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport a určila lehoty na jeho prerokovanie.
2
Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
Iné výbory o návrhu zákona nerokovali.
II.
Gestorský výbor konštatuje, že do začatia rokovania o návrhu zákona nedostal žiadne stanoviská od poslancov podané podľa § 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
III.
K návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Štefana VAVREKA a Ladislava BALÓDIHO na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1629) zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky v uznesení č. 752 z 8. októbra 2019,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet v uznesení č. 493 z 10. októbra 2019,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci v uznesení č. 193 z 15. októbra 2019,
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládežv uznesení č. 266 z 15. októbra 2019
zhodne odporúčajú vládny návrh zákona schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi uvedenými v časti IV. spoločnej správy.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených v III. časti tejto spoločnej správy vyplývajú tieto zmeny a doplnky:
1.V čl. I bod 1 znie:
„1. V § 107 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
„(3) V základnej škole pôsobí na každých 50 žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia jeden asistent učiteľa alebo jeden sociálny pedagóg.“.
Doterajší odsek 3 sa označuje ako odsek 4.“.
Systematicky sa navrhuje presunúť povinnosť mať jedného asistenta učiteľa na každých 50
3
žiakov do školského zákona. Táto povinnosť bola v pôvodnom návrhu zakotvená v zákone 597/2003 Z. z. o financovaní škôl. Zmena sa navrhuje z dôvodu, že ustanovenie upravuje povinnosti pri organizácii výchovy a
vzdelania, ktorá je upravená v školskom zákone.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V čl. I bode 1 úvodnej vete sa slová „odsekmi 4 a 5, ktoré znejú“ nahrádzajú slovami „odsekom 4, ktorý znie“.
Legislatívno-technická úprava vzhľadom na doplnenie § 107 iba jedným odsekom (odsekom 4).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča neschváliť
3.V čl. I bode 1 v úvodnej vete k poznámkam pod čiarou sa slová „až 61b“ nahrádzajú slovami „a 61a“.
Legislatívno-technická úprava zohľadňuje skutočnosť, že návrhom zákona sa upravuje znenie poznámok pod čiarou k odkazom 61 a 61a.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča neschváliť
4.V čl. I sa za bod 1 vkladá nový bod 2, ktorý znie:
„2. V § 157 ods. 4 sa slová „odseku 12“ nahrádzajú slovami „odseku 13“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Novovložený bod 2 nadobúda účinnosť 1. júla 2020, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti.
Legislatívno-technická úprava. Preznačenie vnútorných odkazov v nadväznosti na vloženie nového odseku 9 v § 157 v čl. I
bode 2 návrhu zákona.
4
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.V čl. I sa za bod 1 vkladá nový bod 2, ktorý znie:
„2. V § 157 ods. 4 sa slová „odseku 12“ nahrádzajú slovami „odseku 13“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Legislatívno-technická úprava. Preznačenie vnútorného odkazu v nadväznosti na vloženie nového odseku 9 v § 157 v čl. I bode 2 návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča neschváliť
6.V Čl. I bod 2 znie:
„2. V § 157 sa za odsek 8 vkladá nový odsek 9, ktorý znie:
„(9) Ministerstvo školstva poskytuje Sociálnej poisťovni z centrálneho registra na účel analýz ekonomického zázemia detí a žiakov z najmenej rozvinutých okresov93aa) vykonávaných ministerstvom školstva rodné číslo
a) zákonného zástupcu dieťaťa, ktoré má bydlisko na území niektorého z najmenej rozvinutých okresov,
b) zákonného zástupcu žiaka, ktorý bydlisko na území niektorého z najmenej rozvinutých okresov a
c) žiaka, ktorý dovŕšil 15. rok veku, a bydlisko na území niektorého z najmenej rozvinutých okresov.“.
Doterajšie odseky 9 až 13 sa označujú ako odseky 10 až 14.
Poznámka pod čiarou k odkazu 93aa znie:
93aa) § 2 ods. 1 zákona č. 336/2015 Z. z. o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.“.
V čl. I bod 2 nadobúda účinnosť 1. júla 2020, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti.
Úprava sa navrhuje z dôvodu, že pri údajoch týkajúcich sa sirotského dôchodku do dovŕšenia 15. roku veku dieťaťa sa sirotský dôchodok vypláca iba jeho zákonnému zástupcovi. Po dovŕšení 15. roku veku dieťaťa sa dôchodok môže na základe žiadosti dieťaťa alebo osobitného príjemcu (zákonného zástupcu) poukazovať priamo dieťaťu, a z toho dôvodu by v uvedených prípadoch údaje o
5
poskytovanej výške sirotského dôchodku mohli absentovať.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.V čl. I bode 2 v § 157 ods. 9 úvodnej vete sa nad slová „najmenej rozvinutých okresov“ umiestňuje odkaz 93aa)“ a v § 157 ods. 9 písm. b) sa nad slovami „najmenej rozvinutých okresov“ vypúšťa odkaz „93aa)“.
Legislatívno-technická úprava. Odkaz na poznámku pod čiarou sa premiestňuje v rámci textu ustanovenia na miesto, kde je príslušný pojem použitý prvý raz.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča neschváliť
8.V čl. I sa za bod 2 dopĺňajú nové body 3 a 4, ktoré znejú:
„3. V § 157 ods. 12 sa slová „odseku 10“ nahrádzajú slovami „odseku 11“.
4. V § 157 ods. 14 sa slová „11 a 12“ nahrádzajú slovami „12 a 13“.“.
Novovložené body 3 a 4 nadobúdajú účinnosť 1. júla 2020, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti.
Legislatívno-technická úprava. Preznačenie vnútorných odkazov v nadväznosti na vloženie nového odseku 9 v § 157 v čl. I bode 2 návrhu zákona.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
9.V čl. I sa za bod 2 dopĺňajú nové body 3 a 4, ktoré znejú:
„3. V § 157 ods. 12 sa slová „odseku 10“ nahrádzajú slovami „odseku 11“.
4. V § 157 ods. 14 sa slová „11 a 12“ nahrádzajú slovami „12 a 13“.“.
Legislatívno-technická úprava. Preznačenie vnútorných odkazov v nadväznosti na vloženie nového odseku 9 v § 157 v čl. I bode 2 návrhu zákona.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
6
Gestorský výbor odporúča neschváliť
10.V čl. II bode 1 v § 4e ods. 7 písm. g) sa slovo „poskytnutých“ nahrádza slovom „poskytnutej“.
Úprava tvaru slova vzhľadom na jeho väzbu na predchádzajúce slová „nad rámec dotácie ...“.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
11.V čl. II bode 1 v § 4e ods. 7 písm. g) sa nad slovami „osobitného predpisu“ odkaz „22ga)“ označuje ako odkaz „22i)“.
V nadväznosti na to sa primerane upraví aj znenie úvodnej vety k poznámke pod čiarou a označenie poznámky pod čiarou.
Legislatívno-technická pripomienka. V zmysle Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov sa odkazy číslujú priebežne a ak sa vkladá nový odkaz, označí sa číslom zhodným s číslom odkazu, ktorý mu predchádza a pripojením malého písmena abecedy. Nový odkaz sa tak vkladá medzi odkaz 22h v § 4e ods. 7 písm. f) a odkaz 23 v § 5 ods. 2 zákona č. 597/2003 Z. z.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
12.V čl. II bod 2 znie:
„2. V § 4e ods. 8 sa číslo „85“ nahrádza číslom „50“.“.
Ide o systematickú legislatívnu zmenu. Povinnosť vynaložiť aspoň 50% celkového príspevku na osobné náklady asistenta učiteľa pri vyššom počte žiakov ako 50 je ponechaná v zákone o financovaní škôl. Povinnosť mať jedného asistenta na každých 50 žiakov bude upravená v školskom zákone.
7
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
13.Čl. II sa dopĺňa bodom 3, ktorý znie:
„3. § 4e sa dopĺňa odsekom 10, ktorý znie:
„(10) Na účely poskytovania príspevku na skvalitnenie podmienok na výchovu a vzdelávanie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia sa považuje za žiaka zo sociálne znevýhodneného prostredia aj žiak, ktorý je členom domácnosti,5b) ktorej členovi sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi5c) a zákonný zástupca žiaka túto skutočnosť preukáže riaditeľovi základnej školy.“.“.
Definícia dieťaťa zo sociálne znevýhodneného prostredia pre potreby financovania sa zo systematického hľadiska navrhuje ponechať v zákone 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení. Nejde o zmenu obsahu návrhu zákona ide o systematickú legislatívnu úpravu.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
14.V čl. IV bod 1 znie:
„1. V § 170 odsek 10 znie:
„(10) Sociálna poisťovňa poskytuje ministerstvu školstva na základe uzatvorenej dohody a údajov z
a)centrálneho registra študentov92ad) a centrálneho registra detí, žiakov a poslucháčov92ae) štatistické údaje zo svojho informačného systému,
b)centrálneho registra detí, žiakov a poslucháčov na účel analýz ekonomického zázemia detí a žiakov z najmenej rozvinutých okresov zo svojho informačného systému bez súhlasu dotknutých osôb údaje vrátane osobných údajov o
1.fyzickej osobe evidovanej v registri poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia a poberateľovi dávky, ktorí dieťaťom alebo žiakom,
2.fyzickej osobe evidovanej v registri poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia a poberateľovi dávky, ktorí rodičom fyzickej osoby podľa prvého bodu alebo ktorí fyzickou osobou, ktorá fyzickú osobu podľa prvého bodu zverenú do osobnej starostlivosti alebo do pestúnskej starostlivosti na základe rozhodnutia súdu,
3.vymeriavacom základe na platenie poistného na úrazové poistenie zamestnávateľa fyzickej osoby podľa prvého bodu alebo druhého bodu.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 92ad a 92ae znejú:
92ad) § 73a ods. 12 zákona č. 131/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
92ae) § 157 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.
8
Poznámka pod čiarou k odkazu 92a sa vypúšťa.“.
V čl. IV bod 1 nadobúda účinnosť 1. júla 2020, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti.
Navrhuje sa, aby Sociálna poisťovňa poskytovala Ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) na účely sledovania vybraných ukazovateľov výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike v dlhšom časovom horizonte (v súčasnosti najmä priebeh skvalitňovania vzdelávania detí zo sociálne znevýhodneného prostredia, vrátane inklúzie v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu v školách a školských zariadeniach) vymedzený rozsah údajov zo svojho informačného systému za fyzické osoby z najmenej rozvinutých okresov. Zámerom je, aby ministerstvo mohlo relevantným spôsobom analyzovať ekonomické zázemie detí a žiakov z najmenej rozvinutých okresov, pričom v nadväznosti na dostatočne podrobné analýzy by bolo možnénavrhovať potrebné opatrenia adresným, a teda účinným spôsobom. Údaje budú poskytované na základe dohody uzatvorenej medzi Sociálnou poisťovňou a ministerstvom za fyzické osoby z najmenej rozvinutých okresov a to v rozsahu a spôsobom podľa uzatvorenej dohody.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
15.V čl. IV bode 2 v § 170 ods. 11 úvodnej vete sa nad slovami „centrálneho registra detí, žiakov a poslucháčov“ odkaz „92aca)“ označuje ako odkaz „92ae)“.
V nadväznosti na to sa primerane upraví aj znenie úvodnej vety k poznámke pod čiarou a označenie poznámky pod čiarou.
Legislatívno-technická pripomienka. Upravuje sa označenie vkladaného odkazu v súlade s Legislatívnymi pravidlami tvorby zákonov, keďže sa vkladá medzi odkaz 92ad v § 170 ods. 10 (vložený zákonom č. 317/2018 Z. z. s účinnosťou k 1. januáru 2022) a odkaz 92b
9
v doterajšom § 170 ods. 11 (po vložení nových odsekov § 170 ods. 13).
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča neschváliť
16.V čl. IV bode 2 v § 170 ods. 12 sa slová „odseku 1“ nahrádzajú slovami „odseku 11“.
Oprava vnútorného odkazu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Gestorský výbor odporúča neschváliť
17.V čl. IV bod 2 znie:
„2. V § 170 ods. 21 sa slová „poistenca sa hľadí, ako keby mal“ nahrádzajú slovami „fyzickú osobu alebo právnickú osobu povinnú odvádzať poistné a príspevky na starobné dôchodkové sporenie1) sa hľadí ako keby mala“.“.
V čl. IV bod 2 nadobúda účinnosť 1. decembra 2019, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti.
Navrhuje sa precizovať okruh osôb, na ktoré sa vzťahuje fikcia evidovaných nedoplatkov na poistnom na sociálne poistenie.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
18.Čl. IV sa dopĺňa tretím bodom, ktorý znie:
„3. Za § 293el sa vkladá § 293em, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 293em
Prechodné ustanovenia účinné od 1. januára 2020
(1) Pohľadávku na poistnom vzniknutú alebo splatnú za obdobie od 1. januára 2017 do 31. decembra 2018, pohľadávku na penále, ktoré sa viaže na toto poistné, alebo pohľadávku na pokute vzniknutú alebo splatnú v období od 1. januára 2017 do 31. decembra 2018 voči zdravotníckemu zariadeniu môže Sociálna poisťovňa postúpiť podľa § 149 na právnickú osobu so 100 % majetkovou účasťou štátu, určenú ministerstvom po dohode s ministerstvom financií; § 149 ods. 2 sa nepoužije.
10
(2) Právnická osoba so 100 % majetkovou účasťou štátu uvedená v odseku 1 môže nakladať s postúpenou pohľadávkou ako vlastník aj iným spôsobom ako podľa § 149 ods. 9.“.“.
Na zabezpečenie dosiahnutia cieľa ustanoveného Koncepciou oddlženia zdravotníckych zariadení schválenou uznesením vlády Slovenskej republiky č. 425 zo dňa 13. septembra 2017 je nevyhnutné vykonať navrhované zmeny v zákone č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
19.V čl. V sa slová „§ 6 ods. 2 písm. a)“ nahrádzajú slovami „§ 6 ods. 2 úvodnej vete“.
Oprava citácie časti ustanovenia, v ktorej sa vykonať nahradenie slov, vzhľadom na skutočnosť, že § 6 ods. 2 písm. a) nahrádzané slová neobsahuje.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Výbor NR SR pre sociálne veci
Výbor NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať o zmenách a doplnkoch uvedených pod bodmi 2, 3, 5, 7, 9, 15, 16 spoločne s odporúčaním ich neschváliť.
O zmenách a doplnkoch uvedených pod bodmi 1, 4, 6, 8, 10 14, 17 19 hlasovať spoločne s odporúčaním ich schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov, vyjadrených v ich uzneseniach uvedených v III. časti tejto spoločnej správy, odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Štefana VAVREKA a Ladislava BALÓDIHO na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1629) schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe.
11
Predmetná spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Štefana VAVREKA a Ladislava BALÓDIHO na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1629a) bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport (gestorský výbor) z 15. októbra 2019 č. 270.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Pétera Vörösa, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky informoval o výsledku rokovania výborov, stanovisku a návrhu gestorského výboru a predkladal návrhy podľa príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Bratislava október 2019
Ľubomír Petrák v. r.
predseda
Výboru NR SR pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport