Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
67. schôdza výboru
Číslo: CRD – 1720/2019
266
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport
z 15. októbra 2019
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport prerokoval návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Štefana VAVREKA a Ladislava BALÓDIHO na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1629) - druhé čítanie a
A.súhlasí
s návrhom poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Štefana VAVREKA a Ladislava BALÓDIHO na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1629);
B.odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Štefana VAVREKA a Ladislava BALÓDIHO na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1629) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi, ktoré uvedené v prílohe tohto uznesenia;
C.ukladá predsedovi výboru
zapracovať stanovisko výboru do spoločnej správy výborov o výsledku prerokovania návrhu zákona vo výboroch.
Pavol Goga Ľubomír Petrák
overovateľ výboru predseda výboru
Príloha k uzneseniu č. 266
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Štefana VAVREKA a Ladislava BALÓDIHO na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 1629) - druhé čítanie
___________________________________________________________________
1.V čl. I bod 1 znie:
„1. V § 107 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
„(3) V základnej škole pôsobí na každých 50 žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia jeden asistent učiteľa alebo jeden sociálny pedagóg.“.
Doterajší odsek 3 sa označuje ako odsek 4.“.
Systematicky sa navrhuje presunúť povinnosť mať jedného asistenta učiteľa na každých 50 žiakov do školského zákona. Táto povinnosť bola v pôvodnom návrhu zakotvená v zákone 597/2003 Z.z. o financovaní škôl. Zmena sa navrhuje z dôvodu, že ustanovenie upravuje povinnosti pri organizácii výchovy a vzdelania, ktorá je upravená v školskom zákone.
2.V čl. I sa za bod 1 vkladá nový bod 2, ktorý znie:
„2. V § 157 ods. 4 sa slová „odseku 12“ nahrádzajú slovami „odseku 13“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Novovložený bod 2 nadobúda účinnosť 1. júla 2020, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti.
Legislatívno-technická úprava. Preznačenie vnútorných odkazov v nadväznosti na vloženie nového odseku 9 v § 157 v čl. I bode 2 návrhu zákona.
3.V Čl. I bod 2 znie:
„2. V § 157 sa za odsek 8 vkladá nový odsek 9, ktorý znie:
„(9) Ministerstvo školstva poskytuje Sociálnej poisťovni z centrálneho registra na účel analýz ekonomického zázemia detí a žiakov z najmenej rozvinutých okresov93aa) vykonávaných ministerstvom školstva rodné číslo
a) zákonného zástupcu dieťaťa, ktoré bydlisko na území niektorého z najmenej rozvinutých okresov,
b) zákonného zástupcu žiaka, ktorý bydlisko na území niektorého z najmenej rozvinutých okresov a
c) žiaka, ktorý dovŕšil 15. rok veku, a bydlisko na území niektorého z najmenej rozvinutých okresov.“.
Doterajšie odseky 9 až 13 sa označujú ako odseky 10 až 14.
Poznámka pod čiarou k odkazu 93aa znie:
93aa) § 2 ods. 1 zákona č. 336/2015 Z. z. o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.“.
V čl. I bod 2 nadobúda účinnosť 1. júla 2020, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti.
Úprava sa navrhuje z dôvodu, že pri údajoch týkajúcich sa sirotského dôchodku do dovŕšenia 15. roku veku dieťaťa sa sirotský dôchodok vypláca iba jeho zákonnému zástupcovi. Po dovŕšení 15. roku veku dieťaťa sa dôchodok môže na základe žiadosti dieťaťa alebo osobitného príjemcu (zákonného zástupcu) poukazovať priamo dieťaťu, a z toho dôvodu by v uvedených prípadoch údaje o poskytovanej výške sirotského dôchodku mohli absentovať.
4.V čl. I sa za bod 2 dopĺňajú nové body 3 a 4, ktoré znejú:
„3. V § 157 ods. 12 sa slová „odseku 10“ nahrádzajú slovami „odseku 11“.
4. V § 157 ods. 14 sa slová „11 a 12“ nahrádzajú slovami „12 a 13“.“.
Novovložené body 3 a 4 nadobúdajú účinnosť 1. júla 2020, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti.
Legislatívno-technická úprava. Preznačenie vnútorných odkazov v nadväznosti na vloženie nového odseku 9 v § 157 v čl. I bode 2 návrhu zákona.
5.V čl. II bode 1 v § 4e ods. 7 písm. g) sa slovo „poskytnutých“ nahrádza slovom „poskytnutej“.
Úprava tvaru slova vzhľadom na jeho väzbu na predchádzajúce slová „nad rámec dotácie ...“.
6.V čl. II bode 1 v § 4e ods. 7 písm. g) sa nad slovami „osobitného predpisu“ odkaz „22ga)“ označuje ako odkaz „22i)“.
V nadväznosti na to sa primerane upraví aj znenie úvodnej vety k poznámke pod čiarou a označenie poznámky pod čiarou.
Legislatívno-technická pripomienka. V zmysle Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov sa odkazy číslujú priebežne a ak sa vkladá nový odkaz, označí sa číslom zhodným s číslom odkazu, ktorý mu predchádza a pripojením malého písmena abecedy. Nový odkaz sa tak vkladá medzi odkaz 22h v § 4e ods. 7 písm. f) a odkaz 23 v § 5 ods. 2 zákona č. 597/2003 Z. z.
K čl. II
7.V čl. II bod 2 znie:
„2. V § 4e ods. 8 sa číslo „85“ nahrádza číslom „50“.“.
Ide o systematickú legislatívnu zmenu. Povinnosť vynaložiť aspoň 50% celkového príspevku na osobné náklady asistenta učiteľa pri vyššom počte žiakov ako 50 je ponechaná v zákone o financovaní škôl. Povinnosť mať jedného asistenta na každých 50 žiakov bude upravená v školskom zákone.
8.Čl. II sa dopĺňa bodom 3, ktorý znie:
„3. § 4e sa dopĺňa odsekom 10, ktorý znie:
„(10) Na účely poskytovania príspevku na skvalitnenie podmienok na výchovu a vzdelávanie žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia sa považuje za žiaka zo sociálne znevýhodneného prostredia aj žiak, ktorý je členom domácnosti,5b) ktorej členovi sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi5c) a zákonný zástupca žiaka túto skutočnosť preukáže riaditeľovi základnej školy.“.“.
Definícia dieťaťa zo sociálne znevýhodneného prostredia pre potreby financovania sa zo systematického hľadiska navrhuje ponechať v zákone 597/2003 Z.z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení. Nejde o zmenu obsahu návrhu zákona ide o systematickú legislatívnu úpravu.
K čl. IV
9.V čl. IV bod 1 znie:
„1. V § 170 odsek 10 znie:
„(10) Sociálna poisťovňa poskytuje ministerstvu školstva na základe uzatvorenej dohody a údajov z
a)centrálneho registra študentov92ad) a centrálneho registra detí, žiakov a poslucháčov92ae) štatistické údaje zo svojho informačného systému,
b)centrálneho registra detí, žiakov a poslucháčov na účel analýz ekonomického zázemia detí a žiakov z najmenej rozvinutých okresov zo svojho informačného systému bez súhlasu dotknutých osôb údaje vrátane osobných údajov o
1.fyzickej osobe evidovanej v registri poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia a poberateľovi dávky, ktorí dieťaťom alebo žiakom,
2.fyzickej osobe evidovanej v registri poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia a poberateľovi dávky, ktorí rodičom fyzickej osoby podľa prvého bodu alebo ktorí fyzickou osobou, ktorá fyzickú osobu podľa prvého bodu zverenú do osobnej starostlivosti alebo do pestúnskej starostlivosti na základe rozhodnutia súdu,
3.vymeriavacom základe na platenie poistného na úrazové poistenie zamestnávateľa fyzickej osoby podľa prvého bodu alebo druhého bodu.“.
Poznámky pod čiarou k odkazom 92ad a 92ae znejú:
92ad) § 73a ods. 12 zákona č. 131/2002 Z. z. v znení neskorších predpisov.
92ae) § 157 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 92a sa vypúšťa.
V čl. IV bod 1 nadobúda účinnosť 1. júla 2020, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti.
Navrhuje sa, aby Sociálna poisťovňa poskytovala Ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) na účely sledovania vybraných ukazovateľov výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike v dlhšom časovom horizonte (v súčasnosti najmä priebeh skvalitňovania vzdelávania detí zo sociálne znevýhodneného prostredia, vrátane inklúzie v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu v školách a školských zariadeniach) vymedzený rozsah údajov zo svojho informačného systému za fyzické osoby z najmenej rozvinutých okresov. Zámerom je, aby ministerstvo mohlo relevantným spôsobom analyzovať ekonomické zázemie detí a žiakov z najmenej rozvinutých okresov, pričom v nadväznosti na dostatočne podrobné analýzy by bolo možné navrhovať potrebné opatrenia adresným, a teda účinným spôsobom. Údaje budú poskytované na základe dohody uzatvorenej medzi Sociálnou poisťovňou a ministerstvom za fyzické osoby z najmenej rozvinutých okresov a to v rozsahu a spôsobom podľa uzatvorenej dohody.
10.V čl. IV bod 2 znie:
„2. V § 170 ods. 21 sa slová „poistenca sa hľadí, ako keby mal“ nahrádzajú slovami „fyzickú osobu alebo právnickú osobu povinnú odvádzať poistné a príspevky na starobné dôchodkové sporenie1) sa hľadí ako keby mala“.
V čl. IV bod 2 nadobúda účinnosť 1. decembra 2019, čo sa premietne do ustanovenia o účinnosti.“.
Navrhuje sa precizovať okruh osôb, na ktoré sa vzťahuje fikcia evidovaných nedoplatkov na poistnom na sociálne poistenie.
11. Čl. IV sa dopĺňa tretím bodom, ktorý znie:
„3. Za § 293el sa vkladá § 293em, ktorý vrátane nadpisu znie:
„§ 293em
Prechodné ustanovenia účinné od 1. januára 2020
(1) Pohľadávku na poistnom vzniknutú alebo splatnú za obdobie od 1. januára 2017 do 31. decembra 2018, pohľadávku na penále, ktoré sa viaže na toto poistné, alebo pohľadávku na pokute vzniknutú alebo splatnú v období od 1. januára 2017 do 31. decembra 2018 voči zdravotníckemu zariadeniu môže Sociálna poisťovňa postúpiť podľa § 149 na právnickú osobu so 100 % majetkovou účasťou štátu, určenú ministerstvom po dohode s ministerstvom financií; § 149 ods. 2 sa nepoužije.
(2) Právnická osoba so 100 % majetkovou účasťou štátu uvedená v odseku 1 môže nakladať s postúpenou pohľadávkou ako vlastník aj iným spôsobom ako podľa § 149 ods. 9.“.“.
Na zabezpečenie dosiahnutia cieľa ustanoveného Koncepciou oddlženia zdravotníckych zariadení schválenou uznesením vlády Slovenskej republiky č. 425 zo dňa 13. septembra 2017 je nevyhnutné vykonať navrhované zmeny v zákone č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
12.V čl. V sa slová „§ 6 ods. 2 písm. a)“ nahrádzajú slovami „§ 6 ods. 2 úvodnej vete“.
Oprava citácie časti ustanovenia, v ktorej sa vykonať nahradenie slov, vzhľadom na skutočnosť, že § 6 ods. 2 písm. a) nahrádzané slová neobsahuje.