Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre verejnú správu a regionálny rozvoj
69. schôdza výboru
Číslo: CRD-1670/2019
257
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre verejnú správu a regionálny rozvoj
z 10. októbra 2019
k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Mariána Kéryho a Martina Nemkyho na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1579)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre verejnú správu a regionálny rozvoj
p r e r o k o v a l
návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Mariána Kéryho a Martina Nemkyho na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1579);
A. s ú h l a s í
s návrhom poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Mariána Kéryho a Martina Nemkyho na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1579);
B. o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Mariána Kéryho a Martina Nemkyho na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1579) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi uvedené v prílohe tohto uznesenia;
Boris K o l l á r, v. r.
predseda výboru
Dušan B u b l a v ý, v. r.
overovateľ výboru
Príloha k uzn. č. 257 – tlač 1579
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Mariána Kéryho a Martina Nemkyho na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 1579)
___________________________________________________________________________
1.V čl. I, 3. bode 80) sa na konci vypúšťa táto veta: „Doterajšie písmeno c) sa vypúšťa a písmeno d) sa označuje ako písmeno c).“ a za 3. bod sa vkladá nový 4. bod, ktorý znie:
„4. V § 80 ods. 3 sa vypúšťa písmeno c).
Doterajšie písmeno d) sa označuje ako písmeno c).“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Legislatívno-technická úprava; presun navrhovanej úpravy do samostatného bodu.
2.V čl. I, 17. bode sa v úvodnej vete za slová „V § 177“ vkladajú slová „ods. 1“.
Spresnenie ustanovenia.
3.V čl. I, 2. bode v § 51 ods. 2 písm. c), 4. bode v § 81 ods. 2 písm. c), 8. bode v § 140 ods. 2 písm. c), 11. bode v § 145 ods. 2 písm. c), 14. bode v § 172 ods. 1 písm. c) a v 17. bode v § 177 písm. c) sa slová „v stanovenej lehote“ nahrádzajú slovami „v určenej lehote“.
Zosúladenie s terminológiou používanou v platnom zákone (napr. § 80 ods. 8, § 139 ods. 13).
4.Za čl. I sa vkladá nový článok II, ktorý znie:
„Čl. II
Zákon č. 181/2014 Z. z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č.
85/2005 Z. z.
o
politických stranách a politických hnutiach v znení zákona
181/2014 Z. z.
, zákona č.
125/2016
Z. z.
, zákona č.
69/2017 Z. z.
, zákona č. 73/2017 Z. z., zákona č.
344/2018 Z. z.
a zákona č.
208/2019 Z. z.
sa mení takto:
V § 17 sa číslovka „14“ nahrádza číslovkou „50“.
Doterajší čl. II sa označuje ako čl. III.
V nadväznosti na doplnenie nového čl. II sa vykoná úprava názvu zákona.
Nový navrhnutý článok II. nadobudne účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov, čo sa premietne do článku upravujúceho účinnosť zákona.
Ide o úpravu, ktorú si vyžiadala aplikačná prax. Prieskumy verejnej mienky aj z vyjadrenia niektorých agentúr podliehajú vplyvom politických strán, ktoré sa snažia prieskumami verejnej mienky ovplyvňovať mienku voličov. Dôkazom toho prieskumy verejnej mienky nasledujúce po sebe v krátkom časovom období, ktoré sa výrazne od seba líšia. Dôsledkom takého tzv. informovania voličov je, že volič je zmätený a je iba ňom ktorému prieskumu sa rozhodne dôverovať, a na základe ktorého prieskumu si utvára názor na prípadnú úspešnosť politickej strany vo voľbách. Sme toho názoru, že v tomto prípade sa zákonom neobmedzuje právo voliča na informácie, ale naopak je snaha chrániť voliča pred dezinformáciami a účelovými informáciami. Je potrebné priznať, že samy politické strany nemajú dôveru v uverejňované prieskumy verejnej mienky a na vlastné náklady si zabezpečujú prieskumy, ktoré používajú pre seba na účely lepšieho manažovania volebnej kampane a politickej reklamy. Tým vlastne potvrdzujeme, že voličove právo na informácie dnes je porušované prinajmenšom v tom, že volič iné informácie ako politická strana. Táto téma dlhodobo rezonuje v spoločnosti a viackrát sa nielen voliči ale aj politické strany o podobných manipuláciách presvedčili. Je potrebné vysloviť súhlas s hlasmi, ktoré tvrdia, že volič právo na informácie, zároveň však dodávame, že volič zároveň právo na ochranu pred dezinformáciami. Návrh zmeny zákona ambíciu chrániť voliča pred cielenými informáciami zameranými na jeho ovplyvnenie v prospech určitej politickej strany a nechať ho samého urobiť si úsudok podľa programu a činnosti vybranej politickej strany, ktorú sa rozhodne voliť.
Účinnosť tohto článku sa navrhuje tak, aby sa vzťahoval pre voľby do Národnej rady Slovenskej republiky v roku 2020.