č. 309/2009 Z. z., z ktorých môže byť vyrobené pokročilé biopalivo.
3.V § 16 ods. 2 písmeno f) znie:
„f) za správny delikt podľa odseku 1 písm. af), ktorá sa vypočíta ako súčin nedosiahnutého zníženia emisií skleníkových plynov podľa § 14c ods. 6 v kilogramoch CO2ekv a sumy
1.0,37 eura, ak je dosiahnuté zníženie emisií skleníkových plynov od 0% do 2% vrátane,
2.0,185 eura, ak je dosiahnuté zníženie emisií skleníkových plynov od 2,01% do 4% vrátane,
3.0,015 eura, ak je dosiahnuté zníženie emisií skleníkových plynov od 4,01% a viac.“.“.
Vzhľadom na to, že výrobcovia pohonných látok sú vystavení riziku enormných pokút v prípade nesplnenia energetického cieľa pre biopalivá, minimálnych objemových ukazovateľov, ako i cieľa úspor emisií skleníkových plynov, navrhuje sa upraviť výšku pokuty za neplnenie cieľa úspory emisií skleníkových plynov v sektore dopravy tak, aby mohla byť zohľadnená úroveň dosiahnutého plnenia predmetného cieľa, teda čím nižšia úroveň plnenia tým vyššia pokuta. Minimálna sadzba je preto stanovená na úroveň stanovenú napríklad v Rakúsku.
4.§ 18j sa dopĺňa odsekmi 3 a 4, ktoré znejú:
„(3) Právnická osoba alebo fyzická osoba nie je povinná splniť povinnosť podľa § 14f ods. 2 písm. b), ak dôjde k nemožnosti splnenia povinnosti z dôvodu fyzickej nedostupnosti biopaliva v členských štátoch; túto skutočnosť je povinná písomne oznámiť ministerstvu do 30. júna 2020.
(4) Ak dôjde právnickou osobou alebo fyzickou osobou k nesplneniu povinnosti podľa § 14c ods. 6 do 31. decembra 2019, na konanie o uložení pokuty podľa § 16 ods. 2 písmeno f) sa použijú ustanovenia podľa predpisu účinného do 31. decembra 2019.“.
Vzhľadom na to, že situácia v oblasti zabezpečovania trhu biopalivami druhej generácie sa nielen na Slovensku ale aj v ostatných krajinách regiónu zatiaľ vyvíja nepriaznivo, nie je možné kvôli fyzickej nedostupnosti plniť povinnosti vyplývajúce zo zákona. Navrhuje sa preto aplikovať ustanovenie, ktoré v danej situácii oslobodzuje od povinností uvádzať na trh pokročilé biopalivo.
Súčasne sa navrhuje aj úprava prechodného ustanovenia k ustanoveniam upravujúcim pokuty.
Účinnosť nového článku III sa navrhuje od 1. januára 2020, čo sa premietne v ustanovení o účinnosti pri spracúvaní čistopisu schváleného zákona.
Doterajší čl. III sa primerane prečísluje. V súvislosti s vložením nového článku sa v čistopise schváleného zákona primerane upraví aj názov zákona.