Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárske záležitosti
91. schôdza výboru
Číslo: CRD - 1740/2019 - VHZ
397
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárske záležitosti
z 10. októbra 2019
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov (tlač 1593)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárske záležitosti
A.s ú h l a s í
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov (tlač 1593);
B.o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov (tlač 1593) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi uvedenými v prílohe;
C.u k l a d á
predsedníčke výboru predložiť stanovisko výboru k uvedenému návrhu zákona predsedovi gestorského Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet.
Jana K i š š o v á, v.r.
Eduard H e g e r predsedníčka výboru
Milan M o j š
overovatelia výboru
Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre hospodárske záležitosti
91. schôdza výboru
Príloha k uzneseniu č. 397
Z m e n y a d o p l n k y
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov (tlač 1593)
1.K čl. I, názvu zákona
V názve návrhu zákona sa za prvé slová „neskorších predpisov“ vkladajú slová „v znení neskorších predpisov“.
Pozmeňujúci návrh legislatívno-technicky koriguje názov zákona.
2.K čl. I, 21. bodu
V čl. I, 21. bode sa slová „na konci sa vypúšťajú“ nahrádzajú slovami „vypúšťajú sa“.
Pozmeňujúci návrh legislatívno-technickej povahy.
3.K čl. I, 23. bodu
V čl. I, 23. bode, § 8 ods. 16 poslednej vete sa za slová „podmienky na jeho vydanie“ vkladajú slová „podľa prvej vety“.
Pozmeňujúci návrh precizuje predmetné ustanovenie tak, aby bolo zrejmé, že sa vzťahuje výhradne na spotrebiteľa uvedeného v citovanom odseku.
4.K čl. I, 32. bodu
V čl. I, 32. bode, § 15b sa vypúšťa odsek 4.
Doterajšie odseky 5 8 sa označujú ako odseky 4 7 a v odsekoch 7 a 8 sa slová „odsek 6“ nahrádzajú slovami „odseku 5“.
Pozmeňujúci návrh vypúšťa duplicitne uvedené ustanovenie, ktorého obsah je predmetom § 5 Základ dane a výpočet dane, ktorý sa vzťahuje na celú druhú časť (Daň z elektriny) predmetného zákona, teda aj na novozavedený § 15b.
5.K čl. I, 48. bodu
V čl. I, 48. bode, § 32 ods. 16 poslednej vete sa za slová „podmienky na jeho vydanie“ vkladajú slová „podľa prvej vety“.
Pozmeňujúci návrh precizuje predmetné ustanovenie tak, aby bolo zrejmé, že sa vzťahuje výhradne na spotrebiteľa uvedeného v citovanom odseku.
6.K čl. I, nový bod
V čl. I sa za 57. bod vkladá nový 58. bod, ktorý znie:
„58. V § 42 ods. 1 sa vypúšťajú slová „ktorí majú povolenie podnikať v energetike podľa osobitného predpisu,9) a“.“.
Nasledujúce body 58 61 sa primerane prečíslujú, čo sa premietne aj do ustanovenia o účinnosti zákona (čl. III) pri spracúvaní čistopisu schváleného zákona.
Pozmeňujúci návrh novelizáciou predmetného ustanovenia reaguje na zmeny vykonané v č. I, 25., 31. a 51. bode návrhu zákona.
7.K čl. I, 61. bodu
V čl. I, 61. bode, v nadpise § 48g sa slová „1. decembra 2019“ nahrádzajú slovami „1. januára 2020“.
Pozmeňujúci návrh úpravou nadpisu prechodného ustanovenia reflektuje skutočnosť, že účinnosť ustanovení, na ktoré sa citované ustanovenia vzťahujú, je navrhovaná na 1. januára 2020.
8.K čl. II, 6. bodu
V čl. II, 6. bode, § 11 ods. 16 písmeno c) znie:
„c) zásoby daňovo zvýhodneného minerálneho oleja nemôže použiť na účely uvedené v odbernom poukaze.“.
Pozmeňujúci návrh pojmovo precizuje a zároveň zosúlaďuje znenie navrhovaného ustanovenia so znením § 11 ods. 17 (čl. II, 7. bod návrhu zákona).
9.K čl. III
Za doterajší čl. II sa vkladá nový článok III, ktorý znie:
„Čl. III
Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysokoúčinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 492/2010 Z. z., zákona č. 558/2010 Z. z., zákona č. 136/2011 Z. z., zákona č. 189/2012 Z. z., zákona č. 373/2012 Z. z., zákona č. 30/2013 Z. z., zákona č. 218/2013 Z. z., zákona č. 382/2013 Z. z., zákona č. 321/2014 Z. z., zákona č. 173/2015 Z. z., zákona č. 181/2017 Z. z., zákona č. 268/2017 Z. z., zákona č. 309/2018 Z. z. a zákona č. 377/2018 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 14a odsek 3 znie:
„(3) Právnická osoba alebo fyzická osoba podľa odseku 2 je povinná plnenie povinnosti podľa odseku 1 zabezpečiť za kalendárny rok. Energetický obsah biopaliva z používaných kuchynských olejov a rastlinných tukov alebo živočíšnych tukov zaradených do kategórií 1 a 2 podľa osobitného predpisu17g) alebo z ich zmesí sa na účely odseku 1 do výpočtu referenčnej hodnoty započítava dvojnásobne. Právnická osoba alebo fyzická osoba podľa odseku 2 je povinná od 1. januára 2020 uvádzať na trh s presnosťou podľa technickej normy
17ga)
motorovú naftu s objemom biodieslu v litri minimálne 6,9 % a motorový benzín s objemom bioetanolovej zložky v litri minimálne 9,0 %. Na účely tohto zákona sa bioetanolovou zložkou rozumie bioetyltercbutyléter alebo zmes bioetyltercbutyléteru a bioetanolu, pričom zmes musí obsahovať podiel bioetyltercbutyléteru najmenej 3 %, čo predstavuje objem 1,41 % bioetanolovej zložky. Objem bioetyltercbutyléteru sa do objemu bioetanolovej zložky zmesi započítava 47 % svojho objemu.“.
Uvedenou zmenou sa zvyšuje podiel bioetanolovej zložky v benzíne na úroveň 9% objemu z dôvodu splnenia cieľa obsahu obnoviteľných zdrojov energie v doprave na úrovni 10% energetických v r. 2020. Predmetný cieľ je stanovený v Smernici EP a Rady 2009/28/ES z 23. apríla 2009 o podpore využívania energie z obnoviteľných zdrojov energie (ďalej len „Smernica“) a členské štáty ho majú povinnosť dosiahnuť.
Vyššie uvedený cieľ, stanovený Smernicou, je do národného právneho poriadku transponovaný v podobe ustanovenia § 6 ods. 3 Vyhlášky MH SR č. 373/2011 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby, ktorý znie: podiel energie z obnoviteľných zdrojov v doprave pre výpočet národného cieľa je najmenej 10% v roku 2020.“ Uvedené znamená, že Slovenská republika sa zaviazala dosiahnuť 10% obnoviteľných zdrojov energie (OZE) v doprave v roku 2020.
Práve biopalivá predstavujú v súčasnosti jediný okamžite dostupný a nákladovo efektívny spôsob zvýšenia podielu obnoviteľnej energie v doprave. Vzhľadom na to, že obsah biopalív je v súčasnosti v motorovej nafte na hornej hranici technickej normy (B7) a v tomto segmente neexistuje dnes priestor na okamžitý rast obnoviteľnej zložky, zvýšenie podielu bioetanolovej zložky v benzíne predstavuje najľahší spôsob zvýšenia obnoviteľnej energie v doprave bez významných nákladov na technické úpravy pri výrobe benzínu, jeho skladovaní, distribúcii alebo použití v motorových vozidlách.
Zavedenie povinného podielu etanolu v benzíne na úrovni 9% objemu nemá žiadny vplyv na príjmovú ani výdavkovú časť štátneho rozpočtu pretože biopalivo zmiešané s benzínom je zdanené rovnakou sadzbou spotrebnej dane. Zavedenie rovnakej možnosti odložiť plnenie cieľov pokročilých biopalív v r. 2020 ako tomu je v aktuálnom roku 2019 z titulu nedostupnosti na trhu, ako aj zavedenie dvojitého započítavania energetického obsahu všetkých pokročilých biopalív nemajú žiadny vplyv na príjmovú ani výdavkovú časť štátneho rozpočtu.
Z hľadiska dopadu predmetnej novely na ceny pohonných látok je možné takmer s určitosťou konštatovať, že plošné zavedenie paliva E10 na trh v SR nebude mat vplyv na zvýšenie cien benzínu. Vplýva to z priaznivého vývoja cenovej hladiny dodávaného biopaliva, čo pôsobí motivujúco pre maximálne dodržiavanie požadovaných objemových parametrov za účelom stabilizovania cenovej hladiny pohonných hmôt. Potvrdzuje to aj súčasná situácia, kde pri existujúcom palive s parametrami 5 % ekvivalentu bioetanolovej zložky výrobcovia palív plnia hodnoty v maximálnej možnej výške, kvôli priaznivým ekonomickým ukazovateľom Takže zvýšenie hodnoty povinného primiešavania na úroveň 9%, v žiadnom prípade nebude mať nepriaznivý vplyv na cenu benzínu.
2.V § 14a odsek 11 znie:
„(11) Na účely plnenia referenčnej hodnoty podľa odseku 1 sa energetický obsah pokročilých biopalív podľa prílohy 1a započítava dvojnásobne.“.
Navrhuje sa, aby boli všetky pokročilé biopalivá na účely plnenia cieľov v oblasti energetického podielu pre obnoviteľné zdroje v sektore dopravy boli započítavané dvojnásobne, čo je plne v súlade s pôvodnou smernicou ako i s revidovaným znením, a to so smernicou EP a Rady (EÚ) 2018/2001 o podpore obnoviteľných zdrojov energie. Uvedená legislatívno-technická zmena teda reflektuje na správnu transpozíciu smernice 2009/28/ES z 23. apríla 2009 o podpore využívania energie z obnoviteľných zdrojov energie (ďalej len „Smernica“), a to konkrétne prílohy IX časť A. Smernice.
V zmysle prílohy IX časť A. Smernice, sa suroviny a palivá uvedené v tejto časti prílohy Smernice považujú za dvojnásobok ich energetického obsahu. Príloha IX časť A. Smernice bola do národného právneho poriadku transponovaná v podobe prílohy č. 1a zákona č. 309/2009 Z. z., ktorá ustanovuje zoznam surovín a palív na výrobu pokročilého biopaliva, avšak bez zmienky, že sa na tieto suroviny a palivá vzťahuje dvojnásobné započítanie ich energetického obsahu.
Dvojnásobné započítanie sa v zmysle prílohy IX časť A. Smernice nevzťahuje výlučne len na lignocelulózový etanol, ako to uvádza ustanovenie § 14a ods. 11 zákona č. 309/2009 Z. z., ale aj na ostatné suroviny a palivá uvedené v prílohe 1 zákona
č. 309/2009 Z. z., z ktorých môže byť vyrobené pokročilé biopalivo.
3.V § 16 ods. 2 písmeno f) znie:
„f) za správny delikt podľa odseku 1 písm. af), ktorá sa vypočíta ako súčin nedosiahnutého zníženia emisií skleníkových plynov podľa § 14c ods. 6 v kilogramoch CO2ekv a sumy
1.0,37 eura, ak je dosiahnuté zníženie emisií skleníkových plynov od 0% do 2% vrátane,
2.0,185 eura, ak je dosiahnuté zníženie emisií skleníkových plynov od 2,01% do 4% vrátane,
3.0,015 eura, ak je dosiahnuté zníženie emisií skleníkových plynov od 4,01% a viac.“.“.
Vzhľadom na to, že výrobcovia pohonných látok vystavení riziku enormných pokút v prípade nesplnenia energetického cieľa pre biopalivá, minimálnych objemových ukazovateľov, ako i cieľa úspor emisií skleníkových plynov, navrhuje sa upraviť výšku pokuty za neplnenie cieľa úspory emisií skleníkových plynov v sektore dopravy tak, aby mohla byť zohľadnená úroveň dosiahnutého plnenia predmetného cieľa, teda čím nižšia úroveň plnenia tým vyššia pokuta. Minimálna sadzba je preto stanovená na úroveň stanovenú napríklad v Rakúsku.
4.§ 18j sa dopĺňa odsekmi 3 a 4, ktoré znejú:
„(3) Právnická osoba alebo fyzická osoba nie je povinná splniť povinnosť podľa § 14f ods. 2 písm. b), ak dôjde k nemožnosti splnenia povinnosti z dôvodu fyzickej nedostupnosti biopaliva v členských štátoch; túto skutočnosť je povinná písomne oznámiť ministerstvu do 30. júna 2020.
(4) Ak dôjde právnickou osobou alebo fyzickou osobou k nesplneniu povinnosti podľa § 14c ods. 6 do 31. decembra 2019, na konanie o uložení pokuty podľa § 16 ods. 2 písmeno f) sa použijú ustanovenia podľa predpisu účinného do 31. decembra 2019.“.
Vzhľadom na to, že situácia v oblasti zabezpečovania trhu biopalivami druhej generácie sa nielen na Slovensku ale aj v ostatných krajinách regiónu zatiaľ vyvíja nepriaznivo, nie je možné kvôli fyzickej nedostupnosti plniť povinnosti vyplývajúce zo zákona. Navrhuje sa preto aplikovať ustanovenie, ktoré v danej situácii oslobodzuje od povinností uvádzať na trh pokročilé biopalivo.
Súčasne sa navrhuje aj úprava prechodného ustanovenia k ustanoveniam upravujúcim pokuty.
Účinnosť nového článku III sa navrhuje od 1. januára 2020, čo sa premietne v ustanovení o účinnosti pri spracúvaní čistopisu schváleného zákona.
Doterajší čl. III sa primerane prečísluje. V súvislosti s vložením nového článku sa v čistopise schváleného zákona primerane upraví aj názov zákona.