Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
73. schôdza výboru
CRD:1676/2019
318
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
z 9. októbra 2019
k návrhu poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Evy Antošovej na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov (tlač 1583)
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
A.s ú h l a s í
s návrhom poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Evy Antošovej na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov (tlač 1583) s týmito pripomienkami:
1.K čl. I bodu 1
V čl. I bod 1 znie:
„1. V § 22 sa odsek 4 dopĺňa písmenami g) a h), ktoré znejú:
„g) chovať alebo usmrcovať kožušinové zvieratá výlučne alebo prevažne na účel získania kožušín,
h) chovať alebo usmrcovať králiky výlučne alebo prevažne na účel získania kožušín s výnimkou ich súkromnej domácej spotreby.“.“.
Použitie spojky „a“ medzi zakázanými činnosťami „chovať“ a „usmrcovať“ by mohlo vyvolať výkladový problém v tom, či chov, ktorého súčasťou nie je usmrcovanie chovaných kožušinových zvierat alebo králikov, ale napríklad ich vývoz, je zakázaný alebo nie. Zo všeobecnej dôvodovej správy vyplýva, že účelom je zakázať samotný
2
chov, ktorý je určený výlučne alebo prevažne na účely produkcie kožušín, okrem ustanovenej výnimky pre drobnochovateľov králikov. Použitý odkaz nad pojmom „kožušinové zvieratá“ nebol z legislatívno-technického hľadiska vhodný. Použité slová „výhradne alebo primárne“, sa prevzali z právnych úprav iných štátov a podľa ustálených legislatívno-technických zvyklostí je vhodné ich nahradiť slovami „výlučne alebo prevažne“. Vzhľadom na to, že účelom navrhovanej úpravy je ustanovenie výnimky zo zákazu chovu pre tých drobnochovateľov králikov, ktorí získavajú kožušinu ako primárny produkt za podmienky, že táto kožušina bude využitá na ich súkromnú domácu spotrebu, je potrebné vypustiť slová „vedľajších živočíšnych produktov“.
2.K čl. I bodu 2
V čl. I sa vypúšťa bod 2.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Legislatívno-technická úprava pripojením písmena h) do prvého novelizačného bodu.
.
3. K čl. I, 3. bodu
V čl. I, 3. bode 54i) sa slová „fyzická osoba podnikateľ“ nahrádzajú slovami „fyzická osoba-podnikateľ“.
Pozmeňujúci návrh pojmovo precizuje navrhovanú úpravu v zmysle zaužívanej právnej praxe.
4. K čl. I, nový bod 4
V čl. I sa za bod 3 vkladá nový bod 4, ktorý znie:
„4. Za § 55 sa vkladá § 55a, ktorý znie:
㤠55a
Tento zákon bol prijatý v súlade s právne záväzným aktom Európskej únie v oblasti technických predpisov.159)
Poznámka pod čiarou k odkazu 159 znie:
159) Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/1535 z 9. septembra 2015, ktorou sa stanovuje postup pri poskytovaní informácií v oblasti technických predpisov a pravidiel vzťahujúcich sa na služby informačnej spoločnosti (kodifikované znenie) (Ú. v. EÚ L 241, 17. 9. 2015).“.“.
Podľa čl. 1 písm. f) smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/1535 sa za technické predpisy považujú aj zákony členských štátov, okrem tých, ktoré uvedené v článku 7, ktoré zakazujú výrobu, dovoz, predaj alebo používanie výrobku. Navrhovanou novelou zákona č. 39/2007 Z. z. sa v zásade, okrem výnimky pre
3
chovateľov králikov, ustanovuje na území Slovenskej republiky, ustanovuje zákaz chovu kožušinových zvierat a králikov ako aj zákaz ich usmrcovania výlučne alebo prevažne na účely produkcie kožušín. Na predmet úpravy návrhu zákona sa nevzťahuje výnimka podľa čl. 7 smernice a ani výnimka z oznamovacej povinnosti podľa čl. 5 smernice a do zákona č. 39/2007 Z. z. je potrebné doplniť príslušný odkaz na smernicu.
B.o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
návrh poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Evy Antošovej na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov (tlač 1583) schváliť s pripomienkami.
Vladimír MatejičkaPeter A n t a l
overovateľ výboru predseda výboru