DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI1. Navrhovateľ zákona: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Marek Krajčí, Eduard Heger, Gábor Grendel a Richard Vašečka
2. Názov návrhu zákona: návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
3. Predmet návrhu zákona:
a)je upravený v primárnom práve Európskej únie, a to v čl. 48 (voľný pohyb pracovníkov), 151 (sociálna politika), 153 (sociálna politika) a 288 (právne akty EÚ) Zmluvy o fungovaní Európskej únie, ktoré zabezpečujú primeranú sociálnu ochranu,
a)je upravený v sekundárnom práve Európskej únie, a to v:
•nariadení Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 883/2004 z 29. apríla 2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 5/ zv. 5; Ú. v. EÚ L 166, 30. 4. 2004) v platnom znení – čl. 3, 21, 67 a 68 – materské a rodinné dávky vrátane otázok súbehu a poskytovania v inom členskom štáte Európskej únie,
•nariadení Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 987/2009 zo 16. septembra 2009, ktorým sa ustanovuje postup vykonávania nariadenia (ES) č. 883/2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Ú. v. EÚ L 284, 30. 10. 2009) v platnom znení – čl. 10 a 60 – zamedzenie súbehu dávok a uplatňovanie čl. 67 a 68 základného nariadenie [t.j. nariadenia EP a Rady (ES) č. 883/2004], napr. rozdielový doplatok,
b)je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie, a to v:
•rozsudku Súdneho dvora vo veci C-32/13 Petra Würker proti Familienkasse Nürnberg [2014] (vznik nároku na rodinné prídavky),
•rozsudku Súdneho dvora vo veci C-333/13 Elisabeta Dano a Florin Dano proti Jobcenter Leipzig [2014] (osobitné nepríspevkové peňažné dávky),
•rozsudku Súdneho dvora vo veci C-378/14 Bundesagentur für Arbeit – Familienkasse Sachsen proti Tomislawovi Trapkowskému [2015] (priznanie nároku na rodinné dávky).
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)bezpredmetné,
b)v danej oblasti nebol proti Slovenskej republike začatý postup Európskej komisie a ani konanie Súdneho dvora Európskej únie,
c)bezpredmetné.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie: