D ô v o d o v á s p r á v a Na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky predkladajú poslankyne Národnej rady Slovenskej republiky Eva Smolíková, Magdaléna Kuciaňová a Eva Antošová návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Cieľom predloženého návrhu zákona je:
a) zabezpečiť informovanosť žien o aktuálnom vývoji ich tehotenstva pred vykonaním tak závažného úkonu, akým umelé prerušenie tehotenstva bezo sporu je,
b) zakázať ponúkania umelé prerušenia tehotenstva reklamným spôsobom.
Ukazuje sa, že súčasné poučenie žien o nároku získať sonografický záznam zo sonografického vyšetrenia bolo realizované skôr formálne a preto sa navrhuje, aby sa pristúpilo k reálnemu sprístupneniu a odovzdaniu tohto záznamu ženám. Zároveň sa navrhuje zabezpečiť, aby žena mohla vidieť obraz embrya alebo plodu a ak je to technicky možné, zabezpečiť aj to, aby mohla počuť tlkot srdca embrya alebo plodu.
Umelé prerušenie tehotenstva nepovažuje spoločnosť za dobré riešenie. Reklama na umelé prerušenie tehotenstva sa javí ako neudržateľná. Konkrétne medializované prípady takejto reklamy pre zahraničie ukazujú, že zákazová právna úprava vo vzťahu k takejto reklame je nevyhnutná a vhodná na posilnenie ochrany nenarodeného ľudského života.
Uvedenými zmenami sa tiež vo vzťahu k zdravotníckym pracovníkom navrhuje zosúladiť prax s nálezom Ústavného súdu SR (PL. ÚS 12/01-297) podľa ktorého „Lekár je pritom zrejme najvhodnejšou osobou na realizáciu ochrany nenarodeného ľudského života a pre ingerenciu v unikátnom vzťahu medzi nasciturom a jeho matkou aj s ohľadom na text Hippokratovej prísahy, ktorú lekári tradične po tisícročia skladajú a ktorá zosobňuje základný medicínsky etický kódex, pričom z nej zjavne vyplýva zásadný etický nesúhlas lekárskeho stavu s prerušením tehotenstva.“
Predkladaný návrh zákona nemá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy, vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti a služby verejnej správy pre občana. Predkladaný návrh zákona má pozitívne vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu – zvyšuje ochranu rodinného prostredia.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Predkladaný návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie.