1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Cieľom predkladanej novely zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ďalších súvisiacich zákonov je zriadenie Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky ako samostatného ústredného orgánu štátnej správy. Zriadenie samostatného ústredného orgánu štátnej správy pre oblasť cestovného ruchu a športu je na plnenie úloh v týchto oblastiach dôležité a odbornou verejnosťou pozitívne vnímané. Je potrebné mať k dispozícii odborný a funkčný aparát, ktorý dokáže reflektovať na dôležité podnety v tak ekonomicky dôležitých a prierezových oblastiach, akými sú cestovný ruch a športu.
Možno konštatovať, že predovšetkým zvýšená návštevnosť našej krajiny domácimi i zahraničnými turistami, docielená aj zavedením benefitu vo forme príspevkov na domácu rekreáciu, či znížením sadzby DPH na ubytovacie služby, sa podpísali na raste domáceho cestovného ruchu. Všetky tieto aspekty prispeli k utvrdeniu názoru predkladateľov o potrebe zriadiť samostatné ministerstvo pôsobiace v tejto oblasti. Kvalitné plnenie úloh pre oblasť cestovného ruchu je nevyhnutné pre zabezpečenie a aplikovanie adekvátnej a účinnej štátnej politiky v cestovnom ruchu, vytváraní podmienok pre jeho ďalší rast, skvalitňovanie podnikateľského prostredia v tejto oblasti a zvyšovanie s tým súvisiacej životnej úrovne občanov Slovenskej republiky. Oblasť cestovného ruchu je v praxi vecne často spájaná s výkonom rôznych športových aktivít. Pri vytvorení vhodných podmienok na turizmus a cykloturizmus, kvalitného športového zázemia, či kvalitnej prezentácie krajiny navonok, môže cestovný ruch a šport spolu vytvoriť funkčný celok podporujúci ekonomiku Slovenskej republiky.
Návrh zákona negatívne aj pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Primárne by malo dôjsť k preskupeniu existujúcich personálnych kapacít a finančných zdrojov z existujúcich ministerstiev, je však možné očakávať výdavky pri vytváraní materiálno technického zabezpečenia nového ministerstva. Následne po vzniku ministerstva sa však predpokladajú pozitívne rozpočtové dopady z dôvodu zvyšovania príjmov z oblasti cestovného ruchu a športu. Zo strany nového ústredného orgánu štátnej správy tiež možno očakávať lepšiu kontrolu nad financiami poskytovanými zo štátneho rozpočtu v predmetných oblastiach, taktiež ich pružnejšie a adresnejšie poskytovanie. Návrh zákona nemá priame sociálne vplyvy, vplyvy na podnikateľské prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana a ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi, v súlade s právom Európskej únie a v súlade s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky.
2
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1, 4 a 5
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s bodom 2.
K bodu 2
Zriaďuje sa Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky. Dôvodom pre zriadenie samostatného Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky je naliehavý spoločenský záujem na jednotnej záštite a skvalitnení tvorby centrálnej štátnej politiky v oblasti cestovného ruchu a športu, vrátane naliehavej potreby efektívneho riadenia štátnej podpory v týchto oblastiach. Len samostatne pôsobiaci ústredný orgán štátnej správy má možnosti naplniť sledovaný cieľ.
K bodu 3
Vypúšťa sa predposledná veta z dôvodu prechodu kompetencie plnenia úloh v oblasti športu z Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky na Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky, kde bude pôsobiť štátny tajomník plniaci tieto úlohy.
K bodu 6
Ustanovujú sa kompetencie Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky ako ústredného orgánu štátnej správy pre cestovný ruch a šport.
K bodu 7
Zabezpečuje sa prechod pôsobnosti v oblasti cestovného ruchu z Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky na Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky a v oblasti športu z Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky na Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky.
Zabezpečuje sa prechod práv a povinností zo štátnozamestnaneckých vzťahov štátnych zamestnancov, z pracovnoprávnych vzťahov zamestnancov ako aj z iných právnych vzťahov zamestnancov a prechod majetku z Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky na Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky a z Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky na Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky.
Ustanovuje sa nová terminológia vzhľadom na potreby navrhovaných zmien.
3
K ČL. II
K bodu 1
Navrhuje sa nahradenie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky za nové ministerstvo, ktoré zabezpečuje plnenie úloh v oblasti cestovného ruchu.
K bodu 2
Legislatívno-technická zmena súvisiaca so zmenou názvu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.
K bodu 3
Navrhujú sa prechodné ustanovenia k prebiehajúcim konaniam a registráciám oblastnej alebo krajskej organizácie cestovného ruchu z dôvodu prechodu kompetencie na Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky.
K ČL. III
K bodom 1 až 4
Legislatívno-technická zmena súvisiaca so zmenou názvu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.
K bodu 5
Navrhujú sa prechodné ustanovenia k prebiehajúcim konaniam z dôvodu prechodu kompetencie na Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky. Ide najmä o žiadosti o poskytnutie verejných prostriedkov (dotácie, príspevky uznanému športu, na národný športový projekt, o uznanie národného športového zväzu, resp. národnej športovej organizácie).
K Čl. IV
K bodu 1
Z dôvodu prechodu pôsobnosti v oblasti cestovného ruchu z Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky na Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky sa časť financií určených pre dotácie na podporu rozvoja cykloturistiky presúva na Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky.
4
Obe ministerstvá budú pri zachovaní pôvodného zámeru zákona paralelne poskytovať dotácie z rozdeleného finančného balíka, pričom Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky bude dotačne podporovať rozvoj cyklistickej dopravy a Ministerstvo cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky bude dotačne podporovať rozvoj cykloturistiky. Prípadný súbeh žiadostí na oboch ministerstvách na rovnaký projekt v jednom roku je podľa § 5 ods. 3 písm. f) povinnosťou žiadateľa oznámiť v čestnom vyhlásení, ktoré je prílohou žiadosti o poskytnutie dotácie a bude sa zohľadňovať pri jej vyhodnocovaní.
K bodom 2 až 6
Legislatívno-technické úpravy súvisiace s bodom 1.
K bodu 7
Navrhuje sa vytvoriť dve nezávislé komisie, ktoré budú osobitne príslušné pre vyhodnocovanie žiadostí na podporu rozvoja cyklistickej dopravy na Ministerstve dopravy a výstavby Slovenskej republiky a pre vyhodnocovanie žiadostí na podporu rozvoja cykloturistiky na Ministerstve cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky. Komisie fungujú na obdobnom princípe, od seba nezávislé vo fungovaní a rozhodovaní, pričom každú komisiu zriaďuje príslušný minister.
K bodom 8 až 14
Legislatívno-technické úpravy súvisiace s bodom 1.
K Čl. V
Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2021 vzhľadom na potrebnú legisvakančnú dobu a začiatok nového kalendárneho a rozpočtového roka.
5
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
2. Definícia problému
Vzhľadom na význam cestovného ruchu a športu v súčasnosti absentuje ústredný orgán štátnej správy, ktorý by koncentroval kompetencie v tejto oblasti.
3. Ciele a výsledný stav
Vytvorenie samostatného Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky.
4. Dotknuté subjekty
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky,
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.
5. Alternatívne riešenia
Alternatívnym riešením je nulový variant, t.j. neprijatie návrhu zákona, čo by znamenalo, že kompetencie v oblasti cestovného ruchu by ostali na Ministerstve dopravy a výstavby Slovenskej republiky a kompetencie v oblasti športu by ostali na Ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? Áno 💧 Nie
7. Transpozícia práva EÚ
8. Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
6
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
💧 Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
Návrh zákona negatívne aj pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Primárne by malo dôjsť k preskupeniu existujúcich personálnych kapacít a finančných zdrojov z existujúcich ministerstiev, je však možné očakávať výdavky pri vytváraní materiálno technického zabezpečenia nového ministerstva. Následne po vzniku ministerstva sa však predpokladajú pozitívne rozpočtové dopady z dôvodu zvyšovania príjmov z oblasti cestovného ruchu a športu. Zo strany nového ústredného orgánu štátnej správy tiež možno očakávať lepšiu kontrolu nad financiami poskytovanými zo štátneho rozpočtu v predmetných oblastiach, taktiež ich pružnejšie a adresnejšie poskytovanie. Návrh zákona nemá priame sociálne vplyvy, vplyvy na podnikateľské prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na životné prostredie, na služby verejnej správy pre občana a ani na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
11. Kontakt na spracovateľa
12. Zdroje
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
7
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie
1.
Navrhovateľ právneho predpisu: skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky
2.
Názov návrhu právneho predpisu: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
3.
Predmet návrhu právneho predpisu: Je v súlade s právnou úpravou Európskej únie;
a) nie je upravený v primárnom práve Európskej únie
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie
c) nie je upravený v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie
Predmet návrhu právneho predpisu nie je v práve Európskej únie upravený, preto sa body 4 a 5 nevypĺňajú.