DÔVODOVÁ SPRÁVAA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec NR SR Karol Galek.
Hlavným cieľom návrhu zákona je legislatívna úprava použitia zisku z poskytovania systémových služieb zo strany prevádzkovateľa prenosovej sústavy spoločnosti Slovenská elektrizačná prenosová sústava, a.s., ktorej 100 % vlastníkom akcií je Slovenská republika, v mene ktorej koná Ministerstvo financií SR. Táto spoločnosť má monopolné postavenie v rámci zabezpečenia prevádzkovej spoľahlivosti celej elektrizačnej sústavy Slovenskej republiky.
Návrh zákona reaguje v prvom rade na fakt, že napriek každoročnej ziskovosti štátnej spoločnosti, tarifa za systémové služby je jedna z najvyšších v rámci Európskej únie, pričom túto tarifu v koncovej cene elektriny uhrádzajú spotrebitelia a ostatní koncoví odberatelia elektriny, inými slovami sa podieľajú na ziskovosti predmetnej štátnej spoločnosti. Do koncovej ceny elektriny pre všetkých koncových odberateľov elektriny však vstupujú aj ďalšie regulované tarify uplatňované prevádzkovateľom prenosovej sústavy, napríklad tarifa za prístup do prenosovej sústavy a prenos elektriny.
Celkový zisk po zdanení spoločnosti predstavoval v posledných rokoch tieto sumy:
zisk po zdanení
(v tisíc EUR)
Ústava Slovenskej republiky ako aj Dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd hovoria o rovnosti v základných právach. Tie sa však nezaručujú štátu, ale súkromným subjektom. Štátne akciové spoločnosti sú len formálne súkromnými subjektmi, štát v nich má totiž garantovanú 100 % majetkovú účasť.
Aplikácia predpisu do praxe neprinesie žiadnu komplikáciu v činnostiach regulovaných subjektov ani koncových spotrebiteľov energií. Naopak mala by znížiť tarify uplatňované prevádzkovateľom prenosovej sústavy a tým pádom aj celkovú cenu elektriny, ktorú platia všetci odberatelia.
Predložený návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy (možnosť poklesu cien energií) a pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie (možnosť poklesu cien energií). Predložený návrh zákona nebude mať žiaden vplyv na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, ani žiaden vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.