1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec NR SR Karol Galek.
Hlavným cieľom návrhu zákona je legislatívna úprava použitia zisku z poskytovania systémových služieb zo strany prevádzkovateľa prenosovej sústavy spoločnosti Slovenská elektrizačná prenosová sústava, a.s., ktorej 100 % vlastníkom akcií je Slovenská republika, v mene ktorej koná Ministerstvo financií SR. Táto spoločnosť monopolné postavenie v rámci zabezpečenia prevádzkovej spoľahlivosti celej elektrizačnej sústavy Slovenskej republiky.
Návrh zákona reaguje v prvom rade na fakt, že napriek každoročnej ziskovosti štátnej spoločnosti, tarifa za systémové služby je jedna z najvyšších v rámci Európskej únie, pričom túto tarifu v koncovej cene elektriny uhrádzajú spotrebitelia a ostatní koncoví odberatelia elektriny, inými slovami sa podieľajú na ziskovosti predmetnej štátnej spoločnosti. Do koncovej ceny elektriny pre všetkých koncových odberateľov elektriny však vstupujú aj ďalšie regulované tarify uplatňované prevádzkovateľom prenosovej sústavy, napríklad tarifa za prístup do prenosovej sústavy a prenos elektriny.
Celkový zisk po zdanení spoločnosti predstavoval v posledných rokoch tieto sumy:
rok
2014
2015
2016
2017
2018
zisk po zdanení
(v tisíc EUR)
67 626
73 198
58 028
74 728
50 308
Ústava Slovenskej republiky ako aj Dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd hovoria o rovnosti v základných právach. Tie sa však nezaručujú štátu, ale súkromným subjektom. Štátne akciové spoločnosti len formálne súkromnými subjektmi, štát v nich totiž garantovanú 100 % majetkovú účasť.
Aplikácia predpisu do praxe neprinesie žiadnu komplikáciu v činnostiach regulovaných subjektov ani koncových spotrebiteľov energií. Naopak mala by znížiť tarify uplatňované prevádzkovateľom prenosovej sústavy a tým pádom aj celkovú cenu elektriny, ktorú platia všetci odberatelia.
Predložený návrh zákona negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy (možnosť poklesu cien energií) a pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie (možnosť poklesu cien energií). Predložený návrh zákona nebude mať žiaden vplyv na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, ani žiaden vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
2
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Navrhuje sa ustanovenie obligatórneho spôsobu použitia časti celkového kladného hospodárskeho výsledku (zisku) prevádzkovateľa prenosovej sústavy, a to dosiahnutého v okruhu regulovaných činností na úhradu plánovaných nákladov na poskytovanie systémových služieb do konca kalendárneho roka nasledujúceho po kalendárnom roku, za ktorý sa tento kladný hospodársky výsledok (zisk) vytvoril. Úrad bude pri vykonávaní cenovej regulácie povinný postupovať tak, aby kladný hospodársky výsledok prevádzkovateľa prenosovej sústavy z vykonávania regulovaných činností určil len na úhradu plánovaných nákladov vznikajúcich pri vykonávaní regulovaných činností.
K bodu 2
Prechodné ustanovenia upravujú povinnosť použiť kladný výsledok hospodárenia na úhradu plánovaných nákladov už v roku 2020 za hospodársky rok 2019.
K Čl. II
Vzhľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa účinnosť predkladanej právnej úpravy navrhuje od 1. januára 2020.