Slovenskej republiky aj na situáciu, v ktorej by sa bývalý prezident stal napríklad poslancom (podpredsedom, predsedom) Národnej rady Slovenskej republiky, členom vlády Slovenskej republiky, sudcom Ústavného súdu Slovenskej republiky, predsedom Súdnej rady Slovenskej republiky, sudcom Slovenskej republiky, predsedom alebo podpredsedom Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky či generálnym prokurátorom Slovenskej republiky.Ak by došlo k uvedenej situácii, vznikol by celý rad ťažko riešiteľných situácií a problémov (niektorých dokonca aj ústavných).
Ak by bol napríklad bývalý prezident zvolený za poslanca NR SR, mal by sa ako jediný poslanec počas výkonu tejto funkcie oslovovať pán prezident/pani prezidentka, a mal by teda mať výnimočné postavenie oproti iným poslancom, alebo by sa mal oslovovať pán poslanec/pani poslankyňa ako všetci ostatní členovia poslaneckého zboru? Mal by mať právo na dvojnásobný poslanecký plat z verejných zdrojov (v zmysle ustanovenia § 10 ods. 2 zákona č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov prezidentovi po skončení výkonu jeho funkcie patrí doživotne plat vo výške platu poslanca podľa § 2 ods. 1 a 2), či k dispozícii vozidlo s vodičom a všetko to financované z verejných zdrojov?
Podobné by bolo možné konštatovať aj v prípade, ak by bývalý prezident vykonával ktorúkoľvek ďalšiu z vyššie uvedených ústavných funkcií.
Nakoľko materiálne, protokolárne a iné nemateriálne výhody prezidenta Slovenskej republiky, ktorému sa skončil výkon funkcie, sa odvíjajú od zákona č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a od uznesenia vlády SR č. 1104/2000, pokladáme za potrebné doplniť tento všeobecne záväzný predpis o riešenie problému, ktorý môže nastať, ak niektorý z bývalých prezidentov/prezidentiek začne vykonávať niektorú ďalšiu ústavnú funkciu.
Slovenský právny poriadok priznáva nárok na podobný dôchodok (aj keď to tak neoznačuje)
okrem prezidenta Slovenskej republiky aj sudcom Ústavného súdu SR (ide o tzv. nazvaný príplatok za výkon funkcie sudcu ústavného súdu).
Zákon č. 314/2018 Z. z. o Ústavnom súde Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov totiž v § 26 ods. 1 priznáva sudcovi ústavného súdu, ktorý svoju funkciu vykonával po dobu dlhšiu ako je jedna tretina funkčného obdobia, nárok na príplatok za výkon funkcie sudcu ústavného súdu, ak
a)skončil výkon funkcie sudcu ústavného súdu, okrem prípadu, ak prezident odvolal sudcu ústavného súdu podľa § 19 ods. 1 písm. a) alebo písm. b), a
b)má nárok na výplatu starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku alebo invalidného dôchodku.
Na rozdiel od prezidenta Slovenskej republiky, ktorý podľa platného právneho stavu získava nárok na doživotný plat ihneď po skončení výkonu jeho funkcie, sudcovi ústavného súdu vzniká nárok na „príplatok za výkon funkcie sudcu ústavného súdu“ až spolu s nárokom na výplatu starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku alebo invalidného dôchodku.
Nepokladáme za správne nasledovať tento model a viazať nárok prezidenta po skončení výkonu jeho funkcie na doživotný plat vo výške platu poslanca na vznik nároku na výplatu starobného dôchodku, predčasného starobného dôchodku alebo invalidného dôchodku.