poruchy má priamy vplyv na odkázanosť ťažko zdravotne postihnutej osoby na pomoc tretích osôb a svojím charakterom sa vyrovná alebo dokonca prevyšuje zdravotné postihnutie, ktoré v prílohách k zákonu uvedené je, ťažko zdravotne postihnutá osoba nemá z týchto čisto formálnych dôvodov nárok na kompenzácie.Písomnú žiadosť môže podať fyzická osoba, ktorej nebol v konaní vo veciach kompenzácie priznaný peňažný príspevok, alebo jej bol odňatý, resp. jej zákonný zástupca. Žiadosť bude možné podať do 60 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia, na základe ktorého sa peňažný príspevok nepriznal alebo bol odňatý a zastavila sa jeho výplata; rozhodnutie sa priloží k písomnej žiadosti. Ak limit presahuje dvojnásobok zákonom stanovenej maximálnej výšky, žiadateľ vo svojej žiadosti uvedie aj to, aké úkony vykonal, aby k prekročeniu limitu nedošlo, alebo aby limit nebol naďalej prekročený. Cieľom je zamedziť prípadom zneužitia inštitútu odstránenia tvrdosti zákona.
Ako príklad využitia inštitútu odstránenia tvrdosti zákona možno uviesť, že ak v zákone alebo jeho prílohách chýba určité zdravotné postihnutie (napr. autizmus alebo Aspergerov syndróm), ktoré sa však svojím charakterom, mierou funkčnej poruchy alebo druhom odkázanosti osoby s ťažkým zdravotným postihnutím vyrovnajú alebo dokonca prevyšujú iné, ktoré zákon alebo prílohy k nemu uvádzajú ako dostatočné na uplatnenie si nároku na kompenzácie, mala by takáto situácia po jej preverení postačovať pre rozhodnutia ministra o odstránení tvrdosti zákona. Alebo pri prekročení limitu spočívajúceho vo výške príjmu alebo hodnote majetku môže nastať situácia, že osoba zdedí ďalšiu nehnuteľnosť, ale býva v nehnuteľnosti, ktorú vlastní len spolovice. Podľa zákona presiahne limit, lebo nehnuteľnosť, v ktorej býva, sa jej do hodnoty majetku nezapočítava, ale zdedená nehnuteľnosť, hoci aj lacnejšia, už áno. Predajom zdedenej nehnuteľnosti a kúpou druhej polovice nehnuteľnosti, v ktorej býva, sa opätovne dostane do súladu so zákonom, aj keď v čase rozhodovania o poskytnutí peňažného príspevku na kompenzáciu limit nespĺňala, lebo aktuálne napr. prebiehalo konanie na katastri nehnuteľností, ktorým sa osoba snažila upraviť svoje majetkové záležitosti tak, aby boli v súlade so zákonom a aby limity opäť spĺňala.
Vzor písomnej žiadosti o odstránenie tvrdosti zákona zverejní ministerstvo na svojom webovom sídle. Z dôvodu transparentnosti a ochrany osobných údajov žiadateľa sa navrhuje anonymizované zverejňovanie všetkých rozhodnutí o odstránení tvrdosti zákona na webovom sídle ministerstva; t.j. bez uvádzania osobných údajov žiadateľa.
Využitie inštitútu odstránenia tvrdosti zákona bude zvyčajne predstavovať poslednú možnosť osoby na zvládnutie svojej nepriaznivej životnej situácie, resp. svojej sociálnej situácie. Vzhľadom na procesnú úpravu tohto inštitútu predstavuje odstránenie tvrdosti zákona prejav nepreskúmateľného, t.j. vo svojom dôsledku fakticky absolútneho, správneho uváženia. Nemožnosť podania opravného prostriedku (napr. odvolania) voči rozhodnutiu o odstránení tvrdosti zákona je štandardné, a tak bolo koncipované nielen v minulosti v obdobných zákonoch, ale aj v súčasnosti v tých zákonoch, ktoré ho umožňujú.