Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Oto Žarnay.
Cieľom predkladanej novely zákona je
a)rozšírenie možnosti ministerstva rozhodnúť o odvolaní riaditeľa školy, ak zriaďovateľ nekoná,
b)prehĺbenie kompetencií rady školy,
c)zabezpečenie včasnej a riadnej informovanosti verejnosti o termíne a obsahu zasadnutí rady školy,
d)plná aplikácia zásady verejnosti na zasadnutiach rady školy bez svojvoľného obmedzenia samotnou radou školy,
e)náležité zaistenie vybavovania sťažností na činnosť rady školy a volebných sťažností,
f)eliminácia konfliktu záujmov volených členov rady školy,
g)zvýšená ochrana osobnosti člena rady školy počas výkonu mandátu i po jeho skončení,
d)rozšírenie možnosti odvolania člena rady školy.
Rada školy, ako iniciatívny a poradný samosprávny orgán, podľa zákona presadzovať verejné záujmy a záujmy žiakov, rodičov, pedagogických zamestnancov a ostatných zamestnancov v oblasti výchovy a vzdelávania. Rada plní funkciu verejnej kontroly, vyjadruje sa aj k činnosti školy či školského zariadenia, rovnako ako k činnosti orgánov miestnej štátnej správy, obcí a samosprávnych krajov z pohľadu školskej problematiky. Rozšírená rada školy je výberovou komisiou na funkciu riaditeľa školy. Nezameniteľné miesto a vysoká opodstatnenosť tohto samosprávneho orgánu neodškriepiteľné, no za predpokladu, že je plne funkčná. A práve plná funkčná realizácia rady školy je v mnohých školách a školských zariadeniach ohrozená. Nie však iba čiastkovými zásahmi zvonku, ale aj samotnými členmi rady školy, ktorí po zvolení do funkcie neplnia svoj mandát tak, aby reálne chránili verejný záujem alebo záujmy žiakov, rodičov a zamestnancov. Rada školy nemá priamu kompetenciu sledovať do dôsledkov napr. verejné obstarávanie, či preveriť iné finančné toky, pretože riaditelia im neumožňujú zväčša ani nahliadnuť do dokumentácie. Prax ukazuje, že práve presadzovanie individuálnych záujmov, či osobných alebo zriaďovateľa prostredníctvom volených členov rady školy, spôsobuje jej zníženú funkčnosť alebo aj deformáciu celého jej poslania a tá sa stáva len formálnou ustanovizňou.
Zákon navrhuje právomoc ministerstva odvolať riaditeľa školy na návrh rady školy, ak tak v zákonnej lehote zriaďovateľ vykonať mal. Rovnako rozširuje kompetencie rady školy o vyjadrovanie sa k personálnym, materiálnym a sociálnym podmienkam zamestnancov školy alebo školského zariadenia, o vyjadrovanie sa vyjadruje k finančnému rozpočtu, podnikateľským aktivitám a využívaniu finančných prostriedkov školy a školského zariadenia a k materiálno-technickým podmienkam na činnosť školy a školského zariadenia. Zákon ukladá rade školy vybavovať doručené
alebo na zasadnutí osobne prednesené podnety a sťažnosti najviac do 60 dní, prípadne ich bezodkladne odovzdať na vyriešenie kompetentnému orgánu štátnej správy alebo samosprávy. Zásada verejnosti zasadnutí rady školy je v zákone síce ukotvená, no práve možnosť jej obmedzenia 2/3 väčšinou členov rady je svojvoľne zneužívaná a spôsobuje zvyčajne rokovania za zatvorenými dvermi, čím nie je daný priestor verejnosti na vyjadrenie sa k aktuálnej školskej problematike najmä regionálneho charakteru, ale aj k situácii priamo v danom školskom objekte. Úzko prepojená s neverejnosťou zasadnutí je aj nedostatočná informovanosť verejnosti o mieste, čase, dátume a programe zasadnutia rady školy. Eliminuje sa tak priestor vonkajšieho pripomienkovania aktuálneho stavu v škole a dáva možnosť na realizáciu ťažko kontrolovateľných a manipulatívnych riešení vzniknutých problémov. Problémovým sa javí i pôsobenie jednotlivých členov rady školy. Spravidla tento samosprávny orgán značne ochromuje, a to nielen jeho nezávislosť, funkčné alebo personálne prepojenie volených členov rady so zriaďovateľom, kedy nastáva často konflikt záujmov. Rovnako závažným je aj nedostatočný výkon mandátu člena rady školy smerom k voličom, ktorí daného člena zvolili, ale aj smerom k ochrane verejných záujmov a najmä záujmov detí a nemožnosť zákonným spôsobom daný stav zmeniť. V neposlednej miere neexistuje stanovený reálny postup ako oficiálne podávať a riešiť sťažnosti na fungovanie, organizáciu, voľby a ostatnú činnosť rady školy. Všetky tieto a ďalšie problémy z praxe sme v návrhu zákona zachytili a upravili tak, aby v budúcnosti neboli zásadnou prekážkou v riadnom fungovaní rady školy.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na verejné financie, podnikateľské prostredie, životné prostredie, vplyv na informatizáciu spoločnosti, vplyv na služby verejnej správy pre občana, vplyv na rodinu a rodičovstvo a sociálny vplyv.
B. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Zákon určuje účasť vo výberovej komisii na výberovom konaní na obsadenia miesta riaditeľa školy zástupcovi okresného úradu v sídle kraja a zástupcovi štátnej inšpekcie s poradnými a kontrolnými kompetenciami bez možnosti hlasovania.
K bodu 2
Zákon ukladá rade školy podať odôvodnený návrh na odvolanie riaditeľa školy na príslušné ministerstvo v prípade, ak zriaďovateľ nekoná v lehote do 30 dní, ak bol riaditeľ právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin alebo na návrh hlavného školského inšpektora alebo ak postupom upraveným v pracovnom poriadku školy alebo v pracovnom poriadku školského zariadenia bolo preukázané, že riaditeľ porušil právo pedagogického zamestnanca a odborného zamestnanca na ochranu pred sociálno-patologickými prejavmi alebo zriaďovateľ nekoná v lehote do 15 dní a neodvolá riaditeľa za porušenie povinností a obmedzení vyplývajúcich z osobitného predpisu alebo za závažné porušenie všeobecne záväzných právnych predpisov. Zákon ukladá ministerstvu, aby vo
veci odvolania riaditeľa školy rozhodlo.
K bodu 3
Zákon rozširuje kompetencie riady školy o vyjadrovanie sa k personálnym, materiálnym a sociálnym podmienkam zamestnancov školy alebo školského zariadenia, vyjadrovanie sa k finančnému rozpočtu, podnikateľským aktivitám a využívaniu finančných prostriedkov školy a školského zariadenia a k materiálno-technickým podmienkam na činnosť školy a školského zariadenia. Zákon ukladá rade školy vybavovať doručené alebo na zasadnutí osobne prednesené podnety a sťažnosti najviac do 60 dní, prípadne ich bezodkladne odovzdať na vyriešenie kompetentnému orgánu štátnej správy alebo samosprávy.
K bodu 4
Zákon umožňuje vyhlásiť rade školy za neverejnú len časť zasadnutia, kedy bude prerokúvať náležitosti, ktoré chránené osobitným zákonom napríklad zákonom o ochrane osobných údajov. V ostatných prípadoch je zasadnutie rady školy vždy verejné.
K bodu 5
Zákon upresňuje počet členov rady školy zo skupiny, ktorá nezastupuje zamestnancov školy alebo školského zariadenia tak, že pri dodržiavaní zásady počet členov, ktorí nie zamestnancami musí byť väčšinový“ nesmie počet delegovaných zástupcov zriaďovateľa prevyšovať celkový počet zástupcov zamestnancov. Vzhľadom na skutočnosť, že ani zástupcovia rodičov nie zamestnancami školy musí ich počet byť adekvátne navýšený.
K bodu 6
Zákon ukladá pre prípad, že ak členstvo v rade školy bolo pozastavené dňom doručenia prihlášky člena orgánu školskej samosprávy alebo jemu blízkej osoby do výberového konania na funkciu riaditeľa školy alebo riaditeľa školského zariadenia do skončenia výberového konania, na takto uvoľnené pozastavené miesto bude ustanovená osoba, ktorá vo voľbách v danej skupine voličov obsadila nasledujúce miesto, čiže skončila druhá alebo tretia v poradí a ak takáto osoba nie je, uskutočnia sa v danej skupine voličov dodatočné voľby zástupcu na pozastavené miesto.
K bodu 7
Zákon ukladá riaditeľovi školy a školského zariadenia povinnosť poskytnúť plnú súčinnosť rade školy pri výkone jej právomocí, predložiť požadované dokumenty a zdržať sa akýchkoľvek aktivít, ktoré by narúšali priebeh výkonu právomocí rady školy a jej členov.
Zákon ukladá rade školy zverejniť na webovom sídle školy alebo inom verejne dostupnom mieste harmonogram svojich zasadnutí vždy do 30. septembra nového školského roku. Rada školy najneskôr
desať dní pred zasadnutím je povinná zverejniť na webovom sídle školy alebo inom verejne dostupnom mieste dátum, miesto, čas a program svojho zasadnutia.
Zákon ukladá rade školy do 30 dní vyriešiť sťažnosti spojené s činnosťou rady školy, čiže s jej funkčnosťou, organizáciou, členmi a pod. Ak rada samotná sťažnosť nevyrieši alebo nedostatočne vyrieši, môže sa sťažovateľ obrátiť na hlavného kontrolóra obce, mesta alebo samosprávneho kraja, ktorý bude postupovať podľa zákona o sťažnostiach.
Zákon ukladá pre prípad volebných sťažností hlavnému kontrolórovi pri zistení porušenia volebných pravidiel alebo preukázaní nekalých praktík pri voľbách, vyhlásiť takéto voľby ako celok alebo jej časť za neplatné. Zákon ukladá zriaďovateľovi povinnosť vyhlásiť do 30 dní nové voľby do rady školy. Všetky úkony, ktoré vykonala rada školy po svojom zvolení budú považované rovnako za neplatné ako samotné voľby.
Zákon ukladá, že žiadnemu členovi rady školy počas výkonu mandátu a ani po skončení mandátu nesmie byť spôsobená ujma z titulu výkonu členstva v rade školy. Vzhľadom na skutočnosť, že riadne zvolený člen rady školy ako kolektívneho samosprávneho orgánu presadzuje verejné záujmy, záujmy zamestnancov, záujmy rodičov a detí navštevujúcich danú školu alebo školské zariadenie musí mať zaručené právo na slobodný prejav a nesmie byť obmedzovaný, či zastrašovaný z titulu členstva v rade školy.
K bodu 8
Zákon sa doplňuje negatívnym vymedzením členstva v rade školy. Voleným členom rady školy nemôže byť osoba, ktorá je funkčne alebo inak personálne prepojená so zriaďovateľom, najčastejšie obcou alebo mestom, aby sa predišlo konfliktu záujmov, čiže napríklad mestský poslanec nemôže kandidovať ako zástupca rodičov do rady školy, keďže mesto svojich zástupcov delegovalo. Rovnako zákon obmedzuje výkon funkcie predsedu rady školy len na jednu predsednícku funkciu v samosprávnom orgáne v danej škole alebo školskom zariadení, čo zamedziť kumulovaniu funkcií a nerovnovážnym situáciám.
K bodu 9
Zákon rozširuje možnosť odvolať voleného člena rady školy v prípade, ak sa nezúčastnil najmenej na troch po sebe idúcich zasadnutiach rady alebo mal viac ako tri absencie počas školského roka na zasadnutiach rady alebo ak preukázateľne nevykonáva svoj mandát riadne a zodpovedne, čiže ak aktívne nepredkladá a nerieši jemu známe problémy a skutočnosti na zasadnutiach rady školy a tým aj nechráni záujmy jemu mandátom zverené, prípadne rôznymi spôsobmi bráni v riešení nastolených problémov.
K bodu 10
Legislatívno-technická poznámka.