Dôvodová správa
I.Všeobecná časť
Poslanci za stranu Kotleba Ľudová strana Naše Slovensko Marian Kotleba, Rastislav Schlosár, Stanislav Drobný a Ján Kecskés predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) návrh ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Politický systém Slovenskej republiky je založený na parlamentnej demokracii. Najvyšším zákonodarným orgánom štátu je parlament Národná rada Slovenskej republiky. Poslanci NR SR volení občanmi Slovenskej republiky. Kandidátov na poslancov NR SR však do volieb môžu nominovať výlučne politické strany, politické hnutia a volebné koalície týchto strán a hnutí. Voliči si teda vo voľbách do NR SR vyberajú len z kandidujúcich subjektov. Ak chcú prostredníctvom preferenčných hlasov podporiť jednotlivých kandidátov môžu tak urobiť len tým spôsobom, že odovzdajú svoj hlas jednému z kandidujúcich subjektov.
Vzhľadom na to, že občania Slovenskej republiky zastupovaní práve poslancami NR SR, voliči prirodzene očakávajú, že počas celého obdobia trvania mandátu poslanca, bude poslanec reprezentovať politickú stranu, politické hnutie alebo volebnú koalíciu, za ktoré bol zvolený vo voľbách do NR SR.
V priebehu volebného obdobia však často dochádza k situáciám, keď poslanec vystúpi z poslaneckého klubu politickej strany, za ktorú ho občania SR zvolili alebo do takéhoto klubu ani nevstúpi a začne reprezentovať úplne opačné záujmy, program a ideológiu, ako tento poslanecký klub. Stáva sa nezaradeným poslancom alebo vstúpi do poslaneckého klubu inej politickej strany. Takýto poslanec, tak v podstate neguje primárne rozhodnutie voliča o výbere politickej strany a jej volebného programu, za ktorú svoj poslanecký mandát získal.
Cieľom návrhu ústavného zákona je odstránenie takého správania poslancov, ktoré občania SR oprávnene vnímajú ako zradu voličov a často aj ako bezcharakterné, korupčné správanie poslancov. Z tohto dôvodu predkladáme návrh ústavného zákona, ktorý prostredníctvom straty mandátu poslanca, ktorý sa sám vzdá členstva v pôvodnom poslaneckom klube alebo do tohto klubu nevstúpi, zamedzuje takémuto konaniu.
V záujme demokratických princípov návrh ústavného zákona nezavádza imperatívny mandát. Vystúpenie z poslaneckého klubu alebo nevstúpenie do poslaneckého klub a tým aj strata mandátu je totiž vlastným rozhodnutím poslanca. Navrhovaná úprava ústavného zákona sa nevzťahuje na prípady, ak je poslanec vylúčený z poslaneckého klubu, práve preto, aby nebol obmedzený slobodný výkon jeho mandátu.
Predkladaný ústavný zákon prinesie zodpovednejší a stabilnejší výkon mandátu poslancov NR SR a tým sa zlepší vnímanie NR SR širokou verejnosťou.
II.Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Mandát poslanca bude môcť zaniknúť v prípade, ak sa poslanec do 30 dní od zloženia sľubu poslanca nestane členom poslaneckého klubu politickej strany, politického hnutia alebo volebnej koalície, za ktoré bol zvolený za poslanca Národnej rady Slovenskej republiky
K bodu 2
Mandát poslanca bude môcť zaniknúť aj v prípade, že sa poslanec vzdá členstva v poslaneckom klube politickej strany, politického hnutia alebo volebnej koalície, za ktoré bol zvolený za poslanca Národnej rady Slovenskej republiky.
Čl. II
Navrhuje sa účinnosť zákona pätnástym dňom po jeho vyhlásení v Zbierke zákonov.