predpisu73)
preukáže vlastnícke právo k poľnohospodárskej ploche alebo právo užívať poľnohospodársku pôdu.“.Takýto stav spôsobený nedokonalosťou platnej legislatívy poškodzuje vlastníka pozemku, a to aj z pohľadu ochrany vlastníckeho práva garantovaného článkom 20 Ústavy Slovenskej republiky. V praxi bolo tiež zaznamenaných viacero prípadov, keď nájomcovia po určitom čase po uzavretí zmluvy prestali platiť nájomné, napr. potom, ako dostali spomínanú podporu.
Nápravu v tomto smere možno dosiahnuť preformulovaním príslušných ustanovení právnych predpisov, pričom niektoré z nich sú vo výlučnej kompetencii vlády SR (nariadenia vlády SR č. 342/2014 Z. z., č. 152/2013 Z. z. a č. 75/2015). Návrh zákona mení terajšiu formuláciu zákona o nájme poľnohospodárskych pozemkov tak, že povinnosť poskytovať údaje a informácie z evidencie v zmysle § 14 ods. 2 aspoň vo vzťahu k Pôdohospodárskej platobnej agentúre bude mať nájomca vždy.
Návrh zákona tak napomôže tomu, aby informácie a údaje v integrovanom administratívnom a kontrolnom systéme, ktorý spravuje Pôdohospodárska platobná agentúra v zmysle § 10 zákona č. 280/2017 Z. z., najmä pokiaľ ide o prvky ako sú vlastník a nájomca, boli aktuálne, presné a pravdivé, ako to požaduje delegované nariadenie Komisie (EÚ) č. 640/2014 z 11. marca 2014, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 1306/2013 vzhľadom na integrovaný administratívny a kontrolný systém, podmienky zamietnutia alebo odňatia platieb a administratívne sankcie uplatniteľné na priame platby, podporné nariadenia na rozvoj vidieka a krížové plnenie (Ú. v. EÚ L 181, 20.6.2014, s. 48).
Podľa § 14 ods. 3 zákona o nájme poľnohospodárskych pozemkov má nájomca zároveň povinnosť viesť a uchovávať evidenciu o dohodnutom a zaplatenom nájomnom za pozemky. Údaje a informácie z tejto evidencie je nájomca v zmysle daného ustanovenia povinný poskytnúť iba okresnému úradu.
Keďže toto ustanovenie neukladá nájomcovi povinnosť poskytnúť údaje a informácie z danej evidencie aj Pôdohospodárskej platobnej agentúre, vytvára tým priestor na vznik situácií (čo sa v praxi aj deje), keď žiadateľ o podporu o ňu Pôdohospodársku platobnú agentúru požiada a dostane ju aj bez toho, aby dodržiaval svoje povinnosti vyplývajúce z nájomnej zmluvy, či dokonca aj bez uzatvorenia zmluvy o nájme s vlastníkom poľnohospodárskej pôdy, ktorej sa podpora vyčlenená zo štátnych prostriedkov, resp. fondov Európskej únie, týka.
Návrh zákona mení terajšiu formuláciu zákona o nájme poľnohospodárskych pozemkov tak, že nájomcovi ustanoví povinnosť poskytovať údaje a informácie z evidencie v zmysle § 14 ods. 3 aj Pôdohospodárskej platobnej agentúre, a to na účely podľa osobitných predpisov, ktorými sú najmä nariadenia vlády SR uvedené ďalej.