D ô v o d o v á s p r á v a A.Všeobecná časť
Predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky za stranu Sloboda a Solidarita Martin Klus a Milan Laurenčík.
Cieľom navrhovanej úpravy je opätovne zaviesť dvojkolovú voľbu predsedov vyšších územných celkov a navyše ju zaviesť aj pre voľbu starostov obcí a primátorov miest.
V odbornej verejnosti panuje zhoda, že dvojkolový systém voľby má oproti jednokolovému viacero dôležitých výhod.
1.Funguje ako poistka proti antisystémovým, extrémnym a populistickým silám, nakoľko dokáže efektívne korigovať prekvapenia z prvého kola (jedinou známou výnimkou je len 2. kolo volieb predsedu BBSK v roku 2013)
2.Dodáva víťazovi zvyčajne silnejšiu legitimitu, nakoľko víťaz zvyčajne dostáva v druhom kole viac hlasov, ako ktorýkoľvek iný kandidát v prvom kole.
3.Redukuje častokrát aj špekulatívne roztriešťovanie hlasov a znižuje šance menšinového kandidáta (viď. prezidentské voľby 2014).
Okrem toho znovuzavedenie dvojkolovej voľby predsedov vyšších územných celkov a jej zavedenie aj pre voľbu starostov obcí a primátorov miest zníži nepredvídateľnosť, ktorú so sebou jednokolový systém nesie a ktorý sa jasne prejavil aj v nedávnych voľbách do samosprávnych krajov.
Prieskumy verejnej mienky sa totiž o. i. kvôli nízkej účasti, neochote respondentov pravdivo odpovedať, či rozhodovania sa voličov na poslednú chvíľu prejavili ako nepresné a nespoľahlivé. To vytvára priestor na výdatnú manipuláciu verejnej mienky a tlak na vytváranie politických dohôd pomocou zverejňovania najrozmanitejších prieskumov.
Všetky tieto fakty, sú podľa názoru predkladateľov dostatočným dôvodom na znovuzavedenie dvojkolovej voľby predsedov vyšších územných celkov a jej rozšírenie aj na voľbu starostov obcí a primátorov miest.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na verejné financie. Návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie a informatizáciu spoločnosti ani sociálny vplyv. Návrh zákona nebude mať vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.