1
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: Ukončenie:
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
3.09.2019
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
25.09.2019
2. Definícia problému
Návrh zákona sa predkladá z dôvodu vytvorenia zákonnej možnosti zavedenia výkonov vo verejnom záujme v oblasti verejnej osobnej lodnej dopravy.
3. Ciele a výsledný stav
Cieľom návrhu zákona je ustanoviť zavedenie výkonov vo verejnom záujme vo verejnej osobnej lodnej doprave, zavedenie verejného dopravcu vykonávajúceho pravidelnú vnútroštátnu verejnú osobnú lodnú dopravu (ďalej len „osobnú dopravu“), rozšírenie osobitných povinností pre verejného dopravcu, ustanovenie oprávnení dopravcu voči cestujúcim, doplnenie povinností cestujúceho v osobnej lodnej doprave. Dopĺňajú sa požiadavky na povinné údaje v prepravnom poriadku vzhľadom na vykonávanie osobnej lodnej dopravy. Na poskytovanie dopravných služieb vo verejnom záujme v osobnej doprave sa ustanovuje podmienka pre verejného dopravcu mať licenciu a byť finančne spôsobilým. Ustanovuje sa kto je objednávateľom dopravných služieb vo verejnom záujme, upravuje sa pojem dopravná obslužnosť a dopĺňajú sa ustanovenia o pláne dopravnej obslužnosti a jeho obsahu ako aj o zmluve o dopravných službách. Na postup štátnych orgánov, vyšších územných celkov a obcí pri zabezpečovaní dopravnej obslužnosti verejnými službami v preprave cestujúcich verejnou osobnou lodnou dopravou sa vzťahuje nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007 z 23. októbra 2007 o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave, ktorým sa zrušujú nariadenia Rady (EHS) č. 1191/69 a (EHS) č. 1107/70.
4. Dotknuté subjekty
Ministerstvo dopravy a výstavby SR, vyššie územné celky, obce, občania v dotknutom území, verejný dopravcovia.
5. Alternatívne riešenia
Alternatívnym riešením je nulový variant, t. j. neprijatie právneho predpisu, čo by znamenalo, že nedôjde k zavedeniu možnosti poskytovania dopravných služieb vo verejnom záujme v osobnej lodnej doprave.
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? 💧 Áno Nie1. Podrobnosti o náležitostiach žiadosti o príspevok a spôsobe ich preukazovania, o náležitostiach zmluvy medzi objednávateľom a poskytovateľom príspevku a podrobnosti vyúčtovania poskytnutého príspevku ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo.
2. Obsahové náležitosti plánu dopravnej obslužnosti, minimálny rozsah, pravidlá jeho zostavovania, štruktúru
2
základných tarifných skupín a minimálne spôsoby dokladovania príslušnosti cestujúcich v rámci nich, štandardy technického zabezpečenia vydávania a kontroly prepravných dokladov a štandardy dopravnej obslužnosti ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo.
3. Rozsah prevádzkových údajov o dopravných službách vo verejnom záujme a frekvenciu ich poskytovania ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo.
7. Transpozícia práva EÚ
Nie
8. Preskúmanie účelnosti**
---
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
💧 Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
💧 Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
Návrh zákona vytvára zákonnú možnosť objednania si výkonov vo verejnom záujme v oblasti verejnej osobnej lodnej dopravy objednávateľom, ktorým bude MDV SR v rozsahu plánu dopravnej obslužnosti. Vzhľadom na skutočnosť, že nie je v súčasnej dobe zrejmé, kedy, kde (teda na akom území) a v akom rozsahu dôjde k objednaniu si predmetných výkonov, vplyv na rozpočet verejnej správy v príslušnom rozpočtovom období sa z uvedeného dôvodu nekvantifikuje.
11. Kontakt na spracovateľa
Ministerstvo dopravy a výstavby SR, sekcia vodnej dopravy, Ing. Silvia Csöböková, tel. 02/59494509,
silvia.csobokova@mindop.sk
.
12. Zdroje
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Návrh zákona nebol predmetom predbežného pripomienkového konania vzhľadom na žiadosť o udelenie výnimky z procesu podľa bodu 2.6 Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov. Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadrila súhlasné stanovisko k udeleniu výnimky pri uplatňovaní postupu podľa Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov predmetnému návrhu zákona.
3
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Lodné spoločnosti = verejný/í dopravca/ovia; ich počet v súčasnosti nie je možné stanoviť bez plánu dopravnej obslužnosti územia.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Základom pre stanovenie pozitívnych vplyvov na podnikateľské prostredie je štúdia realizovateľnosti pravidelnej osobnej lodnej dopravy po Dunaji Dunajbus. Štúdia realizovateľnosti sa tvorí približne 10 mesiacov, súčasťou štúdie realizovateľnosti je analýza dopytu, ktorá pozostáva s anketového prieskumu možného záujmu verejnosti o pravidelnú osobnú dopravu a bol vytvorený dopravný model v dopravnom softvéri PTV VISUM. V rámci uvedenej štúdie realizovateľnosti bola taktiež vykonaná analýza ponuky, z ktorej jednoznačné vyplynulo, že linka osobnej lodnej dopravy výhody oproti konkurenčným dopravným sieťam, najmä z pohľadu času dopravy.
Hlavným riešiteľom štúdie realizovateľnosti je PRO DANUBIA Združenie obcí pre miestnu dopravu po Dunaji, cielené konzultácie, získanie uceleného pohľadu z hľadiska možných vplyvov.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Áno oproti podnikaniu dopravcu vo vodnej doprave, ktorý podniká vo vnútroštátnej preprave osôb bude mať verejný dopravca pri vybavovaní licencie na podnikanie výdavok vo výške 995,50 a musí byť finančne spôsobilý počas celého času podnikania, a to vo výške aspoň 5000 € na každé plavidlo používané pri tomto podnikaní.
Ako príklad na výpočet možno použiť trasu Šamorín Bratislava, kde sa počíta s využitím 7 osobných lodí, tzn. že verejný dopravca so 7osobnými loďami by mal mať na zabezpečenie finančnej spôsobilosti k dispozícii (7 x 5000 € =) 35 000 €.
Poplatok za licenciu určuje položka 95 písm. n) zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
4
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Nie - oproti podnikaniu „klasického“ dopravcu vo vodnej doprave nepríde k žiadnemu navýšeniu/zníženiu nepriamych finančných nákladov verejnému dopravcovi.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Áno podľa návrhu verejný dopravca, ktorý uzatvorí zmluvu o dopravných službách bude povinný poskytnúť objednávateľovi prevádzkové údaje o dopravných službách vo verejnom záujme, verejný dopravca je povinný viesť evidenciu nákladov a výnosov z poskytovania dopravných služieb vo verejnom záujme ako záväzku zo zmluvy o dopravných službách oddelene od ostatných poskytovaných dopravných služieb a po skončení kalendárneho roka objednávateľ a verejný dopravca vykonajú celkové zúčtovanie na základe vyhodnotenia plnenia záväzku dohodnutého v zmluve o dopravných službách.
Výpočet: čas x tarifa x frekvencia - vzorec
Priemerná hrubá mesačná mzda v hospodárstve SR za 1. 2. Q. 2019 je podľa ŠÚ SR vo výške 1062 €. Potom priemerná hrubá hodinová mzda v hospodárstve SR (tarifa) sa vypočíta ako podiel priemernej hrubej mesačnej mzdy v hospodárstve SR (1062 €) s priemerným počtom pracovných hodín pripadajúcich v roku na 1 mesiac (1062 / 173,92 hod. =) 6,10 € / hod.
Archivácia: 1,5 h x 6,10 €/h x 1 = 9,15 €
Evidencia: 8 h x 6,10 €/h x 12 = 585,60 €
Inventarizácia: 12 h x 6,10 €/h x 0,1 = 7,32 €
Oznámenia: 12 h x 6,10 €/h x 0,1 = 7,32 €
Poskytovanie súčinnosti: 1,66 h x 6,10 €/h x 2 = 20,25 €
Predkladanie dokladov elektronicky: 0,5 h x 6,10 €/h x 4 = 12,20 €
Predkladanie dokladov papierovo: 0,83 h x 6,10 €/h x 4 = 20,25 €
Vypracovanie správy: 16 h x 6,10 €/h x 2 = 195,20 €
Vypracovanie návrhu/žiadosti: 4 h x 6,10 €/h x 1 = 24,40 €
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
35 995,50 €
Nie je možné stanoviť bez plánu dopravnej obslužnosti územia.
Nepriame finančné náklady
0,00 €
0,00 €
Administratívne náklady
881,69 €
Nie je možné stanoviť bez plánu dopravnej obslužnosti
5
územia.
Celkové náklady regulácie
36 877,19
Nie je možné stanoviť bez plánu dopravnej obslužnosti územia.
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Nie
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Áno - možnosť nakúpenia nových plavidiel na zabezpečenie výkonov vo verejnom záujme. Navrhovaná zmena nijakým spôsobom nevplýva na jednotlivé práva duševného vlastníctva. Navrhovaná zmena podporuje vyššiu efektivitu výroby tým, že prepraví väčší počet cestujúcich za kratší čas. Pravdepodobne vytvorí nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR.
6
Analýza vplyvov na životné prostredie
5.1 Ktoré zložky životného prostredia (najmä ovzdušie, voda, horniny, pôda, organizmy) budú predkladaným materiálom ovplyvnené a aký bude ich vplyv ?
Všeobecne sa uvádza, že vodná doprava je jedným z najekologickejších druhov dopravy, preto máme za to, že ak k nejakým vplyvov na životné prostredie dôjde, tak k pozitívnym. Zavedením osobnej lodnej dopravy sa mierne odbremení záťaž individuálnej cestnej dopravy na tých úsekoch, kde pravidelná osobná lodná doprava bude môcť byť zavedená.
Plavidlá musia zodpovedať normám ES-TRIN. Plavebná prevádzka vodu neovplyvní negatívne. Prechodom z cestnej dopravy na vodnú dopravu sa predpokladajú pozitívne vplyvy na ovzdušie v danom regióne.
5.2 Bude mať predkladaný materiál vplyv na chránené územia a ak áno, aký?
Nepredpokladá sa žiadny vplyv.
5.3 Bude mať predkladaný materiál vplyvy na životné prostredie presahujúce štátne hranice? (ktoré zložky a ako budú najviac ovplyvnené)?
Nie
5.4 Aké opatrenia budú prijaté na zmiernenie negatívneho vplyvu na životné prostredie?
Nebude potrebné prijímať žiadne opatrenia .
7
Analýza vplyvov na služby verejnej správy pre občana
7.1 Identifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
7.1.1 Predpokladá predložený návrh zmenu existujúcej služby verejnej správy alebo vytvorenie novej služby?
Zmena existujúcej služby (konkretizujte a popíšte)
Nová služba (konkretizujte a popíšte)
Možnosť zabezpečenia dopravnej obslužnosti územia pravidelnou vnútroštátnou verejnou osobnou lodnou dopravou (ďalej len „osobná doprava“) dopravnými službami vo verejnom záujme, ktoré si objedná objednávateľ (ministerstvo), ktorý je povinný organizovať a zabezpečovať dopravnú obslužnosť územia v regionálnej doprave.
7.1.2 Špecifikácia služby verejnej správy, ktorá je dotknutá návrhom
Názov služby
Pravidelná vnútroštátna verejná osobná lodná doprava.
Platná právna úprava, na základe ktorej je služba poskytovaná (ak ide o zmenu existujúcej služby)
---
Subjekt, ktorý je na základe platnej právnej úpravy oprávnený službu poskytovať
---
7.1.3 O aký vplyv na službu verejnej správy ide?
Priamy vplyv (popíšte)
Zlepšenie dopravnej dostupnosti obyvateľov tam, kde je možné využiť sledované vodné cesty. Ide o rozvoj verejnej osobnej dopravy.
Nepriamy vplyv (popíšte)
---
7.2 Vplyv služieb verejnej správy na občana
7.2.1 Náklady
Zníženie priamych finančných nákladov
nie
Zvýšenie priamych finančných nákladov
nie
Zníženie nepriamych finančných nákladov
nie
Zvýšenie nepriamych finančných nákladov
8
nie
7.2.2 Časový vplyv
Zvýšenie času vybavenia požiadavky (popíšte)
nie
Zníženie času vybavenia požiadavky (popíšte)
nie
7.2.3 Ktorá skupina občanov bude predloženým návrhom ovplyvnená?
Špecifikujte skupinu občanov, ktorá bude návrhom ovplyvnená (napr. držitelia vodičských oprávnení). Aká je veľkosť tejto skupiny?
Občania, ktorí žijú v blízkosti sledovaných vodných ciest a ich dostupnosť za prácou, školou, lekárom, kultúrou, ... je obmedzený vzhľadom na preťažené cesty a železničné linky.
Čo sa týka dunajskej vodnej cesty, ktorá prechádza 2 VÚC (TTSK a BSK) tak ide o viac ako 70 tis. obyvateľov. Pre ostatné sledované vodné cesty sa prieskum nevykonal.
7.2.4 Vyplývajú z návrhu pre občana pri vybavení svojej požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti (identifikujte)
nie
Zanikajúce povinnosti (identifikujte)
nie
7.3 Vplyv na procesy služieb vo verejnej správe
7.3.1 Ktoré sú dotknuté subjekty verejnej správy?
Ktoré subjekty verejnej správy sú účastné procesu poskytnutia služby?
MDV SR a VÚC.
7.3.2 Vyplývajú z návrhu pre orgán verejnej správy pri vybavení požiadavky nové povinnosti alebo zanikajú už existujúce povinnosti?
Nové povinnosti (identifikujte)
Pre MDV SR – plán dopravnej obslužnosti v súčinnosti s VÚC; licencia pre verejného dopravcu.
Ministerstvo je v pozícii objednávateľa dopravných služieb vo verejnom záujme - zmluva s verejným dopravcom.
Zanikajúce povinnosti (identifikujte)
Nie