Dôvodová správaI.Všeobecná časť
Návrh ústavného zákona, ktorým sa mení Ústava Slovenskej republiky č. 460/1992 Zb. v znení neskorších predpisov predkladajú do Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky za politickú stranu Kotleba – Ľudová strana Naše Slovensko Marian Kotleba, Martin Beluský a Stanislav Drobný.
Cieľom legislatívneho návrhu je znížiť počet poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na 100, a tým zefektívniť prácu Národnej rady Slovenskej republikyako zákonodarného orgánu štátu a súčasne znížiť zaťaženie štátneho rozpočtu.
Predložený návrh zákona reflektuje na spoločenskú požiadavku na zoštíhlenie a zefektívnenie štátnej správy a na zníženie nákladov na činnosť štátnych orgánov. Táto požiadavka rezonuje v spoločnosti najmä v súčasnom období po tom, ako sa opätovne otvorila diskusia o rozmrazení platov poslancov NR SR a o značnom negatívnom dopade tohto rozmrazenia na verejné financie.
V zmysle zákona č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) má každý poslanec Národnej rady Slovenskej republiky nárok na:
a)Plat vo výške trojnásobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok (§ 2 zákona). V súčasnosti to je mesačne 3 039 eur. Pri znížení počtu poslancov NR SR o 50 a súčasnom zachovaní platnej legislatívy sa znížia náklady štátu na platy poslancov NR SR za jedno volebné obdobie o 9 861 600 eur. b)Diéty a náhrady ďalších výdavkov spojených s výkonom funkcie poslanca tzv. „paušálne náhrady“ vo výške 1,8-násobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok, ak má trvalý pobyt v Bratislavskom kraji, zaokrúhlené nahor na celé euro a vo výške 2,1-násobku priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok, ak má trvalý pobyt mimo Bratislavského kraja (§ 4 ods. 1 zákona). V súčasnosti to je mesačne 1 823,40 eur pri poslancovi NR SR s pobytom v Bratislavskom kraji a 2 127,30 eur pri poslancovi NR SR s pobytom mimo Bratislavského kraja. Pri znížení počtu poslancov NR SR o 50 a súčasnom zachovaní platnej legislatívy sa znížia náklady štátu na paušálne náhrady poslancov NR SR za jedno volebné obdobie v rozmedzí od 4 376 160 eur do 5 105 520 eur. c)Asistenta a kanceláriu, pričom odmena asistenta poslanca a výdavky na prevádzku poslaneckej kancelárie predstavujú počas 12 po sebe nasledujúcich mesiacov spolu 2,7-násobok priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky za predchádzajúci kalendárny rok (§ 4a zákona).
V súčasnosti to je mesačne spolu 2 735,1 eur. Pri znížení počtu poslancov NR SR o 50 a súčasnom zachovaní platnej legislatívy sa znížia náklady štátu na odmenu asistentov poslancov NR SR a ich poslanecké kancelárie za jedno volebné obdobie o 6 564 240 eur. Celková úspora na platoch, paušálnych náhradách, odmenách asistentov a poslaneckých kanceláriách predstavuje za jedno 4-ročné volebné obdobie sumu minimálne 20 802 000 eur. Zníženie počtu poslancov NR SR na 100 sa môže odraziť aj na znížení počtu zamestnancov NR SR, ako aj na znížení nákladov na náhrady za ubytovanie poslancov NR SR (§ 4 ods. 2 zákona), nákladov na cestovné náhrady pri cestách poslancov NR SR do zahraničia (§ 4 ods. 3 zákona), nákladov na technické prostriedky potrebné na výkon mandátu poslanca NR SR (§ 4 ods. 4 zákona), nákladov na ubytovanie poslancov NR SR (§ 4 ods. 5 zákona) a nákladov na prevádzku poslaneckej kancelárie v priestoroch NR SR (§ 4a ods. 1 zákona), čo by prinieslo ďalšiu úsporu finančných prostriedkov čerpaných zo štátneho rozpočtu.
Pri znížení počtu poslancov NR SR o 50, t. j. o 1/3, by súčasne došlo k zefektívneniu práce NR SR, nakoľko legislatívny proces by zákonite prebiehal podstatne rýchlejšie. Dá sa totiž oprávnene očakávať menší počet poslancov NR SR prihlásených do rozpravy, s faktickými poznámkami či procedurálnymi návrhmi v pléne, ako aj vo výboroch NR SR.
100 poslancov NR SR je absolútne dostatočný počet na to, aby NR SR demokratickým spôsobom plnila svoju ústavnú funkciu. V Ústave SR (čl. 73 ods. 2) máme zakotvený zákaz imperatívneho mandátu, čo znamená, že poslanci NR SR „mandát vykonávajú osobne podľa svojho svedomia a presvedčenia a nie sú viazaní príkazmi“. Dlhodobé skúsenosti z praktického fungovania NR SR však jasne ukazujú, že jednotliví poslanci NR SR, až na malé výnimky, hlasujú jednotne podľa svojej príslušnosti k poslaneckých klubom, pričom vystúpenia v rozprave nemajú žiaden alebo majú len minimálny vplyv na zmenu ich vopred dohodnutého hlasovania. Vzhľadom na to je zrejmé, že v zásade nezáleží či o danej veci hlasuje 150 poslancov NR SR alebo len 100 poslancov NR SR.
Navyše, mnohí poslanci sa do práce NR SR zapájajú len v minimálnej miere,čo dokazuje ich nízky počet vystúpení v rozprave, počet podaných návrhov zákonov, pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov, alebo interpelácií.
V súčasnosti pripadá na jedného poslanca NR SR 36 160 obyvateľov Slovenskej republiky. Komparáciou parlamentných systémov v iných členských štátoch Európskej únie bolo zistené, že 12 štátov má väčší počet obyvateľov pripadajúcich na jedného poslanca parlamentu, ako má Slovenská republika. Dokonca aj po znížení počtu poslancov NR SR na 100 bude ešte stále 6 štátov s vyšším počtom obyvateľov na jedného poslanca parlamentu.
Poznámka: V prípade dvojkomorových parlamentov bol do výpočtu zahrnutý celkový počet poslancov, t. j. členov hornej aj dolnej komory parlamentu. Z uvedeného je zrejmé, že vyšší počet obyvateľov pripadajúcich na 1 poslanca parlamentu, ako je v súčasnosti v Slovenskej republike, nie je ničím výnimočným a funguje v mnohých členských štátoch Európskej únie bez akýchkoľvek problémov.
Predložený návrh má jednoznačne pozitívny vplyv na štátny rozpočet.
II.Osobitná časťČl. I
Počet poslancov Národnej rady Slovenskej republiky sa znižuje zo súčasných 150 na 100.
Čl. II
Navrhuje sa účinnosť ústavného zákona odo dňa, kedy skončí volebné obdobie Národnej rady Slovenskej republiky plynúce v čase nadobudnutia platnosti tohto ústavného zákona alebo odo dňa rozpustenia Národnej rady Slovenskej republiky vo volebnom období plynúcom v čase nadobudnutia platnosti tohto ústavného zákona.