Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky predkladajú na schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 49/2002 Z. z.“) a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré ďalšie zákony.
Cieľom navrhovanej úpravy je zabezpečenie efektívnejšej realizácie obnovy a reštaurovania národných kultúrnych pamiatok a zbierkových predmetov vo vlastníctve Slovenskej republiky prostredníctvom novozriadenej štátnej rozpočtovej organizácie. V súčasnosti je veľké množstvo štátnych národných kultúrnych pamiatok v havarijnom stave. Zhoršujúci sa stav nášho kultúrneho dedičstva nevyhnutne vyžaduje zásahy v podobe rekonštrukčných stavebných a reštaurátorských prác. Existujúce legislatívne možnosti štátu zabezpečiť nevyhnutné stavebné a reštaurátorské práce na obnove národných kultúrnych pamiatok a zbierkových predmetov nie dostatočné, v dôsledku čoho časť národného pokladu chátra. Najvýraznejšie sa nedostatky existujúceho právneho stavu prejavujú pri organizačne a finančne náročných projektoch obnovy, akou je napr. rekonštrukcia hradu Krásna Hôrka. Správcovia národných kultúrnych pamiatok častokrát nemajú skúsenosti s prípravou tak rozsiahlych projektov, ich manažovaním a zabezpečením verejného obstarávania dodávateľov.
Návrhom zákona sa preto upravuje pôsobenie novej rozpočtovej organizácie Ministerstva kultúry Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) zriadenej rozhodnutím ministerstva s názvom Štátne reštaurátorské a projekčné ateliéry, ktorej účelom bude podieľať sa na zabezpečení obnovy a reštaurovania národných kultúrnych pamiatok a zbierkových predmetov vo vlastníctve Slovenskej republiky, najmä v oblasti zabezpečenia predprojektovej prípravy, vybraných činností vo výstavbe (projektová činnosť, vedenie uskutočňovania stavieb, vybrané geodetické a kartografické činnosti), reštaurátorských výskumov, reštaurovania a pamiatkových výskumov. Tieto činnosti bude organizácia vykonávať prostredníctvom odborne spôsobilých osôb spĺňajúcich kvalifikačné predpoklady stanovené návrhom zákona tak, aby zodpovedali minimálne úrovni kvalifikácie vyžadovanej inými právnymi predpismi a neboli diskriminačné.
V tomto smere rozpočtová organizácia prevezme časť úloh správcov národných kultúrnych pamiatok pri zabezpečení ich obnovy, najmä v prípravnej a projektovej fáze (projekčné ateliéry). Štát záujem získať väčšiu kontrolu nad dodržiavaním kvality výkonu prác na národných kultúrnych pamiatkach ako aj zbierkových predmetoch vo vlastníctve Slovenskej republiky a tieto realizovať prostredníctvom novozriadenej rozpočtovej organizácie
Oprávnenie na vykonávanie reštaurátorských prác iným subjektom ako reštaurátorom zapísaným v Komore reštaurátorov musí byť podľa § 4 ods. 2 a 3 zákona č. 200/1994 Z. z. o
Komore reštaurátorov a o výkone reštaurátorskej činnosti jej členov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 200/1994 Z. z.“) výslovne upravené v osobitnom predpise. V tomto smere návrh zákona doplňuje novozriadenú organizáciu ministerstva Štátne reštaurátorské a projekčné ateliéry medzi subjekty oprávnené vykonávať reštaurovanie národných kultúrnych pamiatok upravené v zákone č. 49/2002 Z. z., ako aj medzi subjekty oprávnené vykonávať reštaurovanie zbierkových predmetov upravené v zákone č. 206/2009 Z. z. o múzeách a o galériách a o ochrane predmetov kultúrnej hodnoty a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov pre reštaurovanie zbierkových predmetov (ďalej len „zákon č. 206/2009 Z. z.“).
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Návrh zákona bol pripravený tak, aby zohľadňoval závery nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky PL.ÚS 12/2016-152 zo dňa 19.09.2018, na základe ktorých stratili účinnosť a platnosť ustanovenia zákona č. 49/2002 Z. z. a zákona č. 206/2009 Z. z. upravujúce kompetencie v oblasti reštaurovania národných kultúrnych pamiatok a zbierkových predmetov zamestnancami Pamiatkového úradu Slovenskej republiky. Títo zamestnanci by mali zriadením Štátnych reštaurátorských a projekčných ateliérov prejsť pod novozriadenú rozpočtovú organizáciu a nadviazať na činnosti, ktoré do 11. februára 2019 vykonávali pod Pamiatkovým úradom Slovenskej republiky.
Vzhľadom na zriadenie novej rozpočtovej organizácie, ktorá bude hospodáriť s vlastným rozpočtom, návrh zákona predpokladá vplyv na verejné financie a mierne nepriaznivý vplyv na podnikateľské prostredie, ktorý je však vyvážený verejným záujmom na ochrane kultúrneho dedičstva. Návrh nebude mať vplyv na životné prostredie, zamestnanosť, informatizáciu spoločnosti, služby verejnej správy pre občana ani sociálne vplyvy, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Ustanovenie § 8a zákona upravuje základnú charakteristiku Štátnych reštaurátorských a projekčných ateliérov, ich riadenie a kontrolu.
Štátne reštaurátorské a projekčné ateliéry rozpočtovou organizáciou zriadenou rozhodnutím ministerstva v súlade s § 21 26 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákona č. 370/2018 Z. z. o štátnom rozpočte na rok 2019. Štátne reštaurátorské a projekčné ateliéry budú svojimi príjmami a výdavkami napojené na rozpočet Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, hospodáriť budú pritom samostatne na základe schváleného rozpočtu.
Účelom zriadenia Štátnych reštaurátorských a projekčných ateliérov je zabezpečenie obnovy národných kultúrnych pamiatok a zbierkových predmetov vo vlastníctve Slovenskej republiky, najmä tých, ktoré v správe inštitúcií zastúpených v kontrolnej rade Štátnych reštaurátorských a projekčných ateliérov.
Štátne reštaurátorské a projekčné ateliéry v súlade s účelom ich zriadenia budú vykonávať najmä tieto činnosti:
predprojektovú prípravu a vybrané činnosti vo výstavbe v oblasti obnovy národných kultúrnych pamiatok podľa § 44 46d zákona č. 50/1976 Z. z. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku v znení neskorších predpisov a v súlade so zákonom č. 138/1992 Z. z. o autorizovaných architektoch a autorizovaných stavebných inžinieroch v znení neskorších predpisov, a to i) projektovú činnosť, ii) vedenie uskutočňovania stavieb, iii) vybrané geodetické a kartografické činnosti,
reštaurovanie národných kultúrnych pamiatok a ich častí ako aj zbierkových predmetov,
zabezpečenie rozvoja teórie a metodológie reštaurovania, budovanie študijných, vývojových, reštaurátorských a analyticko-technologických pracovísk a laboratórií v spolupráci s Pamiatkovým úradom Slovenskej republiky,
pamiatkové výskumy a reštaurátorské výskumy,
činnosti ústredného metodického, koordinačného a vzdelávacieho centra pre projektovú činnosť v oblasti obnovy a reštaurovania národných kultúrnych pamiatok,
nadväzovanie priamych vzťahov s inými právnickými osobami a fyzickými osobami doma i v zahraničí a so súhlasom kontrolnej rady vstup do medzinárodných združení a projektov,
riešenie vedeckovýskumných úloh a spolupráca na vedeckovýskumnej činnosti s inými inštitúciami,
príprava podkladov na verejné obstarávanie a realizácia projektového manažmentu.
Štatutárnym orgánom Štátnych reštaurátorských a projekčných ateliérov bude generálny riaditeľ volený kontrolnou radou na obdobie sedem rokov. Dĺžka volebného obdobia generálneho riaditeľa bola navrhnutá v záujme zabezpečenia stability a kontinuity fungovania rozpočtovej organizácie. O voľbe, ako aj odvolaní generálneho riaditeľa, rozhoduje kontrolná rada zložená zo zástupcov ministerstva a organizácií zriadených ministerstvom, pričom väčšina zástupcov budú nominanti organizácií zriadených ministerstvom, ktoré zároveň správcami národných kultúrnych pamiatok a zbierkových predmetov vo vlastníctve štátu.
Povinne budú členmi kontrolnej rady po jednom zástupcovi nominovanom Pamiatkovým úradom Slovenskej republiky, Slovenským národným múzeom, Slovenskou národnou galériou a Slovenským národným divadlom, ďalší piati zástupcovia organizácií zriadených ministerstvom budú vybraní ministrom z pomedzi kandidátov nominovaných všetkými ostatnými organizáciami zriadenými ministerstvom. Členmi kontrolnej rady budú aj dvaja zástupcovia nominovaní ministerstvom. Spolu bude mať kontrolná rada 11 členov. Štruktúra kontrolnej rady by mala zaručiť, že pri plánovaní obnovy a reštaurovania národných kultúrnych pamiatok štátu, ich častí a zbierkových predmetov sa bude postupovať efektívne a hospodárne s ohľadom na stav celého portfólia vo vlastníctve Slovenskej republiky.
Podrobnosti o činnosti, menovaní a odvolávaní generálneho riaditeľa a kontrolnej rady upraví štatút Štátnych reštaurátorských a projekčných ateliérov, ktorý vydá ministerstvo.
K bodu 2
Návrhom zákona sa upravuje rozsah kompetencií Pamiatkového úradu Slovenskej republiky, kde sa v písm. k) vypúšťa kompetencia zabezpečovať reštaurátorské práce. Na účely zabezpečenia reštaurátorských prác vo vzťahu k národným kultúrnym pamiatkam vo vlastníctve Slovenskej republiky sa zriadi nová rozpočtová organizácia ministerstva Štátne reštaurátorské a projekčné ateliéry. Zmena tiež zohľadňuje závery nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky PL.ÚS 12/2016-152 zo dňa 19.09.2018.
K bodu 3
Ustanovenie § 33 ods. 7 zákona obsahuje osobitnú úpravu k § 4 ods. 3 zákona č. 200/1994 Z. z., podľa ktorého reštaurovanie národných kultúrnych pamiatok môžu vykonávať len reštaurátori zapísaní v zozname členov komory, ak osobitný predpis neustanovuje inak.
Návrh zákona rozširuje okruh osôb oprávnených vykonávať reštaurátorskú činnosť podľa osobitných predpisov o novozriadenú rozpočtovú organizáciu Štátne reštaurátorské a projekčné ateliéry, ktorá bude tieto činnosti vykonávať prostredníctvom svojich odborne spôsobilých zamestnancov.
K bodu 4
Nové ustanovenie § 33a zákona upravuje osobitnú odbornú spôsobilosť na vykonávanie reštaurátorských prác podľa tohto zákona
Opätovne sa navrhuje v zákone upraviť špecifické kvalifikačné predpoklady pre výkon reštaurátorských prác podľa tohto zákona a to tak, aby zodpovedali záverom nálezu Ústavného súdu
Slovenskej republiky PL.ÚS 12/2016-152 zo dňa 19.09.2018. Požiadavky na odbornú kvalifikáciu osôb, prostredníctvom ktorých budú Štátne reštaurátorské a projekčné ateliéry reštaurátorské činnosti vykonávať, čo sa týka požadovaného stupňa dosiahnutého vzdelania a dĺžky praxe totožné s požiadavkami zákona č. 200/1994 Z. z., t.j. vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa v študijnom odbore reštaurovanie a tri roky odbornej praxe.
Na rovnakej úrovni sa navrhuje upraviť i kvalifikačné požiadavky pre zamestnancov múzeí a galérií oprávnených na reštaurovanie zbierkových predmetov podľa zákona č. 206/2009 Z. z.
Definuje sa členský štát na účely návrhu zákona, v ktorom možno získať kvalifikačné predpoklady.
K bodu 5
V rámci predmetu činnosti Štátnych reštaurátorských a projekčných ateliérov sa ako jedna z činností navrhuje aj vykonávanie pamiatkových výskumov. Vzhľadom na uvedené je potrebné doplniť Štátne reštaurátorské a projekčné ateliéry medzi oprávnené subjekty upravené v ustanovení § 35a ods. 1 zákona č. 49/2002 Z. z., a to spôsobom obdobným s úpravou oprávnenia Pamiatkového úradu Slovenskej republiky, t.j. prostredníctvom osôb v pracovnoprávnom vzťahu so Štátnymi reštaurátorskými a projekčnými ateliérmi, ktoré spĺňajú požiadavky na dosiahnuté vzdelanie a odbornú prax podľa § 35a ods. 3 písm. a) a c) zákona č. 49/2002 Z. z a bude im vydané poverenie od Štátnych reštaurátorských a projekčných ateliérov na vykonávanie pamiatkového výskumu.
K bodu 6
Upravujú sa prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2020 v súvislosti s prevzatím časti úloh Pamiatkového úradu Slovenskej republiky Štátnymi reštaurátorskými a projekčnými ateliérmi a prevzatím časti zamestnancov Pamiatkového úradu Slovenskej republiky, ktorých náplň práce súvisí s predmetom činnosti Štátnych reštaurátorských a projekčných ateliérov, Štátnymi reštaurátorskými a projekčnými ateliérmi.
K čl. II
Legislatívno-technická úprava, ktorú si vyžiadalo zahrnutie reštaurovania zbierkových predmetov do predmetu činnosti Štátnych reštaurátorských a projekčných ateliérov upravených zákonom č. 49/2002 Z. z. (§8a zákona).
K čl. II
K bodom 2 a 3
Ustanovenie § 13 ods. 8 a 9 obsahuje osobitnú úpravu k § 4 ods. 2 zákona č. 200/1994 Z. z., podľa ktorého reštaurovanie výtvarných diel maliarskeho, sochárskeho alebo úžitkového umenia, ktoré zbierkovým predmetom, môžu vykonávať len reštaurátori, ktorí členmi komory, ak osobitný predpis neustanovuje inak.
Návrh zákona rozširuje okruh osôb oprávnených vykonávať reštaurátorskú činnosť podľa osobitných predpisov o novozriadenú rozpočtovú organizáciu Štátne reštaurátorské a projekčné ateliéry, ktorá bude tieto činnosti vykonávať prostredníctvom svojich odborne spôsobilých zamestnancov.
Požiadavky na odbornú kvalifikáciu osôb, prostredníctvom ktorých budú Štátne reštaurátorské a projekčné ateliéry, múzeá a galérie vykonávať reštaurovanie zbierkových sa navrhujú upraviť totožne ako v zákone č. 49/2002 Z. z., t.j. vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa v študijnom odbore reštaurovanie a najmenej tri roky odbornej praxe.
K bodu 4
Upravuje sa prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. januára 2020 v súvislosti s prevzatím časti úloh Pamiatkového úradu Slovenskej republiky v oblasti reštaurovania zbierkových predmetov Štátnymi reštaurátorskými a projekčnými ateliérmi.
K čl. III
Upravuje sa výnimka z aplikácie zákona o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme na zamestnancov Štátnych reštaurátorských a projekčných ateliérov, čo sa týka odmeňovania, kde sa bude postupovať podľa zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a čo sa týka kvalifikačných predpokladov, kde sa bude aplikovať osobitná právna úprava zákona č. 49/2002 Z. z. a zákona č. 206/2009 Z. z.
K čl. IV
Ustanovuje sa účinnosť návrhu zákona tak, aby korešpondovala s termínom zriadenia Štátnych reštaurátorských a projekčných ateliérov k prvému dňu kalendárneho roka 2020.
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Zákon z........2019, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré ďalšie zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky
 Materiál nelegislatívnej povahy
 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
 Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok: ..Ukončenie: ..
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
2. Definícia problému
Na základe nálezu Ústavného súdu sp. zn. PL. ÚS 12/2016-152, je potrebné upraviť legislatívne prostredie v oblasti reštaurovania národných kultúrnych pamiatok a odstrániť protiústavné rôzne nastavenie kvalifikačných predpokladov pre zamestnancov Pamiatkového úradu Slovenskej republiky, jeho organizačnej zložky Oblastných reštaurátorských ateliérov a zamestnancov múzeií a galérií, ktoré sú u týchto zamestnancov liberálnejšie, ako u členov Komory reštaurátorov, u ktorých sa zachovali pôvodné prísnejšie kritériá. Cieľom navrhovanej úpravy je zabezpečenie efektívnejšej realizácie obnovy a reštaurovania národných kultúrnych pamiatok a zbierkových predmetov vo vlastníctve Slovenskej republiky prostredníctvom novozriadenej štátnej rozpočtovej organizácie. Návrhom zákona sa preto upravuje pôsobenie novej rozpočtovej organizácie Ministerstva kultúry Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) zriadenej rozhodnutím ministerstva s názvom Štátne reštaurátorské a projekčné ateliéry, ktorej účelom bude podieľať sa na zabezpečení obnovy a reštaurovania národných kultúrnych pamiatok a zbierkových predmetov vo vlastníctve Slovenskej republiky, najmä v oblasti zabezpečenia predprojektovej prípravy, vybraných činností vo výstavbe (projektová činnosť, vedenie uskutočňovania stavieb, vybrané geodetické a kartografické činnosti), reštaurátorských výskumov, reštaurovania a pamiatkových výskumov. Tieto činnosti bude organizácia vykonávať prostredníctvom odborne spôsobilých osôb spĺňajúcich kvalifikačné predpoklady stanovené návrhom zákona tak, aby zodpovedali úrovni kvalifikácie vyžadovanej inými právnymi predpismi a neboli diskriminačné.
3. Ciele a výsledný stav
Cieľom navrhovanej úpravy je zabezpečenie efektívnejšej realizácie obnovy a reštaurovania národných kultúrnych pamiatok a zbierkových predmetov vo vlastníctve Slovenskej republiky prostredníctvom novozriadenej štátnej rozpočtovej organizácie - s názvom Štátne reštaurátorské a projekčné ateliéry.
4. Dotknuté subjekty
Ministerstvo kultúry, Pamiatkový úrad Slovenskej republiky, Štátne reštaurátorské a projekčné ateliéry, Organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.
5. Alternatívne riešenia
Nie
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? x Áno Nie
7. Transpozícia práva EÚ
Bezpredmetné.
8. Preskúmanie účelnosti**
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
 Pozitívne
Žiadne
x Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
x Áno
 Nie
 Čiastočne
 Pozitívne
 Žiadne
 Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
 Pozitívne
 Žiadne
 Negatívne
Sociálne vplyvy
 Pozitívne
 Žiadne
 Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
 Pozitívne
 Žiadne
 Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
 Pozitívne
 Žiadne
 Negatívne
 Pozitívne
 Žiadne
 Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
 Pozitívne
 Žiadne
 Negatívne
10. Poznámky
11. Kontakt na spracovateľa
12. Zdroje
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré ďalšie zákony
3. Predmet návrhu zákona je upravený v práve Európskej únie:
a)v primárnom práve – Čl. 107 a 108 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
b)nie je upravený v sekundárnom práve,
c)nie je obsiahnutý v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii: Nie predkladaným návrhom zákona dotknuté.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie: Úplný.