Národná rada Slovenskej republiky
VII. volebné obdobie
Číslo: CRD-1282/2019
1507a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (tlač 1507) v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (tlač 1507) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok“) spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 1891 z 20. júna 2019 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti.
Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
III.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 672 z 9. septembra 2019
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 453 z 5. septembra 2019
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti o predmetnom návrhu nerokoval, pretože podľa § 52 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov nebol uznášaniaschopný.
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených pod bodom III tejto správy vyplývajú nasledovné pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1. V čl. I bode 3 § 8c odseky 5 a 6 znejú:
„(5) Dotáciu podľa odseku 1 možno poskytnúť na vozidlo podľa odseku 2 najviac vo výške
a) 10 000 eur, ak ide o vozidlá kategórie M1 a N1,
b) 25 % z celkovej obstarávacej ceny vozidla okrem vozidiel kategórie M1 a N1,
c) 35 % z celkovej obstarávacej ceny vozidla, ak žiadateľ súčasne vyradil z evidencie vozidiel vozidlo so spaľovacím motorom staršie ako 15 rokov a táto dotácia nebola žiadateľovi poskytnutá na iné vozidlo.
(6) Žiadateľ podľa odseku 3 je povinný prihlásiť vozidlo do evidencie vozidiel20d) v Slovenskej republike a byť vlastníkom tohto vozidla najmenej počas dvoch rokov od poskytnutia dotácie.“.
Navrhovaná úprava zabezpečí, aby intenzita výšky pomoci nedosiahla neprimeranú úroveň. Je nevyhnutné, aby sa finančné prostriedky čerpané zo štátneho rozpočtu prerozdelili v súlade so zásadami efektívnosti, hospodárnosti a účelnosti.
Úprava povinnosti žiadateľa vlastniť vozidlo je nevyhnutná, aby v praxi neprichádzalo k situáciám, že príjemca dotácie fakticky nedisponuje vozidlom, na ktoré mu bola udelená dotácia. Zamedzí sa tak
3
špekulatívnemu zaobchádzaniu s dotáciami.
Doba, počas ktorej je nevyhnutné udržiavať vlastnícke právo k vozidlu reflektuje aj na novelizáciu zákona č. zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov, ktorou sa navrhuje zaviesť novú odpisovú skupinu 0 s dobou odpisovania 2 roky. Do novej odpisovej skupiny 0 budú môcť byť zaradené len osobné automobily, ktoré budú mať v osvedčení o evidencii časť II ako druh paliva/zdroj energie uvedené „BEV“ alebo „PHEV“ v akejkoľvek kombinácii s iným druhom paliva alebo zdroja energie.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť
2. V čl. I bode 4 § 10 odsek 11 znie:
„(11) Prílohou k žiadosti podľa § 2 písm. i) sú
a)doklady preukazujúce splnenie podmienok podľa osobitného predpisu,23)
b)čestné vyhlásenie, že žiadateľ nepožaduje alebo nečerpá finančné prostriedky na nákup z rozpočtu iného orgánu verejnej správy alebo inej osoby hospodáriacej s prostriedkami štátneho rozpočtu,
c)ak ide o právnickú osobu, obec alebo vyšší územný celok a nimi zriadené organizácie, okrem príloh uvedených v písmene a) aj vyhlásenie žiadateľa o tom, že štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu alebo iná osoba oprávnená konať v jeho mene nekonala v mene právnickej osoby, ktorá zanikla a nevysporiadala finančné vzťahy so štátnym rozpočtom a nie je fyzickou osobou, ktorá nesmie vykonávať funkciu člena štatutárneho orgánu alebo člena dozorného orgánu v obchodnej spoločnosti alebo v družstve.24a)“.
Navrhuje sa vypustiť prílohy k žiadosti, povinnosť ich predložiť bude daná zmluvou o poskytnutí dotácie. Zmyslom vyňatia týchto príloh v rámci žiadosti sa zabezpečí, že pri procese hodnotenia žiadostí bude možné dočasne alokovať finančné prostriedky na konkrétneho žiadateľa, čo zabezpečí vyššiu transparentnosť udeľovania dotácie.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť
3. V čl. I bode 6 § 12 ods. 6 sa za slovo „ministerstvo“ vkladajú slová alebo ním zriadená právnická osoba“.
V súvislosti s právnou úpravou preukazovania bezúhonnosti, je potrebné, aby údaje pre administráciu výpisu z registra trestov zabezpečovala aj právnická osoba zriadená Ministerstvom hospodárstva SR.
4
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.V čl. II sa slová „15. októbra“ nahrádzajú slovami „1. novembra“.
Zmena navrhovaného nadobudnutia účinnosti právneho predpisu sa navrhuje z hľadiska prebiehajúceho legislatívneho procesu v Národnej rade Slovenskej republiky a z hľadiska zachovania ústavných lehôt v ďalšom štádiu legislatívneho procesu.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 4 spoločne s odporúčaním s c h v á l i ť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (tlač 1507)
s c h v á l i ť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktoré gestorský výbor odporúčal schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti č. 382 z 10. septembra 2019.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Maroša Kondróta predložiť návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Bratislava 10. septembra 2019
Jana K i š š o v á, v.r.
predsedníčka Výboru NR SR
pre hospodárske záležitosti