DOLOŽKA PREDNOSTI
medzinárodnej zmluvy pred zákonmi
(čl. 7 ods. 5 ústavy)
1.Gestor zmluvy: Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky
2.Názov zmluvy: Dohoda o strategickom partnerstve medzi Európskou úniou a jej členskými štátmi na jednej strane a Japonskom na druhej strane, podpísaná v Tokiu dňa 17. júla 2018 (v mene SR podpísaná v Bruseli dňa 4. júla 2018)
3.Účel a predmet zmluvy a jeho úprava v právnom poriadku Slovenskej republiky: Účelom dohody je posilniť celkové partnerstvo medzi zmluvnými stranami, podporovaním politickej a odvetvovej spolupráce a spoločnými opatreniami týkajúcimi sa otázok spoločného záujmu vrátane regionálnych a globálnych výziev. Dohoda taktiež predstavuje právny základ na zlepšovanie dvojstrannej spolupráce, ako aj spolupráce v medzinárodných a regionálnych organizáciách a na medzinárodných a regionálnych fórach. Pomôže presadzovať spoločné hodnoty a zásady, predovšetkým demokraciu, právny štát, ľudské práva a základné slobody. Dohoda v neposlednom rade slúži ako platforma pre užšiu spoluprácu v širokom spektre oblastí politiky, ako je zmena klímy, výskum a inovácia, námorné záležitosti, vzdelávanie, kultúra, migrácia, boj proti terorizmu a boj proti organizovanému zločinu a počítačovej kriminalite.
V právnom poriadku Slovenskej republiky je predmet zmluvy upravený v množstve právnych predpisov v príslušných oblastiach spoločenských vzťahov, a to napr. v zákone č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, v zákone č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov, v zákone č. 514/2009 Z. z. o doprave na dráhach v znení neskorších predpisov, v zákone č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, v zákone č. 404/2011 Z. z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, v zákone č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, v zákone č. 392/2015 Z. z. o rozvojovej spolupráci a o zmene a doplnení niektorých zákonov, v zákone č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, v zákone č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 119/2019 Z. z.
4.Priama úprava práv alebo povinností fyzických osôb alebo právnických osôb:
Dohoda priamo neupravuje práva alebo povinnosti fyzických alebo právnických osôb.
5.Úprava predmetu medzinárodnej zmluvy v práve EÚ:
V primárnom práve je predmet medzinárodnej zmluvy upravený najmä v článku 37 Zmluvy o Európskej únii a článku 212 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v spojení s článkom 218 ods. 5 Zmluvy o fungovaní Európskej únie a článkom 218 ods. 8 druhým pododsekom Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
Predmet medzinárodnej zmluvy je zároveň upravený celým radom právne záväzných aktov EÚ, a to napr. v nariadení (ES, Euratom) č. 2988/95, v smernici 2012/27/EÚ
v platnom znení, v nariadení (EÚ) č. 1308/2013 v platnom znení, v nariadení (EÚ) 2016/679, alebo v smernici (EÚ) 2017/541.
Súlad medzinárodnej zmluvy s právom EÚ: úplná zhoda.
6.Kategória zmluvy podľa čl. 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky (vyžaduje pred ratifikáciou súhlas Národnej rady Slovenskej republiky):
Z kategórií vymedzených čl. 7 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky ide o medzinárodnú politickú zmluvu.
7.Kategória zmluvy podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky (má prednosť pred zákonmi):
Z kategórií vymedzených v čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky ide o medzinárodnú zmluvu, na ktorej vykonanie nie je potrebný zákon.
8.Dopady prijatia medzinárodnej zmluvy, ktorá prednosť pred zákonmi, na slovenský právny poriadok:
Vzhľadom na prednosť medzinárodnej zmluvy pred zákonmi nie je potrebné zrušiť alebo zmeniť z dôvodu duplicity žiadny právny predpis.