1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Zákonom č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov sú dotknuté nasledovné podnikateľské subjekty:
a)výrobcovia a zástupcovia výrobcu, ktorí vyrábajú typ vozidla alebo vykonávajú hromadné prestavby typu vozidla, vyrábajú typ systému, komponentu alebo samostatnej technickej jednotky (počet výrobcov nie je možné odhadnúť, pretože o udelenie schválenia môže požiadať ktorýkoľvek výrobca na svete, počet zástupcov výrobcov v Slovenskej republike je v súčasnosti registrovaných približne 900),
b)prevádzkovatelia vozidiel (počet evidovaných vozidiel v Slovenskej republike je takmer 3,3 milióna),
c)technické služby overovania, technická služba technickej kontroly, technická služba emisnej kontroly, technická služby kontroly originality, technická služba montáže plynových zariadení (18 technických služieb),
d)nakladajúce organizácie (odosielatelia nákladu), osoby zodpovedné za nakládku vozidiel v nakladacej organizácii (počet nakladajúcich organizácií nie je možné odhadnúť, keďže náklad môže nakladať ktorákoľvek osoba),
e)oprávnené osoby technickej kontroly, emisnej kontroly, kontroly originality alebo montáže plynových zariadení a ich pracovníci (približne 300 osôb),
f)fyzické osoby podnikatelia a právnické osoby vykonávajúcich diagnostiku, opravy alebo údržbu cestných motorových vozidiel alebo vykonávajúce opravy karosérií (do 10 000),
g)fyzické osoby podnikatelia a právnické osoby vykonávajúce predaj ojazdených cestných motorových vozidiel (do 500),
h)poisťovne (približne 20 spoločností),
i)leasingové spoločnosti (približne 40 spoločností),
j)znalci (v oblasti cestnej dopravy približne 250).
Návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“) sa dotknuté podnikateľské subjekty rozširujú o
a)fyzické osoby podnikateľov a právnické osoby vykonávajúce služby v oblasti organizovania a realizácie dražieb cestných motorových vozidiel (približne 20 spoločností),
b)fyzické osoby podnikateľov a právnické osoby vykonávajúce nastavovania a kalibrácie tachografov (približne 35 spoločností),
c)požičovne cestných motorových vozidiel (približne 250 spoločností).
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Verejnosť do prípravy návrhu zákona bola zapojená formou možnosti zasielania podnetov. Predbežná informácia (PI/2019/41) bola vypracovaná podľa § 9 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov a bola zverejnená na portáli Slov-Lex. Možnosti zasielania podnetov boli v období od 20. februára 2019 do 12. marca 2019. Ďalšou formou zapojenia verejnosti bude medzirezortné pripomienkové konanie.
Čiastkovo sa konali priebežne podľa potreby konzultácie s
2
-technickými službami overovania (vypracovávanie podkladov ku schvaľovaniu vozidiel, kontrola zhody výroby, udeľovanie poverenia technickej službe overovania),
-technickou službou technickej kontroly (zriaďovanie staníc technickej kontroly, získavanie odbornej spôsobilosti technikov technickej kontroly, požiadavky na technologické zariadenia používané pri technickej kontrole),
-technickou službou emisnej kontroly (zriaďovanie pracovísk emisnej kontroly, získavanie odbornej spôsobilosti technikov emisnej kontroly, požiadavky na technologické zariadenia používané pri emisnej kontrole),
-technickou službou kontroly originality (zriaďovanie pracovísk kontroly originality, získavanie odbornej spôsobilosti technikov kontroly originality, požiadavky na technologické zariadenia používané pri kontrole originality),
-technickou službou montáže plynových zariadení (zriaďovanie pracovísk montáže plynových zariadení, získavanie odbornej spôsobilosti technikov montáže plynových zariadení, požiadavky na technologické zariadenia používané pri montáži plynových zariadení),
-vybranými výrobcami vozidiel a ich zástupcami (typové schvaľovanie vozidiel, jednotlivé schvaľovanie vozidiel, prestavby vozidiel),
-Národnou asociáciou STK (zriaďovanie staníc technickej kontroly/pracovísk emisnej kontroly, získavanie odbornej spôsobilosti technikov technickej/emisnej kontroly, požiadavky na technologické zariadenia používané pri technickej/emisnej kontrole, vykonávanie technickej/emisnej kontroly),
-Cechom predajcov a autoservisov SR (certifikované miesta opravy),
-Slovenskou obchodnou inšpekciou (vykonávanie dohľadu nad trhom).
Čiastkové konzultácie splnili svoj účel a cieľ pre vypracovanie návrhu zákona.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu
Schvaľovanie na prevádzku v cestnej premávke sa bude od 1. septembra 2020 vykonávať podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/858 z 30. mája 2018 o schvaľovaní motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel, ako aj systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek určených pre takéto vozidlá a o dohľade nad trhom s nimi, ktorým sa menia nariadenia (ES) č. 715/2007 a (ES) č. 595/2009 a zrušuje smernica 2007/46/ES [ďalej len „nariadenie (EÚ) 2018/858“], ktoré v prílohe II stanovuje zoznam regulačných aktov, ktoré budú musieť vozidlá, systémy, komponenty a samostatné technické jednotky spĺňať. V súčasnosti v SR neexistuje komplexná technická služba overovania (skúšobňa), ktorá by vedela zabezpečiť všetky skúšky podľa regulačných aktov uvedených v prílohe II nariadenia (EÚ) 2018/858. Ministerstvo dopravy a výstavby SR nepredpokladá, že by súčasné technické služby overovania (skúšobne) rozširovali svoj rozsah činností a to z dôvodu, že v Slovenskej republike nie veľkí výrobcovia vozidiel (len výrobné závody), ktorí by schvaľovanie vozidiel vykonávali prostredníctvom týchto technických služieb overovania.
Návrhom zákona bude umožnené udelenie vnútroštátneho schválenia jednotlivého vozidla s obmedzenou prevádzkou oproti súčasnému stavu (len po domácky vyrobené vozidlá) aj komerčne vyrábaným vozidlá, ktoré boli vyrobené do 1. júla 2009, čo bude mať pozitívny vplyv prevažne pre malých farmárov, ktorí vlastnia takéto vozidlá. Týmto podnikateľským subjektov vzniknú priame náklady v súvislosti s vykonaním technickej kontroly zvláštnej (približne 50 eur na vozidlo), 20 eur správny poplatok za udelenie vnútroštátneho schválenia jednotlivého vozidla s obmedzenou prevádzkou a 33 eur pridelenie zvláštneho evidenčného čísla a vydanie tabuľky so zvláštnym evidenčným číslom, za každú tabuľku. Predpokladáme, že v roku 2020 bude táto možnosť využitá pre približne 5000 vozidiel a v nasledujúcich rokoch bude počet vozidiel klesať na 2500 vozidiel v roku 2021 a 2000 vozidiel v roku 2022. Vzhľadom na to, že podnikateľské subjekty môžu vlastniť viacero vozidiel, u ktorých budú žiadať o vnútroštátne schválenie jednotlivého vozidla s obmedzenou prevádzkou a nie je možné odhadnúť počet týchto podnikateľských subjektov, nie je možné vypočítať priame náklady na jedného podnikateľa a tiež na celé podnikateľské prostredie. Je možné odhadnúť
3
náklady na jedného podnikateľa, ak bude žiadať o vnútroštátne schválenie jednotlivého vozidla s obmedzenou prevádzkou iba pre jedno vozidlo, ktoré budú vo výške približne 133 eur (20 eur + 33 eur správny poplatok, 50 eur poplatok za vykonanie technickej kontroly a 30 eur náklady spojené s presunom vozidla a vykonaní technickej kontroly).
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
V súvislosti s návrhom zákona nedochádza k nepriamym finančným nákladom regulácie.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Zákonom č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov bol vytvorený register prevádzkových záznamov vozidiel. Ide o vnútroštátny register cestných motorových vozidiel, ktoré prihlásené v evidencii vozidiel v Slovenskej republike, do ktorého sa zaznamenáva zobrazovaná hodnota počítadla celkovej prejdenej vzdialenosti cestného motorového vozidla v rôznych životných situáciách počas prevádzky vozidla až do jeho vyradenia z evidencie, tak aby sa eliminovala neoprávnená manipulácia so zobrazovanou hodnotou počítadla.
V súčasnosti do registra povinní bezodplatne zasielať informácie o cestných motorových vozidlách v rozsahu ustanovenom vo vykonávacom predpise nasledovné osoby:
a)technická služba technickej kontroly informácie o všetkých vykonaných technických kontrolách, a to nepretržite a priamo,
b)technická služba technickej kontroly informácie o všetkých vykonaných cestných technických kontrolách, a to nepretržite a priamo,
c)technická služba emisnej kontroly informácie o všetkých vykonaných emisných kontrolách, a to nepretržite a priamo,
d)technická služba kontroly originality informácie o všetkých vykonaných kontrolách originality, a to nepretržite a priamo,
e)orgán Policajného zboru informácie o evidenčných zmenách vozidiel a o evidovaných dopravných nehodách, a to nepretržite a priamo,
f)Ministerstvo dopravy a výstavby SR z vyplnených záznamov o medzinárodnej preprave nákladov v rámci využívania trvalých prepravných licencií medzinárodnej organizácie,
g)výrobcovia a zástupcovia výrobcu informácie o evidovaných opravách a údržbe cestných motorových vozidiel, a to nepretržite a priamo alebo nepretržite a automatizovane,
h)certifikované miesta opravy informácie o vykonaných opravách cestných motorových vozidiel, a to nepretržite a priamo alebo nepretržite a automatizovane,
i)fyzické osoby podnikatelia a právnické osoby vykonávajúce diagnostiku, opravy alebo údržbu cestných motorových vozidiel alebo vykonávajúce opravy karosérií informácie o všetkých vykonaných opravách, údržbe alebo diagnostikovaní vozidiel, a to nepretržite a priamo alebo nepretržite a automatizovane,
j)fyzické osoby podnikatelia a právnické osoby vykonávajúce predaj ojazdených cestných motorových vozidiel priamo alebo sprostredkovane informácie o všetkých vykonaných predajoch vozidiel, a to nepretržite a priamo alebo nepretržite a automatizovane,
k)poisťovne informácie o všetkých cestných motorových vozidlách, na ktorých v rámci poistných udalostí boli vykonané ohliadky vozidiel, a to nepretržite a priamo,
l)leasingové spoločnosti údaje z počítadiel prejdenej vzdialenosti ojazdených cestných motorových vozidiel v čase uzavretia zmluvy o financovaní, a to nepretržite a priamo,
m)znalci údaje z počítadiel prejdenej vzdialenosti cestných motorových vozidiel, na ktorých vykonali ohliadky a tieto údaje zaznamenali, a to priamo.
Návrhom zákona sa tento okruh osôb rozširuje o
a)fyzické osoby podnikateľov a právnické osoby vykonávajúce služby v oblasti organizovania a realizácie dražieb cestných motorových vozidiel,
b)fyzické osoby podnikateľov a právnické osoby vykonávajúce nastavovania a kalibrácie tachografov,
c)požičovne cestných motorových vozidiel.
4
Pre tieto osoby vzniknú zvýšené administratívne náklady súvisiace s tým, aby zapísali údaje do registra prevádzkových záznamov.
Administratívne náklady -ohlásenie, oznámenie poskytnutie informácie (60 min), mesačne (koeficient frekvencie 12), priemerná hrubá mesačná mzda v národnom hospodárstve SR (1013 EUR), dotknuté subjekty (295)(1013/160*12) výsledok 75,98 EUR/podnikateľ
V súvislosti s precizovaním povinností hospodárskych subjektov pri uvádzaní vozidiel, systémov, komponentov, samostatných technických jednotiek, nebezpečných častí alebo vybavenia a spaľovacích motorov necestných strojov pri uvádzaní na trh v § 22, ktoré kontroluje v rámci dohľadu nad trhom Slovenská obchodná inšpekcia, nepredpokladáme žiadne administratívne náklady. Nejde o zavádzanie nových povinností oproti súčasnému stavu. Tieto povinnosti vyplývajú priamo z regulačných aktov týkajúcich sa schvaľovania vozidiel, systémov, komponentov, samostatných technických jednotiek, nebezpečných častí alebo vybavenia a spaľovacích motorov necestných strojov. Presnejšia špecifikácia je hlavne z dôvodu previazania týchto povinností na sankcie, ktoré musia byť upravené na vnútroštátnej úrovni, práve týmto zákonom o prevádzke vozidiel.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
100 EUR
0
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
75,98 EUR
22 414 EUR
Celkové náklady regulácie
75,98 EUR
22 414 EUR
Vyššie uvedené finančné dopady sú orientačného charakteru. Ceny sú uvedené bez DPH.
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Návrhom zákona nedochádza k vytváraniu bariér pre vstup na trh a nejde o prísnejšiu reguláciu. Zároveň návrh zákona nebude mať vplyv na obchodné bariéry, ani vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií, ani na cenu a dostupnosť služieb. Návrh zákona nevytvára nové možnosti financovania aktivít.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Návrh zákona nemá vplyv na inovácie podnikateľov.