Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (ďalej len „návrh zákona“)
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Pôvodným zákonom č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o prevádzke vozidiel“) sa vykonala transpozícia nasledovných smerníc:
a)smernica Rady 89/459/EHS z 18. júla 1989 o aproximácii právnych predpisov členských štátov, ktoré sa týkajú hĺbky dezénu jazdnej plochy pneumatík určitých kategórií motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel (Ú. v. ES L 226, 3.8.1989),
b)smernica Rady 96/53/ES z 25. júla 1996, ktorou sa v Spoločenstve stanovujú najväčšie prípustné rozmery niektorých vozidiel vo vnútroštátnej a medzinárodnej cestnej doprave a maximálna povolená hmotnosť v medzinárodnej cestnej doprave (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 7/zv. 2) v znení smernice Európskeho parlamentu a Rady 2002/7/ES z 18. februára 2002 (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 7/zv. 6), smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/719 z 29. apríla 2015 (Ú. v. EÚ L 115, 6. 5. 2015),
c)smernica Rady 1999/37/ES z 29. apríla 1999 o registračných dokumentoch pre vozidlá (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 7/zv. 4) v znení smernice Komisie 2003/127/ES z 23. decembra 2003 (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 7/zv. 7), smernice Rady 2006/103/ES z 20. novembra 2006 (Ú. v. L 363, 20. 12. 2006), smernice Rady 2013/22/EÚ z 13. mája 2013 (Ú. v. L 158, 10.6.2013), smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/46/EÚ z 3. apríla 2014 (Ú. v. EÚ L 127, 29. 4. 2014),
d)smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/45/EÚ z 3. apríla 2014 o pravidelnej kontrole technického stavu motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel a o zrušení smernice 2009/40/ES (Ú. v. ES L 127, 29.4.2014),
e)smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/47/EÚ z 3. apríla 2014 o cestnej technickej kontrole úžitkových vozidiel prevádzkovaných v Únii a o zrušení smernice 2000/30/ES (Ú. v. L 127, 29.4.2014).
Týmto zákonom sa vykonáva úplná transpozícia smernice Rady 96/53/ES z 25. júla 1996, ktorou sa v Spoločenstve stanovujú najväčšie prípustné rozmery niektorých vozidiel vo vnútroštátnej a medzinárodnej cestnej doprave a maximálna povolená hmotnosť v medzinárodnej cestnej doprave, keďže táto smernica bola zmenená
-rozhodnutím Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/984 z 5. júna 2019, ktorým sa mení smernica Rady 96/53/ES, pokiaľ ide o lehotu na vykonávanie osobitných pravidiel týkajúcich sa maximálnej dĺžky pre kabíny, ktoré majú lepšie aerodynamické vlastnosti, energetickú účinnosť a sú bezpečnejšie, a
-nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1242 z 20. júna 2019, ktorým sa stanovujú emisné normy CO2 pre nové ťažké úžitkové vozidlá a menia nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 595/2009 a (EÚ) 2018/956 a smernica Rady 96/53/ES.
Termín začiatku a ukončenia PPK
29. apríl 2019 až 15. mája 2019
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
21. mája 2019 – 10. júna 2019
Slov-Lex: LP/2019/391
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
21. august 2019
2.Definovanie problému
Dôvody na vypracovanie návrhu zákona sú nasledovné:
a)zabezpečiť implementáciu nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2018/858 z 30. mája 2018 o schvaľovaní motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel, ako aj systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek určených pre takéto vozidlá a o dohľade nad trhom s nimi, ktorým sa menia nariadenia (ES) č. 715/2007 a (ES) č. 595/2009 a zrušuje smernica 2007/46/ES [ďalej len „nariadenie (EÚ) 2018/858“]. Týmto nariadením sa zároveň zrušuje smernica Európskeho parlamentu a Rady 2007/46/ES z 5. septembra 2007, ktorou sa zriaďuje rámec pre typové schválenie motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel, systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek určených pre tieto vozidlá v platnom znení [ďalej len „smernica 2007/46/ES“] transponovaná nariadením vlády Slovenskej republiky č. 140/2009 Z. z., ktorým sa ustanovujú podrobnosti o typovom schvaľovaní motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel, systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek určených pre tieto vozidlá v znení neskorších predpisov (ďalej len „nariadenie vlády SR č. 140/2009 Z. z.“). Smernica 2007/46/ES bude s účinnosťou od 1. septembra 2020 nahradená priamo uplatniteľným nariadením (EÚ) 2018/858 a nariadenie vlády SR č. 140/2009 Z. z. bude k tomuto dňu zrušené,
b)zabezpečiť úplnú transpozíciu smernice Rady 96/53/ES z 25. júla 1996, ktorou sa v Spoločenstve stanovujú najväčšie prípustné rozmery niektorých vozidiel vo vnútroštátnej a medzinárodnej cestnej doprave a maximálna povolená hmotnosť v medzinárodnej cestnej doprave, keďže táto smernica bola zmenená
-rozhodnutím Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/984 z 5. júna 2019, ktorým sa mení smernica Rady 96/53/ES, pokiaľ ide o lehotu na vykonávanie osobitných pravidiel týkajúcich sa maximálnej dĺžky pre kabíny, ktoré majú lepšie aerodynamické vlastnosti, energetickú účinnosť a sú bezpečnejšie, a
-nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1242 z 20. júna 2019, ktorým sa stanovujú emisné normy CO2 pre nové ťažké úžitkové vozidlá a menia nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 595/2009 a (EÚ) 2018/956 a smernica Rady 96/53/ES,
c)zosúladiť niektoré ustanovenia zákona o prevádzke vozidiel s judikatúrou Súdneho dvora Európskej únie, najmä s rozsudkom Súdneho dvora (štvrtá komora) z 24. januára 2019 vo veci C-326/17,
d)riešiť problematiku podmienok prevádzky vozidiel v cestnej premávke v súlade s požiadavkami novej legislatívy Európskej únie a s prihliadnutím na poznatky a skúseností nadobudnuté v procese aplikácie v súčasnosti platného zákona o prevádzke vozidiel,
e)sprievodné novely súvisiacich zákonov v čl. II V, a to zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, zákona č.
382/2004
Z. z. o znalcoch, tlmočníkoch a prekladateľoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákona č.
361/2014 Z. z.
o dani z motorových vozidiel a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 253/2015 Z. z. a zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom návrhu zákona je nevyhnutná novelizácia zákona o prevádzke vozidiel na základe definovania problému v bode 2.
4.Dotknuté subjekty
Zákon o prevádzke vozidiel sa dotýka:
a)výrobcov a zástupcov výrobcu, ktorí vyrábajú typ vozidla alebo vykonávajú hromadné prestavby typu vozidla, vyrábajú typ systému, komponentu alebo samostatnej technickej jednotky,
b)prevádzkovateľov vozidla,
c)technických služieb overovania, technickej služby technickej kontroly, technickej služby emisnej kontroly, technickej služby kontroly originality, technickej služby montáže plynových zariadení,
d)nakladajúcich organizácií, osôb zodpovedných za nakládku vozidiel v nakladacej organizácii, odosielateľov,
e)oprávnených osôb technickej kontroly, emisnej kontroly, kontroly originality, montáže plynových zariadení a ich pracovníkov,
f)fyzických osôb podnikateľov a právnických osôb vykonávajúcich diagnostiku, opravy alebo údržbu cestných motorových vozidiel alebo vykonávajúcich opravy karosérií,
g)fyzických osôb podnikateľov a právnických osôb vykonávajúcich predaj ojazdených cestných motorových vozidiel,
h)poisťovní,
i)leasingových spoločností,
j)znalcov,
k)orgánov štátnej správy: Ministerstvo dopravy a výstavby SR, Ministerstvo vnútra SR, okresné úrady, okresné úrady v sídle kraja, Slovenská obchodná inšpekcia, orgány Policajného zboru, inšpektoráty práce.
Nad rámec súčasného zákona o prevádzke vozidiel sa návrh zákona dotýka
a)fyzických osôb podnikateľov a právnických osôb vykonávajúcich služby v oblasti organizovania a realizácie dražieb cestných motorových vozidiel,
b)fyzických osôb podnikateľov a právnických osôb vykonávajúcich nastavovania a kalibrácie tachografov,
c)požičovní cestných motorových vozidiel.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
Alternatívne riešenia posudzované neboli, pretože ide o implementáciu nariadení Európskej únie do právneho poriadku Slovenskej republiky, transpozíciu smernice Európskej únie do právneho poriadku Slovenskej republiky, zosúladenie niektorých ustanovení zákona o prevádzke vozidiel s judikatúrou Súdneho dvora Európskej únie a riešenie problematiky podmienok prevádzky vozidiel v cestnej premávke v súlade s požiadavkami novej legislatívy Európskej únie a s prihliadnutím na poznatky a skúseností nadobudnuté v procese aplikácie v súčasnosti platného zákona o prevádzke vozidiel.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
Návrh zákona vyvolá prijatie dvoch vykonávacích právnych predpisov, prostredníctvom ktorých sa vykonajú úpravy, spresnenia a doplnenia súčasných dvoch vykonávacích právnych predpisov. Ide o nasledovné dva vykonávacie právne predpisy:
-vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 131/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti v oblasti schvaľovania vozidiel,
-vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 132/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o technických požiadavkách na niektoré vozidlá, systémy, komponenty a samostatné technické jednotky na účely schvaľovania,
-vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 134/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v cestnej premávke,
-vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 135/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o cestnej technickej kontrole,
-vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 137/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti v oblasti technickej kontroly,
-vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 138/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti v oblasti emisnej kontroly,
-vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 139/2018 Z. z., ktorou
sa ustanovujú podrobnosti v oblasti kontroly originality.
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
Navrhovaná právna úprava v súvislosti s transpozíciou smerníc Európskej únie nejde nad rámec minimálnych požiadaviek Európskej únie.
8.Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
Nepredpokladá sa preskúmanie účinnosti a účelnosti návrhu zákona.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Ministerstvo dopravy a výstavby SR bude musieť upraviť niektoré služby v rámci Jednotného informačného systému cestnej dopravy, čo bude mať negatívny dopad na výdavky z rozpočtu verejnej správy a pozitívny vplyv na informatizáciu. Podrobnosti uvedené v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu a v analýze vplyvov na informatizáciu spoločnosti.
Slovenská obchodná inšpekcia v zmysle nariadenia (EÚ) 2018/858 bude musieť v rámci dohľadu nad trhom vykonať minimálny počet kontrol vozidiel, systémov, komponentov a samostatných technických jednotiek, čo bude mať negatívny dopad na výdavky z rozpočtu verejnej správy. Zároveň sa upravujú sadzby pokút v rámci výkonu dohľadu nad trhom, čo bude mať pravdepodobne mierne pozitívny vplyv na rozpočet a pravdepodobne mierne negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, pričom tento vplyv nie je možné kvantifikovať vzhľadom na to, že v súčasnosti bolo uložených minimum pokút. Podrobnosti uvedené v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu a v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie.
Návrhom zákona bude umožnené udelenie vnútroštátneho schválenia jednotlivého vozidla s obmedzenou prevádzkou oproti súčasnému stavu (len po domácky vyrobené vozidlá) aj komerčne
vyrábaným vozidlá, ktoré boli vyrobené do 1. júla 2009, čo bude mať pozitívny vplyv prevažne pre malých farmárov, ktorí vlastnia takéto vozidlá. Umožnenie udelenia tohto schválenia bude mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Podrobnosti uvedené v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu a v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie. O udelenie vnútroštátneho schválenia jednotlivého vozidla s obmedzenou prevádzkou môže žiadať aj fyzická osoba nepodnikateľ a používať tieto vozidlá pre vlastnú potrebu, čo bude mať pre nich pozitívne sociálne vplyvy, že im bude umožnené prevádzkovať tieto vozidlá v cestnej premávke a zároveň negatívne sociálne vplyvy, ktoré im vzniknú v súvislosti s nákladmi na udelenie tohto vnútroštátneho schválenia jednotlivého vozidla s obmedzenou prevádzkou. Vzhľadom na to, že nie je možné u fyzických osôb nepodnikateľov predpokladať o aký počet pôjde a negatívne vplyvy skôr marginálnymi vplyvmi, predkladateľ nevypracoval analýzu sociálnych vplyvov.
Taktiež sa návrhom zákona zavedie, že do registra prevádzkových záznamov vozidiel budú musieť zasielať povinné údaje o vozidlách nové okruhy osôb, čo bude mať pre nich mierne negatívny vplyv, ale zároveň pozitívny vplyv pre obyvateľov, keďže tento stav prispeje k eliminácii podvodov s počítadlom celkovej prejdenej vzdialenosti. Podrobnosti uvedené v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov
Ministerstvo dopravy a výstavby SR
Sekcia cestnej dopravy a pozemných komunikácií
Štátny dopravný úrad
JUDr. Bohuš Chochlík –
bohus.chochlik@mindop.sk
Ing. Ľubomír Moravčík, PhD. –
lubomir.moravcik@mindop.sk
12.Zdroje
Ministerstvo dopravy a výstavby SR pri vypracovaní doložky vybraných vplyvov ako aj analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy a analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie vychádzalo z vlastných odhadov, odhadov technických služieb overovania, technickej služby technickej kontroly, technickej služby emisnej kontroly, technickej služby kontroly originality a tiež zo štatistík Ministerstva vnútra SR.
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konania
Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadrila k materiálu nesúhlasné stanovisko s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa nasledovných pripomienok:
K doložke vybraných vplyvov
V Doložke vybraných vplyvov v bode 9 Komisia navrhuje vyčísliť, resp. v bode 10 uviesť aj pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy v oblasti príjmov z titulu platenia správnych poplatkov pri podávaní žiadostí a iných platených výkonov a pokút, ktoré uložia pracovníci Slovenskej obchodnej inšpekcie.
Vyhodnotenie predkladateľa: V doložke vybraných vplyvov bolo uvedené, že návrh zákona aj pozitívny vplyv na štátny rozpočet.
K vplyvom na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov je uvedené, že návrh bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý nie je rozpočtovo zabezpečený. V analýze vplyvov v tab. č. 1 kvantifikované rozpočtovo nekryté výdavky súvisiace s realizáciou zákona na rok 2020 v celkovej sume 1 966 520 eur, z toho Ministerstvo dopravy a výstavby SR v sume 200 tis. eur na úpravu Jednotného informačného systému v cestnej doprave v súvislosti s úpravou vydávania typových schválení a úpravou spôsobu konania pri zrušení niektorých povolení a pri prerušení a následnom pokračovaní v konaní a Ministerstvo hospodárstva SR v sume 1 766 520 eur na zabezpečenie vykonávania dohľadu nad trhom Slovenskou obchodnou inšpekciou (v tom vplyv aj na zamestnanosť +1 osoba,
mzdové výdavky 21 134 eur). V ďalších rokoch je vplyv na Ministerstvo hospodárstva SR ročne v sume 1 766 520 eur. V bode 2.1.1. je uvedené, že Ministerstvo dopravy a výstavby SR si bude tieto výdavky uplatňovať v rámci prípravy rozpočtu verejnej správy na roky 2020 2022, v bode 2.2.4. je uvedené, že Ministerstvo hospodárstva SR si tiež bude uplatňovať požiadavku na zvýšenie výdavkov v rámci prípravy rozpočtu verejnej správy na roky 2020 – 2022.
V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy pri kvantifikácii výdavkov na výkon dohľadu nad trhom v súvislosti s kontrolou vozidiel nie je dostatočne zdôvodnený postup výpočtu vplyvu na verejné financie. Komisia žiada do analýzy doplniť podrobné odôvodnenie výpočtu.
Vyhodnotenie predkladateľa: V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy bol doplnený spôsob výpočtu výdavkov na výkon dohľadu nad trhom.
V tab. č. 1 v rámci vplyvu na mzdové výdavky uvedené sumy osobných výdavkov (t. j. výdavky na mzdy a výdavky na poistné spolu v sume 28 520 eur), tieto je potrebné nahradiť výdavkami na mzdy, platy, služobné príjmy a OOV (610) v súlade s údajmi v tab. č. 5. Zároveň je potrebné sumy v tabuľkách uvádzať v eurách. Požiadavku za oblasť zamestnanosti týkajúcu sa kapitoly Ministerstva hospodárstva SR (+1 osoba, +28 520 eur osobné výdavky) Komisia žiada zabezpečiť v rámci stanoveného limitu výdavkov a počtu zamestnancov kapitoly Ministerstva hospodárstva SR na príslušné rozpočtové roky.
Vyhodnotenie predkladateľa: V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy bola tabuľka č. 1 upravená v súlade s tabuľkou č. 5. Požiadavku za oblasť zamestnanosti týkajúcu sa kapitoly Ministerstva hospodárstva SR (+1 osoba, +28 520 eur osobné výdavky) nevie Ministerstvo hospodárstva SR zabezpečiť v rámci stanoveného limitu výdavkov a počtu zamestnancov.
Vzhľadom na ustanovenia zákona, ktorými sa dopĺňajú nové správne delikty, zvyšuje sa horná sadzba ukladaných pokút, ustanovuje sa povinnosť úhrady nákladov vzniknutých orgánom dohľadu nad trhom v určených prípadoch atď., je možné predpokladať aj pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktorý nie je v doložke vybraných vplyvov ani analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy zohľadnený. Uvedené Komisia žiada do doložky doplniť spolu s kvantifikáciou.
Vyhodnotenie predkladateľa: Doložka vybraných vplyvov a analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy je doplnená o vyjadrenie pozitívneho vplyvu v súvislosti so zvýšenými sadzbami ukladaných pokút. Tiež bola v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy doplnená informácia o povinnosti úhrady nákladov vzniknutých orgánom dohľadu nad trhom v určených prípadoch.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
V Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie Komisia odporúča vyčísliť v bode 3.3. všetky náklady regulácie, ktoré majú vplyv na podnikateľské prostredie, a ktoré súvisia s uvedenou právnou úpravou. Navrhovaný materiál obsahuje len vyčíslenie administratívnych nákladov v súvislosti s ohlasovaním, pričom neobsahuje vyčíslenie aj priamych, nepriamych nákladov súvisiacich s uvedenou právnou úpravou napr. v súvislosti s podávaním žiadostí a obstarávaním potrebných dokumentov. Komisia žiada predkladateľa o zaradenie poplatkov, ktoré vzniknú podnikateľom v súvislosti s vykonaním zvláštnej technickej kontroly vo výške 50 eur/vozidlo a správneho poplatku za udelenie vnútroštátneho schválenia jednotlivého vozidla s obmedzenou prevádzkou vo výške 20 eur, do adekvátnej časti Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie, konkrétne do časti 3.3.1 Priame finančné náklady namiesto administratívnych nákladov. Súčasne Komisia žiada predkladateľa o zaradenie uvedených poplatkov do časti 3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie, pričom v prípade, že predkladateľ nevie odhadnúť celkový počet dotknutých subjektov, minimálne o zahrnutie týchto nákladov v časti na 1 podnikateľa.
Vyhodnotenie predkladateľa: Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie bola upravená v zmysle pripomienky.
Predkladateľ by rovnako nemal v zmysle predloženého materiálu opomenúť zahrnúť zvýšenie horných sadzieb sankcií medzi (potenciálne) priame finančné náklady, či vyšší počet predpísaných kontrol zo strany Slovenskej obchodnej inšpekcie medzi administratívne náklady s uvedením kvantifikácie týchto nákladov.
Vyhodnotenie predkladateľa: Vyšší počet predpísaných kontrol nevyplýva z návrhu zákona,
ale z nariadenia (EÚ) 2018/858. Zvýšenie sadzieb pokút môže spôsobiť pravdepodobne mierne negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, ale tento vplyv nevieme kvantifikovať, keďže doteraz bolo uložených minimum pokút v tejto oblasti.
K vplyvom na informatizáciu
Komisia nesúhlasí s tým, že predkladaný materiál nepredpokladá žiadny vplyv na informatizáciu. Predkladateľ uvádza v doložke vplyvov žiadny vplyv, no vypracoval analýzu vplyvov na informatizáciu spoločnosti. Uvedené treba dať do súladu.
Vyhodnotenie predkladateľa: Doložka vybraných vplyvov bola upravená, že návrh zákona pozitívny vplyv na informatizáciu, pričom je vypracovaná podrobná analýza vplyvov na informatizáciu spoločnosti.
K sociálnym vplyvom
Podľa predloženého návrhu zákona sa umožniť udelenie vnútroštátneho schválenia jednotlivého vozidla s obmedzenou prevádzkou, ktoré boli vyrobené do 1. júla 2009. Podľa predkladateľa predmetná zmena mať „pozitívny vplyv prevažne pre malých farmárov, ktorí vlastnia takéto vozidlá“. Týmto osobám vzniknú administratívne náklady v súvislosti s vykonaním technickej kontroly zvláštnej (približne 50 eur na vozidlo) a 20 eur správny poplatok za udelenie vnútroštátneho schválenia jednotlivého vozidla s obmedzenou prevádzkou. Predkladateľ tieto vplyvy zohľadnil v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie. V prípade, že majiteľmi predmetných vozidiel môžu byť aj fyzické osoby občania, ktoré ich využívajú pre vlastnú potrebu (nie na účely podnikania), v tom prípade je potrebné prehodnotiť a identifikovať sociálne vplyvy materiálu v doložke vybraných vplyvov (pozitívne či negatívne, resp. pozitívne aj negatívne sociálne vplyvy) a vypracovať analýzu sociálnych vplyvov (príloha č. 4 Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov) a zhodnotiť ich predovšetkým v bode 4.1 (vplyvy na hospodárenie domácností). V prípade, že predkladateľ považuje jednotlivé vplyvy za marginálne, Komisia odporúča danú skutočnosť deklarovať v bode 10. Poznámky doložky vybraných vplyvov.
Vyhodnotenie predkladateľa: Doložka vybraných vplyvov bola upravená v bode 10, že predkladateľ považuje jednotlivé vplyvy za marginálne.
K vplyvom na služby verejnej správy na občana a na procesy verejnej správy
Komisia odporúča predkladateľovi vyznačiť negatívny vplyv na procesy služieb vo verejnej správe v doložke vybraných vplyvov a vypracovať analýzu vplyvov na služby verejnej správy pre občana v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov, z dôvodu vzniku novej povinnosti okresným úradom (dodatočne schvaľovať jednotlivé vozidlá a viesť ich evidenciu).
Vyhodnotenie predkladateľa: Dodatočné schvaľovanie jednotlivých vozidiel je v súčasnosti zavedené v § 31 zákona o prevádzke vozidiel, ktorú vykonáva schvaľovací orgán, ktorým je okresný úrad. Návrhom zákona sa iba opravuje chyba a dopĺňa sa do kompetencií okresného úradu v § 138, čo je sumárny paragraf všetkých kompetencií, aj dodatočné schvaľovanie jednotlivých vozidiel. Nejde o vznik novej povinnosti okresným úradom.