Dôvodová správa
Všeobecná časť
Obecné polície ako poriadkové útvary obcí a miest pôsobia pri zabezpečení verejného poriadku, ochrany majetku a plnia i ďalšie dôležité úlohy v zmysle zákona č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov, všeobecných záväzných nariadení obcí, ale i ďalších právnych predpisov v oblasti ochrany života, životného prostredia, statickej dopravy atď.
Plnenie úloh obecnej polície je spojené so značnou mierou každodenného rizika a vyžaduje si osobitnú kvalifikáciu jej príslušníkov so špeciálnymi nárokmi na (i) fyzickú dispozíciu, ktorá je predpokladom vykonávania zásahov voči podozrivým osobám páchajúcim priestupky, prečiny a zločiny, voči narušiteľom verejného poriadku s prejavmi agresivity po požití alkoholických nápojov, omamných a psychotropných látok, ako aj na (ii) psychickú dispozíciu, ktorá je základnou podmienkou výkonu tohto povolania.
Vyššie uvedené špecifické predpoklady a nevyhnutné permanentné nasadenie, ktoré vedie k nadmernej záťaži organizmu, bránia vykonávať efektívne túto prácu do dosiahnutia dôchodkového veku, ktorý je predpokladom vzniku nároku na starobný dôchodok podľa zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov. Uvedené zákonite za následok, že príslušníci vo veku nad 50, resp. 55 rokov v prevažnej miere nie schopní plniť v žiaducej kvalite úlohy obecnej polície. Zároveň po 15 rokoch výkonu práce v obecnej polícii dochádza v dôsledku fyzickej opotrebovanosti a vyššieho veku k zníženiu možnosti uspieť na trhu práce v konkurencii a uplatniť sa v iných povolaniach, a to i pri trvalom záujme zamestnať sa.
Príspevok za prácu v obecnej polícii prispieť k zlepšeniu pracovnej a sociálnej situácie príslušníkov obecnej polície v preddôchodkovom veku. Zároveň byť dôležitou motiváciou na výkon povolania obecného policajta v aktívnom fyzickom veku (21 50 rokov).
V súčasnom období sa takmer všetky obecné polície stretajú s nedostatkom príslušníkov. K tomuto stavu nesporne prispieva i fakt, že príslušníci Policajného zboru SR, ktorých práca je do istej miery totožná s prácou príslušníkov obecných polícií, majú osobitný systém sociálneho zabezpečenia, ktorý im poskytuje osobitné výhody počas trvania služobného pomeru i po jeho ukončení (zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov v znení neskorších predpisov).
Navrhovaný osobitný sociálny poistný systém je založený na báze samofinancovania z poistného odvádzaného príslušníkmi obecných polícií. Jeho navrhované nastavenie zohľadňuje jeho sebestačnosť voči rozpočtu Sociálnej poisťovne a štátnemu rozpočtu do roku 2035.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou SR a jej zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
2
Osobitná časť
Čl. I
§ 26d
Ustanovenie definuje základné pojmy. Jasná definícia pojmov je potrebná vzhľadom na skutočnosť, že obecné polície nemajú vlastnú právnu subjektivitu, obec. Príslušníci obecnej polície sú zamestnancami obce.
§ 26e
Ustanovenie zakotvuje podmienky vzniku nároku na dávku osobitného sociálneho poistenia. Základnými predpokladmi vzniku nároku na túto dávku je zásluhovosť daná dĺžkou práce v obecnej polícii v trvaní 25 rokov a vek obecného policajta 56 rokov. Tieto dva faktory majú najväčší vplyv na „opotrebovanosť“ a znižovanie efektivity práce príslušníkov obecnej polície.
Vzhľadom na v súčasnosti stanovený dôchodkový vek zákon predpokladá výplatu príspevku oprávnenej osobe počas obdobia 6 rokov. Výška a obdobie výplaty príspevku umožniť bývalým príslušníkom obecných polícii dôstojné prežitie preddôchodkového veku, kedy vzhľadom na charakter práce v obecnej polícii nie schopní vykonávať túto prácu a zároveň ich možnosť zaradiť sa do pracovného procesu u iného zamestnávateľa v inej oblasti je výrazne obmedzená.
§ 26f
Výška príspevku je stanovená na 60% priemernej mzdy oprávnenej osoby, vychádza sa z tzv. priemernej hrubej mzdy.
§ 26g
Príspevok za prácu v obecnej polícii je dávkou osobitného sociálneho poistenia. Poistenie je povinný platiť príslušník obecnej polície vo výške 3% z vymeriavacieho základu určeného zákonom č. 461/2003 Z. z. sociálnom poistení v znení neskorších predpisov. Príspevok vypláca Sociálna poisťovňa.
§ 26h
Orgánom príslušným na konanie o príspevku v prvom stupni je zamestnávateľ príslušníka obecnej polície, t.j. príslušná obec, v mene ktorej koná jej štatutárny zástupca (starosta/primátor). Na konanie o príspevku sa subsidiárne vzťahuje Správny poriadok (zákon č. 71/1967 Zb. v znení neskorších predpisov.
Odvolacím orgánom je Sociálna poisťovňa - ústredie. Nárok na príspevok vzniká zo zákona splnením zákonom stanovených podmienok. Príspevok vypláca Sociálna poisťovňa na základe rozhodnutia o priznaní príspevku.
§ 26i
Všeobecný systém sociálneho poistenia je právne upravený v zákone č. 461/2003 Z. z. sociálnom poistení v znení neskorších predpisov, osobitný systém obsiahnutý v zákone o osobitnom sociálnom poistení príslušníkov obecných polícii je jeho nadstavbou.
3
Čl. II
K bodom 1. – 4.
Poistné je príjmom rozpočtu Sociálnej poisťovne, konkrétne novozriadeného osobitného fondu. Príspevok vypláca Sociálna poisťovňa z uvedeného fondu.
K bodom 5. – 6.
Ustanovenia zakladajú kompetenciu Sociálnej poisťovne ústredia konať vo veciach osobitného sociálneho poistenia – rozhodovať v odvolacom konaní a vyplácať dávky.
Čl. III
Účelom navrhovanej úpravy je zakotvenie skutočnosti, že príspevok za prácu v obecnej polícii je tak ako všetky ostatné dávky sociálneho poistenia oslobodený od dane z príjmov.
Čl. IV
Navrhuje sa účinnosť novely zákona od 1. januára 2020, resp. v časti od 1. januára 2024 tak, aby bol ponechaný dostatočný priestor na implementáciu návrhu.
4
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu:
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu právneho predpisu: návrh zákona o osobitnom sociálnom poistení príslušníkov obecných polícií a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev:
-primárnom
-sekundárnom
b)nie je upravená v práve Európskej únie:
-primárnom
-sekundárnom
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu
prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Vzhľadom na vnútroštátny charakter navrhovaného právneho predpisu je bezpredmetné vyjadrovať sa k bodu 4., 5. a 6. doložky zlučiteľnosti.
5
DOLOŽKA
vybraných vplyvov
A.1. Názov materiálu: Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii v znení neskorších predpisov.
Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné
A.2. Vplyvy:
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy
x
2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia?
x
3. Sociálne vplyvy
x
– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,
x
– sociálnu exklúziu,
x
– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
x
4. Vplyvy na životné prostredie
x
5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti
x
6. Vplyvy na služby verejnej správy pre občana
x
7. Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
x
A.3. Poznámky
1.Odhad dopadov na verejné financie
Navrhované úpravy budú mať nasledovný dopad:
a)štátny rozpočet:
Navrhovaný zákon nepredpokladá vplyv na štátny rozpočet.
b)rozpočet štátnych fondov:
Navrhovaný zákon nemá žiaden dopad na rozpočty štátnych fondov.
c)rozpočet obcí a VÚC:
Navrhovaný zákon nemá žiaden dopad na rozpočty obcí a VÚC.
d)rozpočet zdravotných poisťovní
Navrhovaný zákon nemá žiaden dopad na rozpočty zdravotných poisťovní.
e)dôsledky na rozpočet Sociálnej poisťovne je nasledovný:
6
Zákon navrhuje samofinancovanie príspevkov príslušníkmi obecných polícií odvádzaním osobitného poistného vo výške 3% do osobitného fondu Sociálnej poisťovne. V sledovanom období do roku 2035 je predpoklad získania dostatočného finančného krytia z odvádzaného poistného bez nárokov na dofinancovanie zo zdrojov Sociálnej poisťovne, príp. štátu. V uvedenom období celkové finančné krytie prevyšuje náklady na výdavky na vyplácanie príspevkov.
Pri kalkulácii finančného krytia návrhu sa vychádzalo:
-zo súčasnej priemernej mzdy príslušníka obecnej polície v roku 2019 1.098,- eur,
-z aktuálneho počtu príslušníkov obecných polícií 2.524,
-z výšky príspevku 60% vymeriavacieho základu určeného zákonom č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov,
-z príjmov z poistného vo výške 3% mzdy príslušníkov obecných polícií výpočty predpokladajú vyplácanie príspevku každej oprávnenej osobe max. 6 kalendárnych rokov,
-z uplatnenia nároku v rozsahu 75% osôb spĺňajúcich podmienky.
Pre podrobné finančné krytie návrhu viď tabuľku v prílohe.
2.Odhad dopadov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
Navrhovaný zákon nemá žiaden dopad.
3.Odhad dopadov na životné prostredie
Navrhovaný zákon nemá žiaden dopad.
4.Odhad dopadov na zamestnanosť
Z dôvodu nevyhnutnosti zabezpečenia správy osobitného poistného kmeňa spojenú s rozšírením agendy Sociálnej poisťovne možno predpokladať potrebu vytvoriť max. 2 pracovné miesta, príp. je na túto agendu možné zadeliť medzi existujúcich pracovníkov.
Zároveň možno predpokladať zvýšenie záujmu občanov o vykonávanie práce v obecnej polícii, ktoré pomôže k naplneniu existujúcich dlhodobo nenaplnených stavov obecných polícií.
5.Odhad vplyvov na podnikateľské prostredie
Navrhovaný zákon nemá žiaden dopad.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.
7
Kalendárny rok
-5
-4
-3
-2
-1
1
2
3
4
5
6
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
Skutočný (aj prognóza) počet osôb vo výsluhovom veku
neuvažuje sa
neuvažuje sa
neuvažuje sa
neuvažuje sa
neuvažuje sa
180
16
19
19
20
26
Výber poistného za približne 2524 osôb na finančné nasycovanie systému
neuvažuje sa
998 104,69 €
998 104,69 €
998 104,69 €
998 104,69 €
998 104,69 €
998 104,69 €
998 104,69 €
998 104,69 €
998 104,69 €
998 104,69 €
Zostatok z výberu príspevku na "nasycovanie" k 31.12.2023
3 992 418,78 €
Zložené úročenie a pripísanie úrokov (brutto) z "nasycovania" za 4 roky
482 924,98 €
Spolu s úrokmi je zostatok k 31.12.2023
4 475 343,76 €
Pripísanie zostatku z "nasycovania" k výberu poistného k 1.1. násl. roka
5 473 448,46 €
5 047 948,99 €
4 639 058,24 €
4 191 413,82 €
3 677 334,54 €
3 035 921,78 €
Priznaný dôchodok osobám vo výsl. veku v príslušnom % z počtu oprávnených žiadateľov
1 423 604,16 €
88 579,81 €
105 188,53 €
105 188,53 €
110 724,77 €
143 942,20 €
Kumulačná potreba fin. prostr. v bežnom roku
1 423 604,16 €
1 406 995,44 €
1 445 749,11 €
1 512 183,97 €
1 639 517,46 €
1 191 082,15 €
Zostatok
4 049 844,30 €
3 640 953,54 €
3 193 309,13 €
2 679 229,85 €
2 037 817,08 €
1 844 839,63 €
Stav:
je -schodok/ + prebytok
je -schodok/ + prebytok
je -schodok/ + prebytok
je -schodok/ + prebytok
je -schodok/ + prebytok
je -schodok/ + prebytok
8
----- pokračovanie tabuľky-----
prognóza - Kalendárny rok
neprognózuje sa
7
8
9
10
11
12
13
14
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
Skutočný (aj prognóza) počet osôb vo výsluhovom veku
25
25
25
25
25
25
0
0
Výber poistného za pribl. 2524 osôb na finančné nasycovanie systému
998 104,69 €
998 104,69 €
998 104,69 €
998 104,69 €
998 104,69 €
998 104,69 €
998 104,69 €
998 104,69 €
Zostatok z výberu príspevku na "nasycovanie" k 31.12.2023
Zložené úročenie a pripísanie úrokov (brutto) z "nasycovania" za 4 roky
Spolu s úrokmi je zostatok k 31.12.2023
Pripísanie zostatku z "nasycovania" k výberu poistného k 1.1. násl. roka
2 842 944,32 €
1 830 603,59 €
2 180 968,39 €
2 547 941,91 €
2 660 248,46 €
2 772 555,01 €
2 857 180,37 €
3 058 066,73 €
Priznaný dôchodok osobám vo výsl. veku v príslušnom % z počtu oprávnených žiadateľov
138 405,96 €
138 405,96 €
138 405,96 €
138 405,96 €
138 405,96 €
138 405,96 €
0,00 €
0,00 €
Kumulačná potreba fin. prostr. v bežnom roku
2 010 445,43 €
647 739,89 €
631 131,18 €
885 798,14 €
885 798,14 €
913 479,34 €
797 218,33 €
664 348,61 €
832 498,89 €
1 182 863,70 €
1 549 837,21 €
1 662 143,76 €
1 774 450,31 €
1 859 075,67 €
2 059 962,04 €
2 393 718,12 €
je -schodok/ + prebytok
je -schodok/ + prebytok
je -schodok/ + prebytok
je -schodok/ + prebytok
je -schodok/ + prebytok
je -schodok/ + prebytok
je -schodok/ + prebytok
je -schodok/ + prebytok