Zákon navrhuje samofinancovanie príspevkov príslušníkmi obecných polícií odvádzaním osobitného poistného vo výške 3% do osobitného fondu Sociálnej poisťovne. V sledovanom období do roku 2035 je predpoklad získania dostatočného finančného krytia z odvádzaného poistného bez nárokov na dofinancovanie zo zdrojov Sociálnej poisťovne, príp. štátu. V uvedenom období celkové finančné krytie prevyšuje náklady na výdavky na vyplácanie príspevkov.
Pri kalkulácii finančného krytia návrhu sa vychádzalo:
-zo súčasnej priemernej mzdy príslušníka obecnej polície v roku 2019 1.098,- eur,
-z aktuálneho počtu príslušníkov obecných polícií 2.524,
-z výšky príspevku 60% vymeriavacieho základu určeného zákonom č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov,
-z príjmov z poistného vo výške 3% mzdy príslušníkov obecných polícií výpočty predpokladajú vyplácanie príspevku každej oprávnenej osobe max. 6 kalendárnych rokov,
-z uplatnenia nároku v rozsahu 75% osôb spĺňajúcich podmienky.
Pre podrobné finančné krytie návrhu viď tabuľku v prílohe.
2.Odhad dopadov na obyvateľov, hospodárenie podnikateľskej sféry a iných právnických osôb
Navrhovaný zákon nemá žiaden dopad.
3.Odhad dopadov na životné prostredie
Navrhovaný zákon nemá žiaden dopad.
4.Odhad dopadov na zamestnanosť
Z dôvodu nevyhnutnosti zabezpečenia správy osobitného poistného kmeňa spojenú s rozšírením agendy Sociálnej poisťovne možno predpokladať potrebu vytvoriť max. 2 pracovné miesta, príp. je na túto agendu možné zadeliť medzi existujúcich pracovníkov.
Zároveň možno predpokladať zvýšenie záujmu občanov o vykonávanie práce v obecnej polícii, ktoré pomôže k naplneniu existujúcich dlhodobo nenaplnených stavov obecných polícií.
5.Odhad vplyvov na podnikateľské prostredie
Navrhovaný zákon nemá žiaden dopad.
A.4. Alternatívne riešenia
Bezpredmetné
A.5. Stanovisko gestorov
Návrh zákona bol zaslaný na vyjadrenie Ministerstvu financií SR a stanovisko tohto ministerstva tvorí súčasť predkladaného materiálu.