2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Požiadavka na výdavky zo štátneho rozpočtu pre kapitolu Úradu pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo Slovenskej republiky (ďalej len „ÚNMS SR“) vo výške 45 000,- € je z dôvodu potreby pokrytia nákladov Slovenskej národnej akreditačnej služby (ďalej len „SNAS“) spojených s členstvom SNAS, ako zástupcu Slovenskej republiky v európskych a medzinárodných organizáciách zo štátneho rozpočtu v sume 45 000 € (členské poplatky ILAC, IAF a EA v sume 23 000 € a náklady spojené so zastupovaním a aktívnou prácou v týchto organizáciách v sume 22 000 €). Predmetné výdavky sú rozpočtovo kryté a budú SNAS poskytované ako transfer z kapitoly ÚNMS SR.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Slovenská národná akreditačná služba (ďalej len „SNAS“) je podľa zákona č. 505/2009 Z. z. verejnoprávnou inštitúciou, ktorá vykonáva svoju činnosť na neziskovom základe a v súčasnosti bez príspevku na nesamofinancovateľné činnosti.
SNAS vykonala analýzu financovania akreditačných služieb v krajinách Európskej únie (ďalej len „EÚ“). Financovanie akreditačných systémov v zahraničí je veľmi rôzne a závisí od množstva faktorov ako napríklad výška príspevku na spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu, počet a štruktúra akreditovaných subjektov a ich ekonomická sila, právna forma akreditačného orgánu, výkonnosť ekonomiky a mnoho ďalších. V súlade s pravidlami fungovania akreditačných systémov v EÚ podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady 765/2008, ktorým sa stanovujú požiadavky akreditácie a dohľadu nad trhom v súvislosti s uvádzaním výrobkov na trh a ktorým sa zrušuje nariadenie (EHS) č. 339/93 je poskytovanie akreditačných služieb v celej EÚ založené na princípe neziskovosti. V praxi to spôsobuje ťažkosti pri financovaní aktivít, ktoré nesúvisia priamo s akreditačnými službami (napr. členské poplatky v európskych a medzinárodných organizáciách a aktívna účasť na zasadaniach v týchto organizácií). Miera podpory zo strany štátu závisí od jeho vnímania strategického významu akreditácie pre verejný sektor a celú spoločnosť.
Prostredníctvom sekretariátu European cooperation for Accreditation (EA) SNAS oslovila národné akreditačné orgány, ktoré sú členmi tohto združenia. V krátkom dotazníku položila dve otázky za účelom získania informácie o spôsobe spolufinancovania jednotlivých národných akreditačných systémov. Prvá otázka znela „Je Váš národný akreditačný orgán podporovaný zo štátneho rozpočtu?“ a následne druhá: „Ktoré aktivity sú podporované zo štátneho rozpočtu?“ Z odpovedí akreditačných orgánov vyplýva, že len malá časť krajín nepodporuje zo štátneho rozpočtu činnosť svojich národných akreditačných orgánov. Počtom najväčšou skupinou sú národné akreditačné orgány, ktorých činnosť je čiastočne spolufinancovaná zo štátneho rozpočtu (napr. Česko, Nemecko, Holandsko, Švajčiarsko, Španielsko, Nórsko, Francúzsko, Srbsko, Macedónsko, Dánsko, Anglicko). Spolufinancované sú tie činnosti, resp. ich časť, ktoré nie sú samofinancovateľné a nie sú spojené so samotným poskytovaním akreditačných služieb – predovšetkým medzinárodná spolupráca; účasť v európskych a medzinárodných akreditačných združeniach. Zastupovanie Slovenskej