VYHLÁŠKA
Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky
z ... 2019,
ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 138/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti v oblasti emisnej kontroly v znení vyhlášky č. 122/2019 Z. z.
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky podľa § 136 ods. 3 písm. h) zákona č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov ustanovuje:
Čl. I
Vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 138/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti v oblasti emisnej kontroly v znení vyhlášky č. 122/2019 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V poznámke pod čiarou k odkazu 7 sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripája sa táto citácia: „predpis Európskej hospodárskej komisie Organizácie Spojených národov (EHK OSN) č. 134 Jednotné ustanovenia na účely typového schvaľovania motorových vozidiel a ich komponentov vzhľadom na bezpečnostné charakteristiky vozidiel poháňaných vodíkom (Ú. v. EÚ L 129, 17. 5. 2019).“.
2.V § 22 ods. 1 písm. f) a § 26 ods. 1 písm. p) sa slová „ods. 6“ nahrádzajú slovami „ods. 5“.
3.§ 23 sa dopĺňa odsekmi 7 a 8, ktoré znejú:
„(7)Stacionárne pracovisko emisnej kontroly, môže byť okrem priestorov podľa odseku 1 vybavené aj vonkajším priestorom na vykonávanie emisnej kontroly administratívnej (ďalej len „vonkajší priestor“). Vonkajší priestor musí byť vybavený technologickým vybavením podľa § 24 ods. 1. písm. g) a nevzťahujú sa na neho požiadavky podľa odsekov 2 a 3.
(8) Vonkajší priestor musí byť umiestnený na odstavných plochách podľa odseku 1 písm. a) piateho bodu, výrazne vyznačený na ploche a označený ako vyhradené parkovacie miesto pre výkon emisnej kontroly administratívnej na vozidlo najväčšej kategórie, na ktoré platné oprávnenie na vykonávanie emisnej kontroly.“.
4.V § 31 ods. 1 sa na konci pripája táto veta: „Ak je pracovisko emisnej kontroly vybavené vonkajším priestorom, musí byť tento priestor viditeľne označený o monitorovaní záznamovým zariadením podľa odseku 2.“.
5.§ 48 sa dopĺňa odsekom 7, ktorý znie:
„(9) Identifikáciu vozidla a vizuálnu kontrolu vozidla v rozsahu emisnej kontroly nie je potrebné vykonať, ak bola vykonaná tým istým technikom v plnom rozsahu v rámci technickej kontroly, ktorá bezprostredne predchádzala emisnej kontrole.“.
6.Za § 60 sa vkladá § 60a, ktorý vrátane nadpisu znie:
§ 60a
Prechodné ustanovenie k úprave účinnej od 1. januára 2020
Schválenie vhodnoti zariadenia udelené pre monitorovacie záznamové zariadenie podľa právnej úpravy účinnej do 31. decembra 2019 je naďalej platné pre pracovisko emisnej kontroly s monitorovacím záznamovým zariadením bez vonkajšieho priestoru.“.
7.V prílohe č. 1 časti B sa za bod 2.1.21 vkladajú nové body 2.1.22 2.1.36, ktoré znejú:
„2.1.22Ak je pracovisko emisnej kontroly vybavené vonkajším priestorom podľa § 23 ods. 7 a 8, monitorovacie záznamové zariadenie musí spĺňať požiadavky podľa bodov 2.1.23 až 2.1.36.
2.1.23Monitorovacie záznamové zariadenie vonkajšieho priestoru zaznamenáva snímky vozidla pristaveného na vykonanie emisnej kontroly administratívnej. Monitorovacie záznamové zariadenie zasiela snímky do celoštátneho informačného systému.
2.1.24Monitorovacie záznamové zariadenie vonkajšieho priestoru musí umožniť vytvorenie
2.1.24.1snímky prednej časti vozidla pristaveného k výkonu emisnej kontroly administratívnej vo vonkajšom priestore a
2.1.24.2snímok prednej časti vozidla, na ktorom sa vykonáva emisná kontrola administratívna vo vonkajšom priestore.
2.1.25Monitorovacie záznamové zariadenie vonkajšieho priestoru je tvorené najmenej
2.1.25.1jedným záznamovým zariadením (kamerou), ktoré vyhotovuje snímky podľa bodu 2.1.24,
2.1.25.2zariadením, ktoré automaticky zasiela snímky podľa bodu 2.1.23 do celoštátneho informačného systému,
2.1.25.3jednou čítačkou čiarového kódu,
2.1.25.4ďalšími zariadeniami na vzájomné prepojenie zariadení podľa bodov 2.1.25.1 až 2.1.25.3 s celoštátnym informačným systémom, ak sú potrebné.
2.1.26Snímka podľa bodu 2.1.24.1 sa vytvára na základe impulzu z prislúchajúcej čítačky čiarového kódu.
2.1.27Snímky podľa bodu 2.1.24.2 sa musia vytvárať automaticky najneskôr každých 60 sekúnd. Interval sa spúšťa vytvorením snímky podľa bodu 2.1.26 a ukončuje sa opakovaným vytvorením snímky podľa bodu 2.1.26.
2.1.28Každú snímku podľa bodu 2.1.24 musí monitorovacie záznamové zariadenie označiť časom vytvorenia a identifikačným kódom. Čas vytvorenia musí byť zhodný s aktuálnym univerzálnym koordinovaným časom UTC +1 zisteným prostredníctvom protokolu NTP (network time protocol).
2.1.29Identifikačný kód snímky
2.1.29.1podľa bodu 2.1.24.1 tvorí znak „V“ a poradové číslo , napríklad „V01“,
2.1.29.2podľa bodu 2.1.24.2 tvorí znak „R“ a poradové číslo , napríklad „R01“.
2.1.30Snímky podľa bodov 2.1.29.1 a 2.1.29.2 vyhotovované tým istým záznamovým zariadením.
2.1.31Snímky podľa bodu 2.1.24 spolu s digitálnym textovým reťazcom podľa bodov 2.1.28 a 2.1.29 musí monitorovacie záznamové zariadenie zaslať do celoštátneho informačného systému.
2.1.32Snímky musia byť prenášané vo formáte podporovanom celoštátnym informačným systémom, pričom nesmú byť pozmenené voči originálu, najväčšie rozlíšenie každej snímky musí́ byť 1280 × 960 bodov a najväčšia veľkosť každej snímky musí byť 50 kB.
2.1.33Snímky podľa bodu 2.1.24 zaslané do celoštátneho informačného systému musia umožniť vizuálne rozpoznanie
2.1.33.1evidenčného čísla vozidla,
2.1.33.2druhu vozidla,
2.1.33.3farby vozidla,
2.1.33.4ďalších zjavných rozlišovacích znakov vozidla.
2.1.34Monitorovacie záznamové zariadenie vonkajšieho priestoru musí svojim konštrukčným vyhotovením a spôsobom obsluhy zodpovedať špecifickým prevádzkovým podmienkam pracoviska emisnej kontroly (spoľahlivosť, opakovateľnosť, prašnosť, vlhkosť, teplota, svetelné podmienky a podobne).
2.1.35Časti monitorovacieho záznamového zariadenia vonkajšieho priestoru môžu slúžiť súčasne aj na monitorovanie vykonávania technických kontrol a ukladanie údajov z tohto monitorovania.
2.1.36Požiadavky na umiestnenie kamery monitorujúcej vonkajší priestor a jej nasmerovanie sú uvedené v prílohe č. 5.“.
8.V prílohe č. 5 sa za odsek 10 vkladajú nové odseky 11 a 12, ktoré znejú:
„(11) Okrem kamier podľa odseku 1, môže byť pracovisko emisnej kontroly vybavené aj kamerou monitorujúcou vonkajší priestor.
(12) Kamera monitorujúca vonkajší priestor musí byť umiestnená vo výške 3,8 m až 4,2 m s takým nasmerovaním a priblížením, aby kamera zaznamenala na snímke celé vozidlo, vrátane jeho motorového priestoru. Kamera monitorujúca vonkajší priestor musí byť umiestnená tak, aby zaznamenávaný vonkajší priestor nebol prekrytý žiadnymi prekážkami.“.
Doterajšie odseky 11 a 12 sa označujú ako odseky 13 a 14.
Čl. II
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. januára 2020.