1
TABUĽKA ZHODY
právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie
Smernica
Smernica Rady 96/53/ES z 25. júla 1996 ktorou sa v spoločenstve stanovujú najväčšie prípustné rozmery niektorých vozidiel vo vnútroštátnej a medzinárodnej cestnej doprave a maximálna povolená hmotnosť v medzinárodnej cestnej doprave v platnom znení
Právne predpisy Slovenskej republiky
-Zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov
-Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov
-Vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 134/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v cestnej premávke v znení vyhlášky č. .../2019 Z. z.
-Návrh vyhlášky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky č. 134/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v cestnej premávke v znení vyhlášky č. .../2019 Z. z.
1
2
3
4
5
6
7
8
Článok (Č,.O, V,P)
Text
Spôsob transpozície
Číslo
Článok (Č,§,O,V,P)
Text
Zhoda
Poznámky
Č: 2
„— ‚vozidlo s nulovými emisiami‘ je ťažké úžitkové vozidlo s nulovými emisiami vymedzené v článku 3 bode 11 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1242
Návrh vyhlášky
Čl. I
bod 1
§ 1
O: 1
P: m)
m)vozidlom s nulovými emisiami ťažké úžitkové vozidlo s nulovými emisiami podľa osobitného predpisu.1)
1) Čl. 3 jedenásty bod nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/1242 z 20. júna 2019, ktorým sa stanovujú emisné normy CO2 pre nové ťažké úžitkové vozidlá a menia nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 595/2009 a (EÚ) 2018/956 a smernica Rady 96/53/ES (Ú. v. EÚ, L 198, 25.7.2019).
Ú
MDV SR
Č: 2
‚odosielateľ‘ znamená právny subjekt alebo fyzickú alebo právnickú osobu, ktorá je uvedená na nákladnom liste alebo na rovnocennom prepravnom doklade, napríklad na tranzitnom nákladnom liste, ako odosielateľ, a/alebo v ktorej mene alebo na ktorej účet sa uzavrela zmluva o preprave s dopravnou spoločnosťou.
N
Návrh zákona
Čl. I
bod 4
§ 2
O: 29
(29) Odosielateľom je osoba uvedená ako odosielateľ v nákladnom liste alebo v rovnocennom prepravnom doklade, akým je tranzitný nákladný list,13a) alebo v ktorej mene alebo na ktorej účet sa uzavrela zmluva o preprave s dopravcom.
Ú
MDV SR
Č: 10b
Maximálne povolené hmotnosti vozidiel s pohonom na alternatívne palivá alebo vozidiel s nulovými emisiami stanovené v bodoch 2.2.1, 2.2.2, 2.2.3, 2.2.4, 2.3.1, 2.3.2 a 2.4 prílohy I.
Vozidlá s pohonom na alternatívne palivá alebo vozidlá s nulovými emisiami musia byť tiež v súlade s
Návrh vyhlášky
§ 44
O: 8
(8) Ak vozidlo alebo jazdná súprava svojimi rozmermi a hmotnosťami prekračuje najväčšie povolené rozmery (ďalej len „nadrozmerná doprava“) alebo najväčšie povolené hmotnosti (ďalej len „nadmerná doprava“) ustanovené vykonávacím právnym predpisom podľa § 136 ods. 3 písm. d), vozidlo podlieha povoleniu na zvláštne
Ú
MDV SR
2
obmedzeniami najvyššej povolenej hmotnosti na nápravu stanovenými v bode 3 prílohy I.
Dodatočná hmotnosť požadovaná pre vozidlá s pohonom na alternatívne palivá alebo vozidlá s nulovými emisiami sa vymedzí na základe dokumentácie poskytnutej výrobcom pri schválení dotknutého vozidla. Táto dodatočná hmotnosť sa uvádza v úradnom doklade požadovanom podľa článku 6.
Komisia je splnomocnená v súlade s článkom 10 h prijímať delegované akty s cieľom aktualizovať na účely tejto smernice zoznam alternatívnych palív uvedený v článku 2, ktoré si vyžadujú dodatočnú hmotnosť. Je mimoriadne dôležité, aby Komisia dodržiavala svoj zvyčajný postup a pred prijatím takýchto delegovaných aktov viedla konzultácie s odborníkmi, a to aj s odborníkmi členských štátov.
užívanie ciest. Podmienky prevádzky nadrozmernej dopravy a nadmernej dopravy ako aj označovanie vozidiel pri nadrozmernej doprave a nadmernej doprave ustanoví vykonávací právny predpis podľa § 136 ods. 3 písm. d).
Č: 10f
O: 1
1. Členské štáty stanovia na prepravu kontajnerov a výmenných nadstavieb pravidlá vyžadujúce, aby:
a) odosielateľ vystavil dopravcovi, ktorého poverí prepravou kontajneru alebo výmennej nadstavby, vyhlásenie, v ktorom sa uvádza hmotnosť prepravovaného kontajnera alebo výmennej nadstavby, a
b) dopravca sprístupnil všetky relevantné dokumenty, ktoré poskytol odosielateľ.
N
Návrh zákona
Návrh vyhlášky
Čl. I
bod 30
§ 44
O: 13
Čl. I
bod 5
§ 24
(13) Odosielateľ je povinný vystaviť vyhlásenie s údajmi o hmotnosti vozidla a jazdnej súpravy a zodpovedá za správnosť údajov; vyhlásenie je súčasťou dokladov ustanovených na vedenie vozidla v cestnej premávke. Kópiu vyhlásenia archivuje odosielateľ po dobu piatich rokov odo dňa vydania vyhlásenia. Okolnosti, za ktorých sa vyhlásenie o hmotnosti vystavuje a aké údaje sa v ňom uvádzajú, ustanovuje vykonávací právny predpis podľa § 136 ods. 3 písm. d).
§ 24
Vyhlásenie odosielateľa
(1) Vozidlá a jazdné súpravy používané pri intermodálnej doprave musia byť vybavené vyhlásením odosielateľa vystaveným cestnému dopravcovi, v ktorom sa uvádza
a)identifikačné údaje o odosielateľovi,
b)celková hmotnosť naloženej intermodálnej nákladnej jednotky.
(2) Za vyhlásenie odosielateľa sa považuje aj nákladný list alebo rovnocenný prepravný doklad, akým je tranzitný nákladný list,36a) pokiaľ obsahuje údaje podľa odseku 1 písm. a) a b).
Ú
MDV SR
3
36a) Napríklad Dohovor o prepravnej zmluve v medzinárodnej cestnej nákladnej doprave (CMR) (vyhláška ministra zahraničných vecí č. 11/1975 Zb.) v platnom znení.
Príloha č. I
B: 2.2.1
2.2.1 Prívesové súpravy s piatimi alebo šiestimi nápravami
a) dvojnápravové motorové vozidlo s trojnápravovým
prívesom 40 ton
b) trojnápravové motorové vozidlo s dvoj- alebo trojnápravovým prívesom 40 ton
V prípade jazdných súprav vrátane vozidiel s pohonom na alternatívne palivá alebo vozidiel s nulovými emisiami sa maximálna povolená hmotnosť stanovená v tomto oddiele zvyšuje o dodatočnú hmotnosť technológie pohonu na alternatívne palivo, t. j. o 1 tonu, alebo pohonu s nulovými emisiami, t. j. o 2 tony.
Vyhláška
Návrh vyhlášky
§ 5
O: 1
P: j)
Čl. I
bod 3
§ 5
O: 6
(1)Najväčšie povolené hmotnosti sú:
j)jazdných súprav ..............................40,00 t,
(6) Najväčšie povolené hmotnosti podľa odseku 1 písm. a), okrem dvojnápravových autobusov, písm. b), h), j) a k) možno zvýšiť o dodatočnú hmotnosť najviac 1 t potrebnú pre technológiu alternatívnych palív vozidiel s pohonom na alternatívne palivo alebo najviac o 2 t potrebné pre pohon vozidla s nulovými emisiami; hmotnosti pripadajúce na nápravy musia zostať zachované. Informácia o dodatočnej hmotnosti pre vozidlá s alternatívnym palivom alebo pre vozidlá s nulovými emisiami sa uvádza v doklade podľa § 23 ods. 1 písm. c).
Ú
MDV SR
Príloha č. I
B: 2.2.2
2.2.2 Návesové súpravy s piatimi alebo šiestimi nápravami
a) dvojnápravové motorové vozidlo s trojnápravovým
návesom 40 ton
b) trojnápravové motorové vozidlo s dvoj- alebo trojnápravovým návesom 40 ton
c) trojnápravové motorové vozidlo s dvoj- alebo trojnápravovým návesom nesúcim 40- stopový ISO kontajner, ako prepravná činnosť kombinovanej dopravy
44 ton
V prípade jazdných súprav vrátane vozidiel s pohonom na alternatívne palivá alebo vozidiel s nulovými emisiami sa maximálna povolená hmotnosť stanovená v tomto oddiele zvyšuje o dodatočnú hmotnosť technológie pohonu na alternatívne palivo, t. j. o 1 tonu, alebo pohonu s nulovými emisiami, t. j. o 2 tony.
Vyhláška
Návrh vyhlášky
§ 5
O: 1
P: j) a k)
Čl. I
bod 3
§ 5
O: 6
(1)Najväčšie povolené hmotnosti sú:
j) jazdných súprav ..............................40,00 t,
k) jazdných súprav používaných v intermodálnej doprave, súpravy ťahača a manipulovateľného cestného návesu v intermodálnej doprave, jazdnej súpravy s cisternovým kontajnerom alebo výmennou nadstavbou v intermodálnej doprave .............................................44,00 t,
(6) Najväčšie povolené hmotnosti podľa odseku 1 písm. a), okrem dvojnápravových autobusov, písm. b), h), j) a k) možno zvýšiť o dodatočnú hmotnosť najviac 1 t potrebnú pre technológiu alternatívnych palív vozidiel s pohonom na alternatívne palivo alebo najviac o 2 t potrebné pre pohon vozidla s nulovými emisiami; hmotnosti pripadajúce na nápravy musia zostať zachované. Informácia o dodatočnej hmotnosti pre vozidlá s alternatívnym palivom alebo pre vozidlá s nulovými emisiami sa uvádza v doklade podľa § 23 ods. 1 písm. c).
Ú
MDV SR
4
Príloha č. I
B: 2.2.3
2.2.3 Prívesové súpravy so štyrmi nápravami skladajúce sa z dvojnápravového motorového vozidla a dvojnápravového prívesu 36 ton
V prípade jazdných súprav vrátane vozidiel s pohonom na alternatívne palivá alebo vozidiel s nulovými emisiami sa maximálna povolená hmotnosť stanovená v tomto oddiele zvyšuje o dodatočnú hmotnosť technológie pohonu na alternatívne palivo, t. j. o 1 tonu, alebo pohonu s nulovými emisiami, t. j. o 2 tony.
Vyhláška
Návrh vyhlášky
§ 5
O: 1
P: j)
Čl. I
bod 3
§ 5
O: 6
(1)Najväčšie povolené hmotnosti sú:
j)jazdných súprav ..............................40,00 t,
(6) Najväčšie povolené hmotnosti podľa odseku 1 písm. a), okrem dvojnápravových autobusov, písm. b), h), j) a k) možno zvýšiť o dodatočnú hmotnosť najviac 1 t potrebnú pre technológiu alternatívnych palív vozidiel s pohonom na alternatívne palivo alebo najviac o 2 t potrebné pre pohon vozidla s nulovými emisiami; hmotnosti pripadajúce na nápravy musia zostať zachované. Informácia o dodatočnej hmotnosti pre vozidlá s alternatívnym palivom alebo pre vozidlá s nulovými emisiami sa uvádza v doklade podľa § 23 ods. 1 písm. c).
Ú
MDV SR
Príloha č. I
B: 2.2.4
2.2.4 Návesové súpravy so štyrmi nápravami skladajúce sa z dvojnápravového motorového vozidla a dvojnápravového návesu, ak vzdialenosť medzi nápravami návesu:
2.2.4.1 je 1,3 m alebo väčšia, ale nie viac než 1,8 m
36 ton
2.2.4.2 je väčšia než 1,8 m 36 ton
+ 2 tonová tolerancia, ak sa rešpektuje maxim.
povolená hmotnosť (MAW) motorového vozidla
(18 ton) a MAW dvojitej nápravy návesu (20 ton)
a ak je hnacia náprava vybavená zdvojenými pneumatikami
a ak má pneumatické zavesenie alebo
zavesenie uznané za ekvivalentné v rámci spoločenstva
tak, ako je definované v prílohe II.
V prípade jazdných súprav vrátane vozidiel s pohonom na alternatívne palivá alebo vozidiel s nulovými emisiami sa maximálna povolená hmotnosť stanovená v tomto oddiele zvyšuje o dodatočnú hmotnosť technológie pohonu na alternatívne palivo, t. j. o 1 tonu, alebo pohonu s nulovými emisiami, t. j. o 2 tony.
Vyhláška
Návrh vyhlášky
§ 5
O: 1
P: j)
Čl. I
bod 3
§ 5
O: 6
(1)Najväčšie povolené hmotnosti sú:
j)jazdných súprav ..............................40,00 t,
(6) Najväčšie povolené hmotnosti podľa odseku 1 písm. a), okrem dvojnápravových autobusov, písm. b), h), j) a k) možno zvýšiť o dodatočnú hmotnosť najviac 1 t potrebnú pre technológiu alternatívnych palív vozidiel s pohonom na alternatívne palivo alebo najviac o 2 t potrebné pre pohon vozidla s nulovými emisiami; hmotnosti pripadajúce na nápravy musia zostať zachované. Informácia o dodatočnej hmotnosti pre vozidlá s alternatívnym palivom alebo pre vozidlá s nulovými emisiami sa uvádza v doklade podľa § 23 ods. 1 písm. c).
Ú
MDV SR
Príloha č. I
2.3.1 Dvojnápravové motorové vozidlá 18 ton
Návrh vyhlášky
Čl. I
bod 3
§ 5
(6) Najväčšie povolené hmotnosti podľa odseku 1 písm. a), okrem dvojnápravových autobusov, písm. b), h), j) a k) možno zvýšiť o dodatočnú hmotnosť
Ú
MDV SR
5
B: 2.3.1
Vozidlá s nulovými emisiami: maximálna povolená hmotnosť 18 ton sa zvyšuje o dodatočnú hmotnosť potrebnú pre technológiu pohonu s nulovými emisiami, a to maximálne o 2 tony.
O: 6
najviac 1 t potrebnú pre technológiu alternatívnych palív vozidiel s pohonom na alternatívne palivo alebo najviac o 2 t potrebné pre pohon vozidla s nulovými emisiami; hmotnosti pripadajúce na nápravy musia zostať zachované. Informácia o dodatočnej hmotnosti pre vozidlá s alternatívnym palivom alebo pre vozidlá s nulovými emisiami sa uvádza v doklade podľa § 23 ods. 1 písm. c).
Príloha č. I
B: 2.3.2
2.3.2 Trojnápravové motorové vozidlá
— 25 ton
— 26 ton
vtedy, ak má hnacia náprava zdvojené pneumatiky
a ak má pneumatické zavesenie alebo zavesenie
uznané za ekvivalentné v rámci spoločenstva tak,
ako je definované v prílohe II, alebo v tých prípadoch,
kedy má každá hnacia náprava zdvojenú
pneumatiku a maximálne hmotnostné zaťaženie
každej nápravy nepresahuje 9,5 tony.
Trojnápravové vozidlá s nulovými emisiami: maximálna povolená hmotnosť 25 ton alebo 26 ton, ak hnacia náprava zdvojené pneumatiky a pneumatické zavesenie alebo zavesenie uznané za ekvivalentné v rámci Únie tak, ako je definované v prílohe II, alebo ak každá hnacia náprava zdvojené pneumatiky a maximálne hmotnostné zaťaženie každej nápravy nepresahuje 9,5 tony, sa zvyšuje o dodatočnú hmotnosť potrebnú pre technológiu pohonu s nulovými emisiami, a to maximálne o 2 tony.
Vyhláška
Návrh vyhlášky
§ 5
O: 1
P: b)
Čl. I
bod 3
§ 5
O: 6
(1)Najväčšie povolené hmotnosti sú:
b)motorových vozidiel s tromi nápravami .......................................25,00 t,
ak je hnacia náprava vybavená dvojitou montážou pneumatík a vzduchovým odpružením alebo odpružením uznaným za rovnocenné v rámci Európskej únie alebo ak je každá hnacia náprava vybavená dvojitou montážou pneumatík a najväčšia technicky prípustná hmotnosť pripadajúca na nápravu neprevyšuje 9,50 t .....................................26,00 t,
(6) Najväčšie povolené hmotnosti podľa odseku 1 písm. a), okrem dvojnápravových autobusov, písm. b), h), j) a k) možno zvýšiť o dodatočnú hmotnosť najviac 1 t potrebnú pre technológiu alternatívnych palív vozidiel s pohonom na alternatívne palivo alebo najviac o 2 t potrebné pre pohon vozidla s nulovými emisiami; hmotnosti pripadajúce na nápravy musia zostať zachované. Informácia o dodatočnej hmotnosti pre vozidlá s alternatívnym palivom alebo pre vozidlá s nulovými emisiami sa uvádza v doklade podľa § 23 ods. 1 písm. c).
Ú
MDV SR
Príloha č. I
B: 2.4
2.4 Trojnápravové kĺbové autobusy
28 ton
Trojnápravové kĺbové autobusy s nulovými emisiami: maximálna povolená hmotnosť 28 ton sa zvyšuje o dodatočnú hmotnosť potrebnú pre technológiu pohonu s nulovými emisiami, a to maximálne o 2 tony.
Vyhláška
Návrh vyhlášky
§ 5
O:1
písm. h)
Čl. I
bod 3
§ 5
O: 6
(1) Najväčšie povolené hmotnosti sú:
h)dvojčlánkových kĺbových autobusov s tromi nápravami ...............28,00 t,
(6) Najväčšie povolené hmotnosti podľa odseku 1 písm. a), okrem dvojnápravových autobusov, písm. b), h), j) a k) možno zvýšiť o dodatočnú hmotnosť najviac 1 t potrebnú pre technológiu alternatívnych palív vozidiel s pohonom na alternatívne palivo alebo najviac o 2 t potrebné pre pohon vozidla s
Ú
MDV SR
6
nulovými emisiami; hmotnosti pripadajúce na nápravy musia zostať zachované. Informácia o dodatočnej hmotnosti pre vozidlá s alternatívnym palivom alebo pre vozidlá s nulovými emisiami sa uvádza v doklade podľa § 23 ods. 1 písm. c).