Všetky negatívne vplyvy Komisia žiada zabezpečiť v rámci schválených limitov dotknutých kapitol na príslušný rozpočtový rok, bez zvýšených požiadaviek na rozpočet verejnej správy. V prípade pozitívneho vplyvu z novo zavedených pokút, ak tento nie je možné v súčasnosti kvantifikovať, uvedenú skutočnosť Komisia žiada uviesť a zdôvodniť v bode 10. Poznámky doložky vybraných vplyvov.
V nadväznosti na vyššie uvedené pripomienky je potrebné upraviť doložku a analýzu vplyvov na rozpočet verejnej správy.
K vplyvom na podnikateľské prostredie
V analýze vplyvov na podnikateľské prostredie Komisia žiada dopracovať analýzu podľa paragrafového znenia v časti 3.3. náklady regulácie jednotlivo kvôli zavedeniu:
a)osobitného ustanovenia pre nabíjacie stanice na nabíjanie elektrických vozidiel,
b)ustanovenia pre oslobodenie od spotrebnej dane z uhlia pri technicky odôvodnených stratách,
c)zaradenia bioplyn a biometán určený na použitie ako pohonná látka alebo ako palivo na výrobu tepla do predmetu dane.
Ďalej Komisia žiada doplniť vyčíslenie nákladov do súhrnnej tabuľky číslo 3.3.4. nákladov regulácie. Pri vyčíslení administratívnych nákladov, Komisia odporúča použiť kalkulačku nákladov, ktorá je zverejnená na webovom sídle Ministerstva hospodárstva SR.
Ako príklad vplyvov na podnikateľské prostredie Komisia uvádza:
1.Bod 28, 45 a 60 – Navrhovanou úpravou sa ustanovenie dopĺňa o povinnosť podať daňové priznanie aj pre platiteľov dane, ktorí v zdaňovacom období uskutočnili len dodávky bez dane alebo len dodávky oslobodené od dane. Uvedené je potrebné pre účely vypracovania Ročnej správy o poskytnutej výške štátnej pomoci pre Európsku komisiu, ako aj pre štatistické účely finančnej správy.
2.Bod 29, 46 a 61 – Legislatívno-technická úprava súvisiaca s doplnením povinnosti podať daňové priznanie aj pre osoby, ktoré realizujú len dodávky elektriny oslobodené od dane alebo bez spotrebnej dane, a to aj také, ktorých daňová povinnosť nepresiahne 5 eur.
3.Bod 50 – Navrhovanou úpravou sa do predmetu dane dopĺňa bioplyn a biometán určený na použitie ako pohonná látka alebo ako palivo na výrobu tepla.
Komisia žiada predkladateľa o kvalitatívny popis ako aj kvantitatívny výpočet nákladov či úspor (ak je možný na základe dispozície dátami či cez Kalkulačku nákladov) v dôsledku negatívnych a pozitívnych vplyvov v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie, ktorú predkladateľ nevyplnil v súlade s osobitnou časťou dôvodovej správy a zmenami regulácie vo vlastnom materiáli.
Predkladateľ v doložke vybraných vplyvov v časti „Charakter predkladaného materiálu“ uvádza Materiál legislatívnej povahy, pričom spolu s materiálom predkladá aj tabuľky zhody. Komisia odporúča o zosúladenie, aby bolo zrejmé, že dôvodom novely je potreba transpozície s právom EÚ. To sa týka aj časti 7. Doložky vybraných vplyvov.
K sociálnym vplyvom
Predkladaný materiál okrem iného zavádza osobitné ustanovenia pre zdaňovanie skvapalneného zemného plynu, zavádza osobitné ustanovenie týkajúce sa nabíjacích staníc na nabíjanie elektrických vozidiel, zavádza zvýhodnené sadzby dane na minerálny olej s obsahom biogénnej látky alebo dopĺňa možnosť osobitného oslobodenia od spotrebnej dane z uhlia v osobitných prípadoch a iné opatrenia. Medzi dotknutými subjektmi predkladateľ uvádza okrem iného aj konečných spotrebiteľov elektriny, uhlia a zemného plynu.
Na základe uvádzaných skutočností preto predkladateľovi Komisia odporúča vypracovať analýzu sociálnych vplyvov (príloha č. 4 Jednotnej metodiky na posudzovanie vybraných vplyvov) a zhodnotiť ich predovšetkým v bode 4.1 (vplyvy na hospodárenie domácností). V prípade, že predkladateľ považuje jednotlivé vplyvy za marginálne, Komisia odporúča danú skutočnosť deklarovať v bode 10. Poznámky doložky vybraných vplyvov.
K vplyvom na životné prostredie
Vzhľadom na to, že uvedené spotrebné dane sú späté aj so životným prostredím, Komisia žiada prehodnotiť vplyvy na životné prostredie. Zároveň Komisia žiada vypracovať analýzu vplyvov na životné prostredie.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
nesúhlasné stanovisko