Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 73/1986 Zb. o umelom prerušení tehotenstva v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Milan Krajniak, Jozef Lukáč.
Základným cieľom návrhu novely zákona o umelom prerušení tehotenstva je vytvoriť priestor pre kvalifikované zváženie rozhodnutia o podstúpení interrupcie. Pri interrupcii vždy prichádza k ukončeniu nevinnej formy ľudského života, preto spoločnosť právo preferovať pokračovanie tehotenstva pred jeho ukončením.
Ľudský plod je bytosť, ktorá môže stratiť budúci úplný ľudský život presne taký život, aký žijeme teraz my. Ťažko si možno predstaviť, že by strata predmetu takého významu, strata hodnoty, ktorá je pre nás tou najdôležitejšou na svete, nemala mať žiadnu morálnu váhu.
Podľa odbornej literatúry možno ku koncu 6. týždňa pozorovať pulzovanie primitívneho srdca plodu, ktorý sa zisťuje ultrazvukom. Preto návrh novely zákona zavádza podmienku pristúpenia k interrupcii do 7. týždňa, teda ešte pred prvým tlkotom srdca plodu, ktorý je potrebné potvrdiť výsledkom ultrazvuku. Takéto potvrdenie vydá tehotnej žene príslušný odborný lekár.
Právo, tak ako aj umenie, náboženstvo, literatúra, história, je súčasťou každej spoločnosti a prispieva k dnešnému aj budúcemu charakteru spoločnosti. Právo vyjadruje, že určité hodnoty zaujímajú privilegované miesto v spoločnosti. Právo, ktoré vyjadruje, že interrupcie závažným morálnym problémom, vhodnejší vplyv na správanie a názory, ako právo, ktoré nepriznáva nenarodenému životu žiadnu hodnotu, pretože vízie, ktoré uplatňujeme v práve prispievajú k tomu čím sme ako spoločnosť.
Predkladaný návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá vplyv na podnikateľské prostredie, má pozitívne sociálne vplyvy a vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, nemá vplyv na životné prostredie, a nemá ani vplyv na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B.Osobitná časť
K článku I:
Navrhuje sa zaviesť podmienku pristúpenia k interrupcii ešte pred 7. týždňom, teda pred prvým tlkotom srdca plodu, ktorý je potrebné potvrdiť výsledkom ultrazvuku.
K článku II:
Účinnosť sa navrhuje ustanoviť od 1. decembra 2019.