Pozitívne vplyvy predmetnej regulácie na podnikateľské prostredie ako aj na lepší a kvalitnejší výkon štátnej správy (ktoré sú bližšie popísané v osobitnej časti dôvodovej správy pri odôvodnení jednotlivých novelizačných bodov) predkladateľ identifikoval najmä v nasledujúcich oblastiach:
▪vyčistenie „podnikateľského prostredia“ od tzv. mŕtvych spoločností, ktoré je spôsobilé prispieť k
➢zlepšeniu a stransparentneniu podnikateľského prostredia,
➢poskytnutiu reálnejšieho obrazu skladby slovenského podnikateľského prostredia, a teda aj zreálneniu štatistických údajov, ktoré sú rozhodné pre činnosť štátnych orgánov v rôznych sledovaných oblastiach,
➢efektívnej migrácii dát v rámci plánovaného budovania novej infraštruktúry obchodného registra,
▪zlepšenie a zefektívnenie fungovania obchodného registra, predovšetkým v oblasti elektronizácie procesov smerujúcich k zapísaniu údajov do obchodného registra, zmien zapísaných údajov a ich prípadného výmazu a referencovaním vybraných údajov oproti národným referenčným registrom; pričom sa predpokladá a očakáva, že uvedená elektronizácia procesov povedie aj k zefektívneniu interných procesov súvisiacich so spracovaním a pridelením podania na strane registrových súdov, čo môže mať nepriamy vplyv aj na rýchlosť vybavenia podania,
▪komplexnej novej právnej úprave procesu zrušovania obchodných spoločností a ich likvidácie, ktorá je spôsobilá vyriešiť dlhodobé aplikačné problémy a zefektívniť proces likvidácie, a tiež prispieť k efektívnej migrácii dát v rámci plánovaného budovania novej infraštruktúry obchodného registra,
▪odstránenie vybraných aplikačných problémov (napr. zlepšenie prepojenia likvidácií s konkurzným konaním),
▪a ďalšie, ktoré sú podrobnejšie popísané pri odôvodnení jednotlivých novelizačných bodov v osobitnej časti dôvodovej správy.
Negatívne vplyvy predmetnej regulácie na podnikateľské prostredie predkladateľ identifikoval najmä v nasledujúcich oblastiach:
▪povinnosti zložiť preddavok na likvidáciu v sume určenej všeobecne záväzným právnym predpisom, ktorý vydá Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky,
▪právnej úpravy „prepadnutia“ majetkových hodnôt spoločnosti do vlastníctva štátu v prípade márneho uplynutia 4ročnej lehoty (plynúcej od výmazu spoločnosti z obchodného registra bez právneho nástupcu) pre podanie návrhu na nariadenie dodatočnej likvidácie majetku spoločnosti,
▪jednorazových „notifikačných“ povinnostiach súvisiacich s potrebou aktualizácie zapísaných údajov o podniku zahraničnej právnickej osoby, organizačnej zložke podniku zahraničnej právnickej osoby a organizačnej zložke podniku slovenskej právnickej osoby v obchodnom registri z dôvodu potreby efektívnej migrácie dát v rámci plánovaného budovania novej infraštruktúry obchodného registra,
▪a ďalšie.
Vo vzťahu k uvádzaným negatívnym dopadom považuje predkladateľ za potrebné uviesť, že tieto nie je možné bez ďalšieho považovať primárne za negatívne. Napríklad v prípade preddavku na likvidáciu síce ide o úpravu, ktorá doposiaľ neexistovala, a teda sa môže javiť ako zakladajúca negatívny vplyv, v konečnom dôsledku však je spôsobilá zabezpečiť efektívne, včasné a účinné vedenie a ukončenie procesu likvidácie spoločnosti, ktoré následne povedie k skoršiemu uspokojeniu nárokov veriteľov a taktiež zabezpečí v nevyhnutnej miere aj záujem na zabezpečení odmeny pre likvidátora v súvislosti s výkonom jeho funkcie. Dotknuté opatrenie tak síce založí požiadavku na „zloženie“ sumy zodpovedajúcej preddavku na likvidáciu do notárskej úschovy, avšak uvedené peňažné prostriedky zabezpečia krytie oprávnených nárokov likvidátora (odmena a náhrada nákladov), teda nie