Súprava ťahač ( 2 nápravy 18t) a náves (3 nápravy 35t)
**po uplatnení 25% zľavy na prvých 36 mesiacov od prvej evidencie vozidla (§7 ods.1, písm.a)
a zaradení do nižšej hmotnostnej kategórie (§6 ods.2)
Každá z uvedených krajín používa trochu inú metodiku výpočtu dane, aj keď všetky vychádzajú z počtu náprav a celkovej hmotnosti vozidla. V Poľsku majú právomoci jednotlivé vojvodstvá určovať výšku tejto dane, avšak centrálne je daná max výška (uvedená v tabuľke).
Systém výpočtu dane v Slovenskej republike je veľmi podobný tomu v Českej republike. Sadzby sú pevne dané a v zákone je potom riešená úľava. Tá je ale napríklad v Českej republike na prvé 3 roky od uvedenia vozidla do prevádzky až vo výške 48%, (ďalšie 3 roky 40% a ďalšie 25%), kým na Slovensku v súčasnosti len 25% na prvé 3 roky (ďalšie 3 roky 20% a ďalšie 15%). Pritom už základné sadzby daní v Českej republike (z ktorých sa odvodzujú úľavy) sú nižšie, než u nás. Už na prvý pohľad je tu zjavná nevýhoda v konkurencieschopnosti. Na tento neutešený stav už niekoľko rokov upozorňuje aj združenie ČESMAD Slovakia.
Chceme aby sa naši dopravcovia vrátili na Slovensko a boli konkurenčne schopní súťažiť s dopravcami iných krajín EÚ a krajín V4.
A toto je dôvod, prečo predkladáme túto novelu. Navrhujeme upraviť výšku dane pre kategórie vozidiel platiacich mýto tak, a aby sa ich výška, čo najviac priblížila najnižším sadzbám krajín V4 a postupne približovala najnižším sadzbám v EÚ. Zvolili sme jednoduchý model a to navýšenie úľav na dani z motorových vozidiel na podobnú úroveň, ako je tomu v Českej republike. V našom konkrétnom návrhu to je 50% prvé 3 roky, potom 40% ďalšie 3 roky a 30% ďalšie 3 roky. A zároveň sme zrušili v zákone navyšovanie oproti základným sadzbám v neskoršom veku vozidla. Touto zmenou sa výška daní z motorových vozidiel, ktoré platia mýto, dostane blízko k úrovni Českej republiky a len v minimálnej miere ovplyvní verejné financie.
Optimálnym nastavením daňového zaťaženia slovenských dopravcov môžeme motivovať tých, ktorí svoj vozový park registrujú v zahraničí, aby sa vrátili späť. Zároveň tak vytvoríme lepšiu konkurencieschopnosť slovenských dopravcov v rámci spoločného dopravného trhu a motivujeme ich, aby už v budúcnosti nepresúvali svoje podnikateľské aktivity mimo Slovenskej republiky.
Naopak, aby svoje podnikateľské aktivity rozširovali tu v Slovenskej republike, čo nakoniec bude mať aj pozitívny dopad aj na zamestnanosť, kvalitnejšie dopravné služby a neposlednom rade aj prínos pre verejné financie po tom, ako toto opatrenie zvýši záujem dopravcov registrovať svoje vozidlá opäť v SR.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Návrh zákona bude mať negatívny vplyv na verejné financie, pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, nebude mať sociálne vplyvy, nebude mať vplyvy na životné prostredie, ani vplyv na služby pre občana. Návrh zákona nebude mať vplyv na informatizáciu spoločnosti ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.