Z pohľadu potrieb aplikačnej praxe sa nejaví ako žiaduce, aby funkcia predsedu disciplinárneho senátu alebo člena disciplinárneho senátu, ktorý je exekútorom, zanikla automaticky začatím disciplinárneho konania voči nemu ako exekútorovi (t. z. okamihom podania návrhu na začatie disciplinárneho konania). Počas disciplinárneho konania, ktoré sa voči exekútorovi vedie, sa na exekútora hľadí ako na nevinného, kým disciplinárny senát nerozhodne o tom, že došlo k disciplinárnemu previneniu exekútora a za jeho spáchanie uloží exekútorovi disciplinárne opatrenie. Z logiky veci preto vyplýva, že v dôsledku vyslovenia viny exekútora právoplatným rozhodnutím, nemôže exekútor ďalej zastávať funkciu predsedu disciplinárneho senátu alebo člena disciplinárneho senátu a táto funkcia ex lege zaniká.
Ako už z predchádzajúceho textu vyplýva, predsedovi disciplinárneho senátu alebo členovi disciplinárneho senátu, ktorý je exekútorom, funkcia v disciplinárnom senáte zaniká právoplatnosťou rozhodnutia disciplinárneho senátu o tom, že sa dopustil disciplinárneho previnenia, za ktoré mu disciplinárny senát uloží disciplinárne opatrenie. Súčasne z dôvodu preventívnosti sa navrhuje, aby predseda disciplinárneho senátu alebo člen disciplinárneho senátu nemohol počas disciplinárneho konania, ktoré sa proti nemu vedie, vykonávať v disciplinárnom senáte svoju funkciu, t. z. zavádza sa jeho zákonná diskvalifikácia z výkonu funkcie, ktorú v disciplinárnom senáte zastáva, a to práve z dôvodu prebiehajúceho disciplinárneho konania.
V § 228a sa odseky 2 a 3 upravujúce odvolanie voči rozhodnutiu disciplinárneho senátu o zastavení disciplinárneho konania z taxatívne vymedzených dôvodov:
-disciplinárny návrh bol podaný oneskorene,
-navrhovateľ i napriek výzve neodstránil nedostatky disciplinárneho návrhu,
-za disciplinárne previnenie zanikla zodpovednosť,
navrhujú vypustiť. Možnosť podať odvolanie sa v týchto prípadoch nahrádza možnosťou podať správnu žalobu, ktorá sa návrhom zákona upravuje v § 228d ods. 8 druhej vete Exekučného poriadku (k tomu pozri čl. II, bod 3). Dôvodom pre navrhovanú zmenu je najmä skutočnosť, že tak, ako v prípade iných rozhodnutí disciplinárneho senátu (napr. rozhodnutie o vine a o uložení disciplinárneho opatrenia), ide o rozhodnutie, ktorým sa disciplinárne konanie končí, a preto by nemalo byť vylúčené z prieskumu v rámci správneho súdnictva. Navrhovaná zmena zároveň poskytuje garanciu objektívneho prieskumu disciplinárnych rozhodnutí a nápravy prípadných vád disciplinárneho konania.
K bodu 5 (§ 228d odseky 7 a 8) Navrhované znenie konkretizuje, ktoré rozhodnutia je disciplinárny senát povinný vyhotoviť a odoslať v lehote už v súčasnosti stanovenej Exekučným poriadkom. Lehota 30 dní zostáva zachovaná, avšak začiatok jej plynutia sa namiesto dňa vyhlásenia rozhodnutia viaže na deň jeho vydania. Ide o všetky rozhodnutia disciplinárneho senátu, ktorým sa disciplinárne konanie končí. Zmena slova „vyhlásenia“ za slovo „vydania“ vyplýva z potreby zosúladenia terminológie, ktorú návrh zákona zavádza v § 93 ods. 2 Notárskeho poriadku (k tomu pozri Čl. I, bod 4). V nadväznosti na prvú vetu § 228d ods. 7 sa v druhej vete v súvislosti s rozhodnutím, ktoré sa doručuje zákonom vymedzeným osobám, slová „disciplinárneho senátu“ nahrádzajú slovami „podľa predchádzajúcej vety“ a slovné spojenie „účastníkom konania“ sa medzi slová, ktoré ho tvoria, dopĺňa o slovo „disciplinárneho“.