Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
3. máj 2019
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
apríl 2019
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
august 2019
2. Definícia problému
Právna úprava justičných čakateľov čerpá svoj základ v piatej časti zákona č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Aplikácia doterajšej úpravy vyvolávala v praxi viaceré otázniky a interpretačné nejasnosti. Zámerom novej právnej úpravy v tejto oblasti je odstránenie nedostatkov, ktoré vznikli v aplikačnej praxi a v nadväznosti na praktické požiadavky zabezpečiť dostatočné množstvo vhodných adeptov adekvátne pripravených na odborné justičné skúšky a hromadné výberové konania.V systéme sa tiež nachádza vysoký počet sudcov v dôchodkovom veku, ktorí sa môžu kedykoľvek rozhodnúť odísť do dôchodku alebo môžu byť odvolaní prezidentom. Práve justiční čakatelia sa javia ako najvhodnejší kandidáti, ktorí by ich po absolvovaní odbornej justičnej skúšky a hromadného výberového konania mohli adekvátne nahradiť.Doterajšia suma príplatku školiteľa za vedenie justičného čakateľa vo výške 30 eur mesačne nie je adekvátna, ani motivačná vo vzťahu k rozsahu agendy, ktorá je s tým spojená. Snahou predkladateľa je zvýšiť motiváciu školiteľov a súčasne kvalitu vedenia justičného čakateľa.
3. Ciele a výsledný stav
Funkciu justičného čakateľa je potrebné primárne vnímať ako spôsob zabezpečenia prípravy budúcich sudcov. Zámerom novej právnej úpravy v tejto oblasti je odstránenie problémov, ktoré vznikli v aplikačnej praxi a v nadväznosti na požiadavky aplikačnej praxe zvýšiť kvalitu nových sudcov. Zvyšuje sa doterajšia výška príplatku školiteľa za vedenie justičného čakateľa z 30 eur na 100 eur mesačne. Snahou je zvýšiť motiváciu školiteľov a súčasne kvalitu vedenia justičného čakateľa. Komplexným spôsobom sa upravuje výberové konanie na funkciu justičného čakateľa. Navrhované zmeny vychádzajú z praktických skúseností a majú za cieľ garantovať transparentnosť a objektivitu výberových konaní a následne i kvalitu vybraných uchádzačov. Vzhľadom na vysoký počet sudcov v dôchodkovom veku, sa javia justiční čakatelia v prípade ich odchodu zo súdov ako najvhodnejší kandidáti, ktorí by ich po absolvovaní odbornej justičnej skúšky a hromadného výberového konania mohli adekvátne nahradiť. Navrhovanou úpravou sa umožňuje predísť stavu prípadného dlhodobého neobsadenia uvoľneného sudcovského miesta.
4. Dotknuté subjekty
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky, súdy, justičné čakatelia
5. Alternatívne riešenia
Riešenie adekvátneho personálneho obsadenia miest sudcov, pretože o to tu v prípade predkladaného návrhu zákona ide, je vždy súborom niekoľkých opatrení rôznej povahy (organizačnej, materiálnej, personálnej, legislatívnej), či už je ide o rozpočet súdov, počty voľných miest sudcov na súdoch, zavádzanie hosťujúcich
sudcov, či zlepšovanie prípravy adeptov vo výberových konania na voľné miesto sudcu. Takže alternatívne riešenia sú nevyhnutnosťou a predkladateľ ich realizuje
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? 💧 Áno Nie
7. Transpozícia práva EÚ
Nie.
8. Preskúmanie účelnosti**
Predkladateľ bude priebežne po účinnosti zákona vyhodnocovať jeho prínosy.
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
💧 Áno
Nie
Čiastočne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
Vplyvy na rozpočet verejnej správy budú zabezpečené v rámci schváleného limitu výdavkov kapitoly Ministerstva spravodlivosti SR na príslušný rozpočtový rok, bez dodatočných požiadaviek na štátny rozpočet.
11. Kontakt na spracovateľa
JUDr. Viera Benčatová
Sekcia legislatívy
Odbor legislatívy občianskeho
a obchodného práva
Ministerstvo spravodlivosti SR
Župné nám. 13
813 11 Bratislava
tel. č. 02/888 91 300
12. Zdroje
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Bude doplnené po PPK.