čakateľa, pretože niet dôvodu nevyužiť jeho odbornú kapacitu na každodennú prácu so súdnymi spismi, a to až do momentu, kým sa stane sudcom. K § 149m
Vzhľadom na to, že justičný čakateľ vykonáva štátnu službu ako dočasnú štátnu službu, navrhuje sa zaviesť osobitné spôsoby skončenia dočasnej štátnej služby justičného čakateľa, a to s ohľadom na účel prípravy justičného čakateľa. Navrhovaná právna úprava súvisí s § 37 písm. i) zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov; k tomu pozri čl. III návrhu zákona.
Justičný čakateľ je povinný po skončení odbornej prípravy úspešne vykonať odbornú justičnú skúšku a následne sa stať kandidátom na funkciu sudcu, resp. obsadiť voľné miesto sudcu. Ak na strane justičného čakateľa nastanú dôvody, pre ktoré nie je dosiahnutý niektorý z uvedených cieľov, je namieste, aby došlo k skončeniu dočasnej štátnej služby justičného čakateľa, pretože je zrejmé, že niet perspektívy pre dotknutú osobu v rezorte justície. A preto bude platiť, že ak justičný čakateľ nespraví úspešne odbornú justičnú skúšku, tak mu skončí dočasná štátna služba. Uvedené vyplýva zo znenia § 149m písm. a).
Rovnaký záver bude platiť aj v prípade, ak sa justičný čakateľ do dvoch rokov od vykonania odbornej justičnej nestane kandidátom na funkciu sudcu, t. j. ak v tejto lehote nedokáže úspešne absolvovať výberové konanie na funkciu sudcu. Lehota dvoch rokov predstavuje minimálne štyri výberové konania. A teda štyri príležitosti pre justičného čakateľa, aby sa stal kandidátom na funkciu sudcu. Je spravodlivé očakávať od justičných čakateľov, aby investícia v podobe prostriedkov, času a odborný kapacít bola zúročená tým, že justičný čakateľ v rozumnom čase úspešne vykoná výberové konanie na voľné miesto sudcu. Uvedené vyplýva o znenia § 149m písm. b).
Vyradenie z databázy kandidátov na funkciu sudcu nastáva v prípade, ak kandidát neudelí súhlas so svojím pridelením alebo návrh na jeho vymenovanie a pridelenie nezíska v Súdnej rade Slovenskej republiky dostatočný počet hlasov. Obe tieto skutočnosti budú podľa § 149m písm. c) dôvodom pre skončenie dočasnej štátnej služby justičného čakateľa.
K § 149n
Účel a zmysel prípravy justičných čakateľov je naplnený vtedy, ak sa stanú sudcami. Preto sa navrhuje, aby táto právna skutočnosť bola dôvodom pre skončenie štátnozamestnaneckého vzťahu justičného čakateľa zo zákona. Toto riešenie je najvhodnejším aj s ohľadom na dosiahnutie stavu, kedy sudca nevykonáva inú platenú činnosť, či povolanie alebo zamestnanie (nezlučiteľnosť funkcií). Tu treba uviesť, že § 149n má povahu ďalšieho dôvodu pre skončenie štátnozamestnaneckého vzťahu zo zákona, a to popri dôvodoch uvedených vo všeobecnej úprave v zákone o štátnej službe. Tento výklad podporuje znenie § 82 ods. 5 zákona o štátnej službe a tam použitá dikcia „...aj...“.
K § 149o
Navrhované ustanovenie je splnomocňujúcim ustanovením, podľa ktorého bude vydaná vykonávacia právna úprava v podobe vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky. Vykonávacia úprava bude zameraná na otázky týkajúce sa výberových konaní na justičného čakateľa [písmená a) až f)] a hodnotenia prípravy justičného čakateľa [písmená g)