Príloha č. 2
1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Príjmy verejnej správy celkom
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Výdavky verejnej správy celkom
v tom:
MPSVR/Náhradné výživné 07C0106
- vplyv na ŠR ( Náhradné výživné 07C0106 )
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Vplyv na počet zamestnancov
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
- vplyv na vyššie územné celky
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
Financovanie zabezpečené v rozpočte
v tom:
MPSVR/Náhradné výživné 07C0106
Iné ako rozpočtové zdroje
Príloha č. 2
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:Vplyv návrhu zákona v súvislosti so zvýšením príjmovej hranice pre vznik nároku na náhradné výživné z 2,2 na 3,3 násobku súm životného minima a so zvýšením maximálnej poskytovanej sumy náhradného výživného na 3,7 násobku sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa nie je na roky 2020 – 2022 rozpočtovo krytý. Z toho dôvodu je potrebné navýšiť rozpočet kapitoly MPSVR SR o predmetný vplyv. 2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Predmetom návrhu zákona je sprístupnenie náhradného výživného väčšej časti obyvateľstva.
Zvýšením príjmovej hranice na 3,3 násobku súm životného minima bude možné náhradné výživné poskytovať väčšiemu okruhu osôb. Zvýšením maximálnej poskytovanej sumy náhradného výživného na 3,7 násobku sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa sa pomôže najmä rodinám, kde bola vyživovacia povinnosť súdom určená vo vyššej sume ako je súčasný 1,2 násobok sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa. Dosiahne sa tak zlepšenie finančnej situácie rodín, kde jeden z rodičov zanedbáva svoju vyživovaciu povinnosť.
Zmenou príjmovej hranice na 3,3 násobku súm životného minima sa táto príjmová hranica u jedného rodiča s jedným dieťaťom priblíži k priemernej mzde v národnom hospodárstve a náhradné výživné sa ako štátna sociálna dávka stane dostupnejšie.
Z dostupných dát je zrejmé, že cca 60 % poberateľov náhradného výživného je jednotlivec s dieťaťom.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie) Príloha č. 2
3
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Tabuľka č. 2
Odhadovaný nárast priemerného mesačného počtu detí, na ktoré sa bude poberať náhradné výživné v dôsledku zvýšenia príjmovej hranice pre vznik nároku na náhradné výživné
Priemerný mesačný počet detí, ktorým sa zvýši výška výživného v dôsledku zvýšenia hranice najvyššieho náhradného výživného
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Pri odhadoch objemu finančných prostriedkov, ktoré budú mať vplyv na rozpočet verejnej správy sa vychádzalo z:
•predpokladaného počtu detí, na ktoré sa v súčasnosti vypláca náhradné výživné (z dôvodu neplnenia vyživovacej povinnosti povinnej osoby)
•z odhadovaného počtu detí, ktorým vznikne nárok na náhradné výživné vzhľadom na zvýšenie príjmovej hranice z 2,2 násobku súm životného minima na 3,3 násobok súm životného minima
Príloha č. 2
4
Tabuľka č. 3 1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
Príloha č. 2
5
Tabuľka č. 4 2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka: Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách) – MPSVR SR
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
642 Transfery jednotlivcom a neziskovým právnickým osobám
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom