K bodu 7 Navrhuje sa vypustiť v tomto ustanovení predkladanie potvrdení centra na výzvu úradu pri polročnom prehodnocovaní nároku na náhradné výživné o stave a priebehu výkonu rozhodnutia z dôvodu, že komunikácia bude prebiehať operatívne a priamo medzi centrom a úradom.
K bodu 8
Navrhuje sa upraviť zákonné povinnosti úradu, a to pri priznaní náhradného výživného – podať trestné oznámenie na povinného, ak ešte nebolo podané, povinnosť oznámiť exekútorovi priznanie nároku na náhradné výživné, resp. poskytovanie náhradného výživného a povinnosť úradu oznámiť exekútorovi sumu poskytnutého náhradného výživného, ktorú má poukázať úradu z vymoženej istiny pohľadávky na výživnom. V oznámení úrad uvedie sumu, ktorú vypočíta ako rozdiel medzi sumou, ktorú úradu oznámil súdny exekútor ako vymoženú istinu pohľadávky na výživnom po odpočítaní bežného výživného a sumou preddavkovo poskytnutého náhradného výživného, najviac však v sume vymoženej istiny pohľadávky na výživnom zníženej o sumu bežného výživného (príklad: súdny exekútor vymôže od povinnej osoby 1000 €, po odpočítaní trov exekútora, je vymoženou istinou pohľadávky na výživnom 760 €, z toho bežné výživné je 50 €, preddavkovo bolo poskytnuté náhradné výživné v sume 500 €, tzn., že úrad oznámi súdnemu exekútorovi, že z vymoženej istiny pohľadávky na výživnom po odpočítaní bežného výživného, t.j. sumy 710 €, má úradu súdny exekútor uhradiť sumu 500 €). Obdobne to platí aj pre centrum v prípade vymoženia výživného z cudziny.
K bodu 9
Navrhuje sa upraviť postup centra v prípade vymoženia pohľadávky na výživnom z cudziny, pričom sa navrhuje, aby postup pri komunikácii medzi centrom a úradom a pri poukazovaní sumy preddavkovo poskytnutého náhradného výživného.
K bodu 10
Navrhujú sa prechodné ustanovenia, ktorými sa upraví postup v prípade konaní, ktoré neboli právoplatne skončené k 31.12.2019 tak, aby sa príjem žiadateľa o náhradné výživné posudzoval po účinnosti návrhu tohto zákona podľa novej právnej úpravy aj za obdobie pred účinnosťou tohto návrhu zákona. Ďalej sa navrhuje, aby konanie vo veci vrátenia preddavkovo poskytnutého náhradného výživného, ktoré sa začalo a právoplatne neskočilo do 31.12.2019 bolo dokončené podľa právneho predpisu účinného do 31.12.2019.
Vzhľadom k tomu, že zavedením novej právnej úpravy sa navrhuje vypustenie predkladania potvrdení o stave a priebehu exekúcie, resp. potvrdenia o stave a priebehu výkonu rozhodnutia v cudzine na výzvu úradu pri prehodnocovaní nároku na náhradné výživné a komunikácia medzi úradom a súdnym exekútorom, resp. centrom bude prebiehať priamo a len v prípade vymoženia, resp. zmien pri vymáhaní pohľadávky na výživnom, navrhuje sa v prechodných ustanoveniach povinnosť úradu vyzvať všetkých súdnych exekútorov a centrum na oznámenie stavu a priebehu exekúcie, resp. stavu a priebehu výkonu rozhodnutia od posledného prehodnotenia nároku na náhradné výživné do 31.12.2019. Týmto potvrdením sa zabezpečí, že úrad sa dozvie o všetkých vymožených istinách na pohľadávkach na výživnom k 31.12.2019. V prípade, že na základe tohto potvrdenia vznikne poberateľovi náhradného výživného povinnosť vrátiť náhradné výživné, úrad bude postupovať v zmysle právneho predpisu účinného do 31.12.2019. Nutnosť tohto postupu je odôvodnená tým, že pred 01.01.2020 je súdny exekútor povinný vyplatiť vymoženú pohľadávku oprávnenej osobe v lehote 7 dní od jej vymoženia. Z uvedeného vyplýva, že v čase doručenia potvrdenia o stave