Rozumie sa najmä na prístup k:
☞sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
☞kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
☞pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
☞zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
☞zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
☞k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
☞bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
☞doprave,
☞ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
☞spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
☞informáciám
☞k iným právam (napr. politickým).
Predkladaná novela zlepšuje prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, a to najmä:
•Prístup k dávke ošetrovné pri ošetrovaní blízkej osoby v priamom rade alebo súrodenca a prístup k ošetrovnému pri tzv. domácej starostlivosti z dôvodu poskytovania paliatívnej starostlivosti, kedy si bude môcť poistenec uplatňovať nárok na uvedenú dávku s podporným obdobím najviac 90 dní počas ktorých poistenec poskytuje ošetrenie blízkej osobe.
•Rozšírením siete hospicov, mobilných hospicov, agentúr domácej ošetrovateľskej starostlivosti a domov ošetrovateľskej starostlivosti sa zlepší a rozšíri prístup k zdravotnej starostlivosti pri zachovaní kvalitnej a bezpečnej zdravotnej starostlivosti.
•Posilňuje sa právne postavenie osôb pri dohľade, ktoré oň požiadali a zároveň týmto osobám priznáva právo na získanie informácií z dohľadu.
•Výkon dočasnej odbornej stáže občanom z tretích štátov v prípade splnenia zákonom ustanovených podmienok umožní lekárom z tretích štátov sa lepšie adaptovať na podmienky poskytovania zdravotnej starostlivosti v SR, čím sa rýchlejšie doplnia chýbajúce stavy lekárov v nemocniciach.
•Realizáciou následnej zdravotnej starostlivosti, vyplývajúcej aj z potrieb akútnych nemocníc, predovšetkým FBLR, LDCH/ODCH sa zabezpečí prevencia pred opakovanými hospitalizáciami na akútnych lôžkach počas dlhšieho časového sledu aj niekoľkých mesiacov, ktoré vznikajú kvôli predčasnému prepúšťaniu z nemocnice, Potreba dofinancovania v prípade následnej zdravotnej starostlivosti je spôsobená predovšetkým dodatočnými potrebami v oblasti hospicov. Práve posilnenie týchto kapacít a regulácia týchto odvetví pomôže pacientom, ktorí sú v terminálnych štádiách života a nepatria ani domov, ani na akútne lôžka, ale do hospicu a nemajú v súčasnosti kam ísť.