pacienta keďže podľa názoru Komisie, je samotná doprava sestry započítaná už v súčasnej úhrade za návštevu. Komisia podotýka, že pri mobilných hospicoch je cena za dopravu súčasťou navrhovanej ceny, preto Komisia žiada o zachovanie jednotného prístupu.
V časti 2.2.4.2. pri následnej zdravotnej starostlivosti (str. 11) Komisia žiada uviesť, čo je zabezpečené v rozpočte verejného zdravotného poistenia na roky 2020 a 2021 a kvantifikovať vplyv jednotlivo v každom roku voči báze. Taktiež Komisia žiada presne špecifikovať výpočet ceny za deň na lôžku. Komisia žiada jednoznačne vysvetliť nárast priemernej úhrady za návštevu pri ústavnej hospicovej starostlivosti zo sumy 56 eur v roku 2019 na sumu 85 eur v roku 2020 a aj v nasledujúcich rokoch 2021 a 2022.
Zároveň Komisia žiada do analýzy vplyvov v časti 2.2.4.2. pri následnej zdravotnej starostlivosti (str. 11) doplniť aj ústavnú ošetrovateľskú starostlivosť (DOS) a paliatívnu medicínu a jednoznačne uviesť, čo je zabezpečené v rozpočte verejného zdravotného poistenia na roky 2020 – 2021. Ďalej Komisia žiada kvantifikovať vplyv konkrétne v každom roku jednotlivo voči báze. Taktiež Komisia žiada presne špecifikovať výpočet ceny za deň na lôžku.
Ďalej je potrebné uviesť koľko z navrhovaného počtu lôžok bude krytých so zavedením novej stratifikácie, resp. jednoznačne kvantifikovať úspory (aj úspory zo zamestnancov) vyplývajúce z opatrenia - úbytok akútnych lôžok vs. dopad následnej zdravotnej starostlivosti.
V nadväznosti na vyššie uvedené pripomienky Komisia žiada analýzu vplyvov upraviť a upresniť vplyvy zo stratifikácie (zmena lôžok).
Komisia upozorňuje, že v doložke vybraných vplyvov (v bode 3, 4 a 10) je uvedené, že pre indikáciu potreby domácej starostlivosti sa navrhuje podmienka najmenej sedemdňovej hospitalizácie, čo je v rozpore s navrhovaným legislatívnym znením, podľa ktorého je táto podmienka najmenej päťdňová. Uvedený nesúlad vyplýva aj z analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu, a to či už z jej kvalitatívneho znenia, ale aj kvantitatívneho znenia. Uvedený nesúlad je potrebné odstrániť.
Stanovisko MZSR:
zapracované, opravené
K doložke vybraných vplyvov
Predkladateľ v bode 9 identifikoval okrem pozitívnych sociálnych vplyvov aj negatívne sociálne vplyvy, avšak doložka vybraných vplyvov a ani analýza sociálnych vplyvov neobsahuje hodnotenie negatívnych sociálnych vplyvov, a ani z týchto materiálov nevyplýva, aký negatívny sociálny vplyv by mal predložený návrh zákona priniesť. Uvedený nesúlad je potrebné odstrániť, a to buď doplnením opisu opatrenia predloženého návrhu zákona, ktoré podľa predkladateľa prináša negatívny sociálny vplyv a kvalitatívneho a kvantitatívneho hodnotenia jeho negatívneho sociálneho vplyvu do analýzy sociálnych vplyvov alebo vypustením identifikácie negatívnych sociálnych vplyvov z bodu 9 doložky vybraných vplyvov; navyše, ak predkladateľ v bode 10. Poznámky doložky vybraných vplyvov „deklaruje skutočnosť, že predloženým návrhom zákona nedôjde k zhoršeniu súčasného stavu v rámci poskytovania zdravotnej starostlivosti“.
Predkladateľ do bodu 10. Poznámky vložil časť pripomienky Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky uplatnenej ako gestorom sociálnych vplyvov k predmetnému návrhu zákona v medzirezortnom pripomienkovom konaní, ktorej cieľom bolo, aby predkladateľ ním očakávané pozitívne vplyvy navrhovaných opatrení na poistencov resp. pacientov (ako napr. právna úprava poskytovania následnej zdravotnej starostlivosti, právna úprava indikátorov zdravotnej starostlivosti, posilnenie právneho postavenia osôb pri dohľade, právna úprava súvisiaca s dostupnosťou urgentnej zdravotnej starostlivosti....), ktoré sám prezentuje v dôvodovej správe, doložke vybraných vplyvov, analýzach vybraných vplyvov.., boli zhodnotené aj v analýze sociálnych vplyvov, keďže ide v prvom rade o sociálne vplyvy, a to vo vzťahu k prístupu obyvateľov k zdravotnej starostlivosti (bod 4.2 analýzy sociálnych vplyvov zaoberajúci sa prístupom k zdrojom, právam, tovarom a službám). Zároveň predkladateľ doplnil do bodu 10. Poznámky konštatovanie, že „v súvislosti s vyššie uvedenými návrhmi MZSR deklaruje skutočnosť, že v súvislosti s týmito návrhmi nedôjde k žiadnym vplyvom v rámci prístupu poistencov k zdravotnej starostlivosti (bod 4.2 analýzy sociálnych vplyvov) v porovnaní so súčasným stavom.“. Výsledkom takejto úpravy doložky vybraných vplyvov v bode 10. Poznámky je, že na jednej strane predkladateľ tvrdí, že sa predloženými legislatívnymi opatreniami zlepšuje bezpečnosť pacienta, zvyšuje kvalita poskytovanej ústavnej zdravotnej starostlivosti, posilňuje právne postavenie osôb pri dohľade..., čo sú pozitívne sociálne vplyvy, ktoré majú byť zhodnotené v bode 4.2 analýzy sociálnych vplyvov a na druhej strane zároveň v tomto bode doložky vybraných vplyvov predkladateľ deklaruje skutočnosť, že v súvislosti s predloženým návrhom zákona „nedôjde k žiadnym vplyvom v rámci prístupu poistencov k zdravotnej starostlivosti (bod 4.2 analýzy sociálnych vplyvov) v porovnaní so súčasným stavom“, teda ani k pozitívnym (sociálnym) vplyvom. Ide o zásadný nesúlad prezentácie cieľov predkladaného návrhu zákona, ktorý je potrebné odstrániť. Komisií nie je zrejmý zmysel predkladanej právnej úpravy, keď nemá priniesť žiadne pozitívne zmeny pre poistencov resp. pacientov v prístupe k ich zdravotnej starostlivosti. Preto je potrebné hodnotenie všetkých opatrení, ktoré prináša predmetný návrh zákona, a ktoré aj podľa priložených súvisiacich materiálov (dôvodovej správy, doložky vybraných vplyvov..) majú vplyv na prístup k zdravotnej starostlivosti, doplniť do priloženej analýzy sociálnych vplyvov a zároveň vypustiť uvedený sporný text z bodu 10. Poznámky okrem konštatovania predkladateľa, „že predloženým návrhom zákona nedôjde k zhoršeniu súčasného stavu v rámci poskytovania zdravotnej starostlivosti“.