domácnosti alebo žila v spoločnej domácnosti v čase smrti tejto osoby, blízka osoba alebo ich zákonný zástupca, ak osoba, ktorej práva alebo právom chránené záujmy mali byť porušené, nežije alebo jej zdravotný stav neumožňuje podať podnet,
c) ministerstvo zdravotníctva,
d) orgán sociálnoprávnej ochrany detí a kurately,
e) Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny,
f) Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky,
g) samosprávny kraj.
(2) Podnet musí mať písomnú formu a musí obsahovať
a) identifikačné údaje o podávateľovi podnetu a o osobe, ktorej práva alebo právom chránené záujmy mali byť porušené, ak nejde o tú istú osobu, v rozsahu
1. meno, priezvisko, rodné číslo, adresa trvalého pobytu alebo adresa prechodného pobytu, ak ide o fyzickú osobu; u cudzinca sa uvádza aj číslo identifikačnej karty alebo číslo pasu, adresa trvalého pobytu v cudzine a kontaktná adresa na území Slovenskej republiky,
2. meno a priezvisko, rodné číslo, miesto podnikania alebo adresa trvalého pobytu alebo prechodného pobytu, ak nie je zhodná s miestom podnikania, a obchodné meno, ak obchodným menom nie je meno a priezvisko, identifikačné číslo organizácie (IČO), ak ho má fyzická osoba pridelené, ak ide o fyzickú osobu – podnikateľa, alebo
3. názov, právna forma, sídlo, a to názov ulice, orientačné číslo, poštové smerové číslo, názov obce a štátu, identifikačné číslo organizácie (IČO), ak ide o právnickú osobu,
b) vzťah podávateľa podnetu k osobe, ktorej práva alebo právom chránené záujmy mali byť porušené,
c)označenie umožňujúce jednoznačnú identifikáciu zdravotnej poisťovne, platiteľa poistného, poskytovateľa zdravotnej starostlivosti alebo zariadenia sociálnej pomoci, nad ktorým má byť vykonaný dohľad nad zdravotnou starostlivosťou,
f) opis skutočností, ktorými malo dôjsť k porušeniu práva alebo právom chráneného záujmu a obdobie, v ktorom malo dôjsť k porušeniu práva alebo právom chráneného záujmu,
g)vlastnoručný podpis podávateľa podnetu alebo podpis s uvedením mena, priezviska a funkcie oprávnenej osoby, ak je podávateľ podnetu právnická osoba.
(3) Ak si podávateľ podnetu zvolí zástupcu, ktorý v jeho mene podáva podnet, súčasťou podnetu musí byť písomné splnomocnenie zastupovať podávateľa podnetu pri podaní podnetu a pri úkonoch súvisiacich s vykonaním dohľadu. Ak pri podaní podnetu podávateľ podnetu nie je zastúpený advokátom podľa osobitného predpisu, podpis podávateľa podnetu na splnomocnení musí byť úradne osvedčený.
(4) Ak podnet nemá náležitosti podľa odseku 2, úrad bezodkladne vyzve podávateľa podnetu, aby v určenej lehote, ktorá nesmie byť kratšia ako sedem pracovných dní, neúplný podnet doplnil a poučí ho o následkoch nedoplnenia podnetu.
(5) Úrad podnet odmietne, ak
a) podávateľ podnetu napriek výzve úradu podľa odseku 4 nedoplnil podnet a dohľad nad zdravotnou starostlivosťou nemožno z tohto dôvodu vykonať,
b) v tej istej veci už bol dohľad nad zdravotnou starostlivosťou vykonaný a nie sú splnené podmienky na vykonanie nového dohľadu nad zdravotnou starostlivosťou v tej istej veci podľa § 43 ods. 10.