1
Návrh
Vyhláška
Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky
Z ............ 2019,
ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch v znení neskorších predpisov
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky podľa § 105 ods. 3 písm. a), d), s) a u) zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov ustanovuje:
Čl. I
Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch v znení vyhlášky č. 322/2017 Z. z. a vyhlášky č. 379/2018 Z. z., sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 1 sa vypúšťajú slová „Programy musia byť vypracované v súlade so Stratégiou obmedzovania ukladania biologicky rozložiteľného odpadu na skládky odpadov.“.
2.Slová „povrchová úprava terénu“ vo všetkých tvaroch sa v celom texte vyhlášky vrátane príloh nahrádzajú slovami „spätné zasypávanie pre vlastníka pozemku“ v príslušnom tvare.
3.Slová „viacvrstvové kombinované materiály“ vo všetkých tvaroch sa v celom texte vyhlášky nahrádzajú slovami „kompozitné obaly“ v príslušnom tvare.
4.V § 20 ods. 3 tretia veta sa vypúšťa slovo „najmä“.
5.V § 35 názov znie: „Žiadosť o súhlas na to, že látka alebo vec sa považuje za vedľajší produkt, a nie za odpad okrem prípadov uvedených v prílohe č. 8b zákona a spĺňajú podmienky ustanovené v § 2 ods. 4 zákona“.
6.V § 35 odsek 3 sa za slovo odpad dopĺňajú slová: „okrem prípadov uvedených v prílohe č. 8b zákona a spĺňajú podmienky ustanovené v § 2 ods. 4 zákona“.
7.V § 42 sa v nadpise za slovo „udelenie“ dopĺňajú slová „a rozšírenie“.
8.§ 42 sa dopĺňa odsekmi 6 až 9, ktoré znejú:
„(6) Žiadosť o rozšírenie autorizácie na spracovateľskú činnosť podľa § 89 ods. 1 písm. a) zákona, ak žiadateľom je fyzická osoba – podnikateľ, obsahuje
a)obchodné meno a miesto podnikania,
b)identifikačné údaje žiadateľa; ak bol ustanovený zodpovedný zástupca,21d) aj jeho identifikačné údaje,
c)činnosť a druhy odpadov, pre ktoré žiada o rozšírenie autorizácie,
d)identifikačné číslo organizácie (IČO),
2
e)identifikačné údaje ustanovenej odborne spôsobilej osoby na autorizovanú spracovateľskú činnosť 95 zákona), číslo osvedčenia odbornej spôsobilosti na autorizovanú spracovateľskú činnosť a údaje o jej pracovnoprávnom vzťahu alebo inom právnom vzťahu k žiadateľovi o rozšírenie autorizácie,
f)technické, materiálne a personálne predpoklady zabezpečenia výkonu požadovanej činnosti.
(7) Prílohou žiadosti podľa odseku 6 je
a)údaje potrebné na vyžiadanie výpisu z registra trestov žiadateľa o rozšírenie autorizácie,21e)
b)doklad o pracovnoprávnom vzťahu alebo inom právnom vzťahu odborne spôsobilej osoby na autorizovanú spracovateľskú činnosť k žiadateľovi o udelenie autorizácie,
c)odborný posudok podľa § 90 ods. 6 zákona,
d)záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie alebo rozhodnutie zo zisťovacieho konania k zámeru alebo oznámeniu o zmene, ak sa na túto činnosť vyžaduje,20)
e)súhlas udelený podľa § 97 zákona alebo integrované povolenie.22)
(8) Žiadosť o rozšírenie autorizácie na spracovateľskú činnosť podľa § 89 ods. 1 písm. a) zákona, ak žiadateľom je právnická osoba, obsahuje
a)obchodné meno a sídlo,
b)identifikačné údaje osôb, ktoré štatutárnym orgánom žiadateľa o rozšírenie autorizácie alebo ktoré jeho členmi; ak bol ustanovený zodpovedný zástupca,21d) aj jeho identifikačné údaje,
c)činnosť a druhy odpadov, pre ktoré žiada o rozšírenie autorizácie,
d)identifikačné číslo organizácie (IČO),
e)identifikačné údaje ustanovenej odborne spôsobilej osoby na autorizovanú spracovateľskú činnosť 95 zákona), číslo osvedčenia odbornej spôsobilosti na autorizovanú spracovateľskú činnosť a údaje o jej pracovnoprávnom vzťahu alebo inom právnom vzťahu k žiadateľovi o rozšírenie autorizácie,
f)technické, materiálne a personálne predpoklady zabezpečenia výkonu požadovanej činnosti.
(9) Prílohou žiadosti podľa odseku 8 je
a)údaje potrebné na vyžiadanie výpisu z registra trestov štatutárneho orgánu žiadateľa o rozšírenie autorizácie alebo jeho členov,21e)
b)doklad o pracovnoprávnom vzťahu alebo inom právnom vzťahu odborne spôsobilej osoby na autorizovanú spracovateľskú činnosť k žiadateľovi o udelenie autorizácie,
c)odborný posudok podľa § 90 ods. 6 zákona,
d)záverečné stanovisko z procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie alebo rozhodnutie zo zisťovacieho konania k zámeru alebo oznámeniu o zmene, ak sa na túto činnosť vyžaduje,20)
e)súhlas udelený podľa § 97 zákona alebo integrované povolenie.22)“.
9.V prílohe č. 1 sa v bode 4.1 vypúšťajú slová „Osobitne sa uvedú ciele pre biologicky rozložiteľný komunálny odpad a cieľové smerovanie s ním, ktoré musia byť v súlade so Stratégiou obmedzovania ukladania biologicky rozložiteľného odpadu na skládky odpadov.“
10.Príloha č. 3 sa vypúšťa
3
11. Príloha č. 5 vrátane nadpisu znie:
„Príloha č. 5 k vyhláške č. 371/2015 Z. z.
OSNOVA PROGRAMU PREDCHÁDZANIA VZNIKU ODPADU
1.ZÁKLADNÉ ÚDAJE PROGRAMU PREDCHÁDZANIA VZNIKU ODPADU SLOVENSKEJ REPUBLIKY
1.1 Názov orgánu, ktorý program vydal
1.2 Sídlo orgánu, ktorý program vydal
1.3 Počet obyvateľov Slovenskej republiky
1.4 Rozloha územia
1.5 Štruktúra hospodárstva, najmä so zreteľom na možné predchádzanie vzniku odpadov
1.6 Obdobie, na ktoré sa program vydáva
2.VYHODNOTENIE PREDCHÁDZAJÚCEHO PROGRAMU PREDCHÁDZANIA VZNIKU ODPADU A VYHODNOTENIE EFEKTÍVNOSTI OPATRENÍ
Uvádza sa vyhodnotenie plnenia predchádzajúceho programu predchádzania vzniku odpadu. V relevantných prípadoch sa vyhodnotí užitočnosť príkladov opatrení na predchádzanie vzniku odpadu uvedených v prílohe č. 4 zákona a opíše sa prínos príkladov hospodárskych nástrojov a ďalších opatrení uvedených v prílohe č. 4a zákona.
3.CIELE PREDCHÁDZANIA VZNIKU ODPADU A OPATRENIA NA ICH DOSIAHNUTIE
Uvádzajú sa kvalitatívne alebo kvantitatívne ukazovatele a ciele predchádzania vzniku odpadu. Opíšu sa existujúce opatrenia a ich prínos k predchádzaniu vzniku odpadov. Prijaté opatrenia prinajmenšom:
a) presadzujú a podporujú udržateľné modely výroby a spotreby;
b) podporujú taký dizajn, výrobu a používanie výrobkov, ktoré efektívne využívajú zdroje, trvácne, (a to aj z hľadiska životnosti a neexistencie plánovaného zastarávania), opraviteľné, opätovne použiteľné a aktualizovateľné;
c) sa zameriavajú na výrobky obsahujúce kritické suroviny s cieľom zabrániť tomu, aby sa predmetné materiály stali odpadom;
d) podporujú opätovné použitie výrobkov a vytváranie systémov na propagáciu opráv a činností opätovného použitia, predovšetkým vrátane elektrických a elektronických zariadení, textílií a nábytku, ako aj obalových a stavebných materiálov a výrobkov;
4
e) podporujú, ak je to vhodné, a bez toho, aby boli dotknuté práva duševného vlastníctva, dostupnosť náhradných dielov, návody na obsluhu, technické informácie alebo ďalšie nástroje, vybavenie či softvér umožňujúce opravu a opätovné použitie výrobkov bez ohrozenia ich kvality a bezpečnosti;
f) znižujú mieru vzniku odpadu v postupoch súvisiacich s priemyselnou výrobou, ťažbou nerastov, výrobou, stavebnými a demolačnými činnosťami, pričom sa zohľadnia najlepšie dostupné techniky;
g) znižujú mieru vzniku potravinového odpadu v prvovýrobe, pri spracúvaní a výrobe, maloobchodnej a inej distribúcii potravín, v reštauráciách a stravovacích službách, ako aj v domácnostiach ako príspevok k cieľu trvalo udržateľného rozvoja Organizácie Spojených národov do roku 2030 znížiť o 50 % objem celosvetového plytvania potravinami na jedného obyvateľa na úrovni maloobchodov a spotrebiteľov a obmedziť potravinové straty v celom výrobnom a dodávateľskom reťazci;
h) podporujú darovanie potravín a ich ďalšie prerozdeľovanie na ľudskú spotrebu, pričom sa uprednostňuje ľudská spotreba pred použitím potravín ako krmiva pre zvieratá a opätovným spracovaním na nepotravinové výrobky;
i) podporujú znižovanie obsahu nebezpečných látok v materiáloch a výrobkoch bez toho, aby boli dotknuté harmonizované právne požiadavky týkajúce sa týchto materiálov a výrobkov stanovené na úrovni Únie, a zabezpečujú, aby každý dodávateľ výrobku vymedzený v článku 3 bode 33 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 z 18. decembra 2006 o registrácii, hodnotení, autorizácii a obmedzovaní chemikálií (REACH) a o zriadení Európskej chemickej agentúry, o zmene a doplnení smernice 1999/45/ES a o zrušení nariadenia Rady (EHS) č. 793/93 a nariadenia Komisie (ES) č. 1488/94, smernice Rady 76/769/EHS a smerníc Komisie 91/155/EHS, 93/67/EHS, 93/105/ES a 2000/21/ES poskytoval informácie v súlade s článkom 33 ods. 1 uvedeného nariadenia Európskej chemickej agentúre, a to od 5. januára 2021;
j) znižujú vznik odpadu, najmä odpadu, ktorý nie je vhodný na prípravu na opätovné použitie ani na recykláciu;
k) určujú výrobky, ktoré hlavným zdrojom znečisťovania, najmä v prírodnom a morskom prostredí, a prijímajú primerané opatrenia na predchádzanie a znižovanie odpadu z takýchto výrobkov; ak sa členské štáty rozhodnú uplatňovať túto povinnosť prostredníctvom trhových obmedzení, zabezpečia, aby takéto obmedzenia boli primerané a nediskriminačné;
l) majú za cieľ zastaviť tvorbu odpadu v moriach ako príspevok k cieľom trvalo udržateľného rozvoja Organizácie Spojených národov v záujme zabrániť a významne znížiť znečisťovanie morí všetkých druhov a
m) rozvíjajú a podporujú informačné kampane s cieľom zvýšiť povedomie o problematike predchádzania vzniku odpadu a znečisťovania odpadom.
4.PROGRAM PREDCHÁDZANIA VZNIKU POTRAVINOVÉHO ODPADU“.
5
12.V prílohe č. 10 parameter „C“ vzorca pre výpočet štandardov zberu znie: C je počet obyvateľov obce k 30. júnu predchádzajúceho roka v súlade s údajmi, ktoré obec nahlasuje Štatistickému úradu Slovenskej republiky
13. V prílohe č. 22 sa časť I. dopĺňa bodom 17, ktorý znie:
„17. vyhodnotenie stavu plnenia technických požiadaviek, ako aj požiadaviek a podmienok ustanovených v rozhodnutí o udelení autorizácie podľa § 92 ods. 4 zákona.“.
Čl. II
Táto vyhláška nadobúda účinnosť 1. júla 2020.