Príloha č. 5
1
Analýza vplyvov na životné prostredie
5.1 Ktoré zložky životného prostredia (najmä ovzdušie, voda, horniny, pôda, organizmy) budú predkladaným materiálom ovplyvnené a aký bude ich vplyv ?
Typ, veľkosť a rozsah vplyvu
Zavedenie zákazu skládkovania odpadu, ktorý nebol upravený pred skládkovaním, bude mať výrazne pozitívny vplyv na životné prostredie, keďže veľkú časť napr. v prípade komunálneho odpadu predstavuje biologicky rozložiteľný odpad. Skládkovanie nespracovaného biologicky rozložiteľného odpadu výrazne negatívny environmentálny vplyv z hľadiska emisií skleníkových plynov a znečisťovania povrchových vôd, podzemných vôd, pôdy a ovzdušia.
Zavedením opatrení na predchádzanie vzniku odpadu na úrovni obce (prostredníctvom záväzných opatrení v Programoch odpadového hospodárstva obcí), ako aj podporou činností prípravy odpadu na opätovné použitie a aj priameho opätovného použitia výrobkov (vyčlenením špeciálneho priestoru na zberných dvoroch obcí, v zariadeniach na zber a vo výkupniach odpadu) by mal byť dosiahnutý dlhodobý pozitívny vplyv na jednotlivé zložky životného prostredia a aj na zdravie obyvateľstva. Predchádzaním vzniku odpadu a opätovným používaním výrobkov by malo dôjsť ku znižovaniu vzniku komunálneho odpadu a teda aj ku znižovaniu jeho ukladania na skládky (zníži sa množstvo skládkových plynov, prašnosť, riziko požiarov aj zápach obťažujúci obyvateľov, záber pôdy). Primárne pozitívne vplyvy na horninové prostredie sa môžu prejaviť ako dôsledok šetrenia nerastných surovín.
Zavedením povinnosti spoplatniť všetky plastové tašky (nielen ľahké), ktoré predstavujú výraznú záťaž pre životné prostredie, sa eliminuje negatívny priamy vplyv na životné prostredie. Hierarchia odpadového hospodárstva má svoje priority a jednou z nich je aj predchádzanie vzniku odpadu.
Povinnosť zabezpečiť pri demolačných prácach selektívnu demoláciu na materiály vhodné na opätovné použitie a recykláciu spôsobí, že dôjde k šetreniu primárnych zdrojov a surovín a tým sa zníži negatívny dopad na jednotlivé zložky životného prostredia.
V súvislosti so zrušením výnimky z povinnosti zavedenia a zabezpečovania triedeného zberu biologicky rozložiteľných kuchynských odpadov ustanovenej v § 81 ods. 21 písm. d) zákona o odpadoch, ktorú si obce môžu v súčasnosti uplatniť je možné predpokladať výrazne pozitívny vplyv na životné prostredie, keďže obce, ktoré si túto výnimku uplatňujú nevykonávajú triedený zber tohto odpadu, ale spolu so zmesovým komunálnym odpadom ho zneškodňujú skládkovaním. Skládkovanie nespracovaného biologicky rozložiteľného odpadu výrazne negatívny environmentálny vplyv z hľadiska emisií skleníkových plynov a znečisťovania povrchových vôd, podzemných vôd, pôdy a ovzdušia.
V súvislosti s povinnosťou pre OZV a tretiu osobu, ktorá je ustanovená v § 28 ods. 4 písm. h) a § 44 ods. 8 písm. v) návrhu zákona by úpravou finančných príspevkov malo dôjsť k motivácii pre výrobcov vyrábať výrobky s dlhšou trvanlivosťou, výrobky opätovne použiteľné a opraviteľné, čím by malo dôjsť ku znižovaniu vzniku odpadu a mal by sa dosiahnuť dlhodobý pozitívny vplyv na jednotlivé zložky životného prostredia a aj na zdravie obyvateľstva.
Zavedením elektronizácie služieb nedôjde k žiadnemu vplyvu na zložky životného prostredia
5.2 Bude mať predkladaný materiál vplyv na chránené územia a ak áno, aký?
Typ, veľkosť a rozsah vplyvu
Realizáciou návrhu zákona sa nepredpokladá žiadny priamy vplyv na chránené územia Natura 2000.
Pri nepriamych vplyvoch sa očakáva pozitívny vplyv.
5.3 Bude mať predkladaný materiál vplyvy na životné prostredie presahujúce štátne hranice? (ktoré zložky a ako budú najviac ovplyvnené)?
Typ, veľkosť a rozsah vplyvu
Nepredpokladajú sa vplyvy na životné prostredie presahujúce štátne hranice.
5.4 Aké opatrenia budú prijaté na zmiernenie negatívneho vplyvu na životné prostredie?
Príloha č. 5
2
.